trött trewavasaehona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hillevi
    Användare
    • januari 2005
    • 20

    trött trewavasaehona

    Hej!

    Jag har precis startat upp mitt kar hemma... Köpte ett par trewavase och ett par hongi i lördags... Igår började trewavasaehonan bete sig lite underligt. Hon blev ganska "jagad" av hanen tidigare, men nu har han lugnat sig´. Honan har däremot blivit väldigt "slö" och ligger ofta och vilar på botten i sin grotta. Jag var lite orolig för att hon skulle vara sjuk, men ibland piggnar hon till och röjer runt precis som de andra. Hon håller sig dock lite avvaktande till de andra tre fiskarna. Jag har hört att en tuggande hona ofta drar sig undan, men det varkar rätt osannolikt att de skulle ha lekt redan efter ett dygn, dessutom har hon inte blivit "tjock" om hakan... Jag är lite osäker på vad jag ska göra med henne.

    Jättetcksam för tips om vad det är med henne...

    Hillevi
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    #2
    Skulle tro att hon tar lite "time-out" beroende på att hon som du säger blivit så mycket jagad av hannen. Mitt tips är att du skaffar ett par honor till annars är risken stor att din hane kommer att köra slut på henne snart. Har ingen erfarenhet av Hongi men kanske ska du skaffa ett par honor extra till din hane där oxå..allt för att minimera risken med att dina honor ska dö.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      En mbuna som ligger på botten är aldrig ett bra tecken, om de inte tuggar. Vet inte rikgti hur du skall lösa det, men som sagt så är ju ett par oftast lite för lite för att de inte skall känna sig stressade.

      Kolla nog så hon inte tuggar. Är hon uppvullen?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        kan vara stress, skaffa mer fisk eller inred mer så den kan få vara i fred. skaffa mer fisk skulle nog jag göra först så de kan sprida sin leklust till mer än en fisk.

        Kommentar

        • hillevi
          Användare
          • januari 2005
          • 20

          #5
          tack för svaren...

          Har funderat på att köpa et par honor till.... men grejen är att jag inte vill överbelasta akvariet... det är ju precis nyuppstartat, så jag är rädd att få för mycket nitrit. kan jag köpa en eller två honor till utan att det blir problem? Det är ett litet akvarium (150 liter, ska byta upp mig innan sommaren...)och fiskarna är bara ca 5 cm, men de kanske smutsar ner lika mycket ändå?

          Hillevi

          Kommentar

          • engstedt
            Användare
            • juni 2002
            • 78

            #6
            Om du bara har 1 par hongi och 1 par trewavase och ditt akvarium är på 150 liter så är det inga problem med 1-2 honor till av varje art. I mitt 130 liters har jag 3 olika arter och totalt 20-25 fiskar (10 kanske är ungar), och de trivs utmärkt i den lilla volymen.
            _______________________
            400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

            Kommentar

            Arbetssätt...