trewavasae & hongi , könsmogna när?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hillevi
    Användare
    • januari 2005
    • 20

    trewavasae & hongi , könsmogna när?

    Hej hej!

    Jag har nyss köpt ett par trewavasae och ett par hongi, men än så länge är de ganska små... (ca 5 cm) Min fråga är, vid vilken storlek är de könsmogna?

    Akvariet är nyuppstartat, ska jag byta vatten varje vecka ( en tredjedel?) redan från början?

    Vad ska jag ge mina ögonstenar för mat?? Vill ge dom nåt riktigt bra foder... just nu har jag bara vanliga "pellets"... hur är det med räkmix och/eller mysis?

    Hoppas att nån kan tänka sig svara...
    Hillevi
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    De kommer börja leka när de är relativt små, mellan 5-6cm skulle jag tro. Trewavasae runt 6-7, de är ju lite större fiskar.

    Ja, byt 1/5 till 1/3 varje vecka i början, men kolla nitrit ofta. Då det börjar komma byter du mer vatten, oftare tills de planat ut. Mata sparsamt i början.

    Du kan varva med pellets och räkmix. Pellets kanske är en bättre idé i början då räkmix smutsar ner ganska mycket.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • lisabeth
      Användare
      • december 2012
      • 124

      #3
      Håll lite extra koll på dom för Hongi och Trewavase kan korsa sej,hände flera ggr i min sons akvarium,de såg ut som Trewavase med hongi mun och mycket orange som hongin.
      lisa

      Kommentar

      • hillevi
        Användare
        • januari 2005
        • 20

        #4
        okej, tack för svaren...
        Jag visste inte att hongi och trewawasae kunde korsa sig... hmm. borde dom inte påpekat det i affären? (herkules zoo i gbg) någon mer som varit med om detta?

        Trewavasaehannen färgade ut redan när jag la påsen i akvariet... började jaga honan en hel del... kan det vara teckan på att han redan är könsmogen? eller färgar dom ut innan?
        Hillevi

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av hillevi

          okej, tack för svaren...
          Jag visste inte att hongi och trewawasae kunde korsa sig... hmm. borde dom inte påpekat det i affären? (herkules zoo i gbg) någon mer som varit med om detta?

          Trewavasaehannen färgade ut redan när jag la påsen i akvariet... började jaga honan en hel del... kan det vara teckan på att han redan är könsmogen? eller färgar dom ut innan?
          Alla malawiciklider kan korsa sig under tillräckligt fel omständigheter.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Nej, ingen affär skulle ha påpekat att det finns risk för de arterna att korsa sig. De påpekar ofta inte korsningsrisker alls utan mer beteenden som kanske inte passar ihop.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            Arbetssätt...