Det är knappt att man vågar berätta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Det är knappt att man vågar berätta...

    Med risk för att ni tar mig för idiot så måste jag ändå berätta detta. Jag har väntat ett par dagar utan att säga det till någon men jag har faktiskt en Tropheus hane som tuggar. Jag hör hur ni skrattar men jag är säker till 99,99%.

    Jag såg hela leken i trosdags och när han tog upp äggen i munnen utan att ge honan tid att vända sig så var jag övertygad om att han åt dem. En timma senare ser jag att han ruvar. Det första man tänker är såklart att det måste vara två honor som leker men jag har sällan sett något så manligt som denna fisk och jag är ganska van att kolla på Troffar.

    Har någon av er varit med om detta förut?
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • H.E.J.
    Användare
    • april 2002
    • 179

    #2
    Mycket intressant?!
    Vilken sort är det, är det dina Mpimbwe eller Annectens?
    Jag har varit med om något liknande men det gick bara någon dag.
    Dom kan ju omöjligt vara befruktade av hannen.
    Hör av dig ang fortsättningen.
    Mvh...
    4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

    Kommentar

    • PsyM
      Användare
      • mars 2004
      • 460

      #3
      Har varit med om detta fenomen oxå, dock så var det inte med troffar.
      I mitt fall handlade det om Röd Zebra. Jag hade en blå hane och 5st röda honor.
      Hanen hade lekt med ett flertal av honorna och jag hade en hel del yngel från dessa.
      Men så en dag så ser jag att hanen ser lite konstig ut och ville inte äta riktigt, inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att han ruvade.. men jag kollade nogrannare och visst f*n ruvade han!
      Han var dock ingen duktig ruvare efter tre dagar hade han gjort sig av med äggen (ätit upp eller spotat ut vad vet jag..)
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

      Kommentar

      • H.E.J.
        Användare
        • april 2002
        • 179

        #4
        Hej igen!
        En annan konstig lek har jag oxå råkat ut för med mina gamla Vf Red cheek var att en hona lekte om igen, alltså tuggade två kullar sammtidigt.
        Det upptäcktes först när jag tömde henne.
        4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

          Med risk för att ni tar mig för idiot så måste jag ändå berätta detta. Jag har väntat ett par dagar utan att säga det till någon men jag har faktiskt en Tropheus hane som tuggar. Jag hör hur ni skrattar men jag är säker till 99,99%.

          Jag såg hela leken i trosdags och när han tog upp äggen i munnen utan att ge honan tid att vända sig så var jag övertygad om att han åt dem. En timma senare ser jag att han ruvar. Det första man tänker är såklart att det måste vara två honor som leker men jag har sällan sett något så manligt som denna fisk och jag är ganska van att kolla på Troffar.

          Har någon av er varit med om detta förut?
          Eh,Fredrik,jag tror att jag har samma-problem?- med en av mina "Kirschenfleck" mabilibili hanar. Han har tagit hand om romen två ggr.; men han lyckas tyvärr inte hela vägen.. Om det sker en tredje gång måste jag nog avlägsna honom från gruppen. Det vore synd för det är ett praktexemplar. Men jag kommer inte på någon annan lösning. Det är ju han som leker av honorna.
          Hälsn. Patrik

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

            citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

            Med risk för att ni tar mig för idiot så måste jag ändå berätta detta. Jag har väntat ett par dagar utan att säga det till någon men jag har faktiskt en Tropheus hane som tuggar. Jag hör hur ni skrattar men jag är säker till 99,99%.

            Jag såg hela leken i trosdags och när han tog upp äggen i munnen utan att ge honan tid att vända sig så var jag övertygad om att han åt dem. En timma senare ser jag att han ruvar. Det första man tänker är såklart att det måste vara två honor som leker men jag har sällan sett något så manligt som denna fisk och jag är ganska van att kolla på Troffar.

            Har någon av er varit med om detta förut?
            Eh,Fredrik,jag tror att jag har samma-problem?- med en av mina "Kirschenfleck" mabilibili hanar. Han har tagit hand om romen två ggr.; men han lyckas tyvärr inte hela vägen.. Om det sker en tredje gång måste jag nog avlägsna honom från gruppen. Det vore synd för det är ett praktexemplar. Men jag kommer inte på någon annan lösning. Det är ju han som leker av honorna.
            Hälsn. Patrik
            Är det inte lite drastiskt att plocka bort honom? Jag tror att de lär sig med tiden. Jag och Fredrik funderade lite i dag när jag kollade in dom om det inte kunde vara en dominant hona som har lekt men det vi kom fram till att det måste vara en hane eftersom vi båda tyckte att det var den mest solklara hane vi har sett. Coolt är det i alla fall.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              I Patriks falls så förstör det mer än är roligt tycker jag.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #8
                Jo,jag är lite sugen på att få avkomma på dem.Särskilt då jag haft dem i 9mån. Och att jag hade jätte problem med sjukdomar i höstas;
                det skördade bl.a. halva "mabilibili" gruppen. Så en viss otålighet finns..Men det du nämde-Cute Kid- om stora,dominanta honor har varit
                en baktanke hela tiden. Jag,menar, vem har hörttalas om ruvande hanar? Jag skulle aldrig ens nämnt funderingen om inte Fredrik kommit med den först.
                Hälsn. Patrik

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Jag har också funderat på vad man måste göra om detta fortgår. Det är nog som du säger Fish, att man måste ta bort honom. Jag håller med dig Calle att det hade varit häftigt om han klarade det men är det verkligen realistiskt? Man har ju snackat med rätt många Tropheusodlare genom åren och att de skulle vara biparentala munruvare ens i enstaka fall är ju ganska uteslutet. Jag har aldrig hört talas om en enda maternal munruvare som lyckats låta hanen ruva fram tills spott.

                  H.E.J,: Det är VF Murago.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Micke_A
                    NCS Medlem
                    • januari 2003
                    • 638

                    #10
                    Hej

                    Jag har haft en tuppkamsciklidhane som har betett sig som en ruvande hona. Stått och gömt sig, gjort tuggande rörelser med munnen, och efter ett tag började han köra bort de andra fiskarna, som honorna gör när de ska släppa ut ynglen.

                    MVH Micke
                    MVH Micke

                    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                    Kommentar

                    • mats_jn
                      Användare
                      • september 2003
                      • 142

                      #11
                      Fredrik: hur gick det med den tuggande hanen? /mats

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Den spottade efter ca ett dygn.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Evolutionärt sett sa har det "aldrig" skett att biparental (eller paternal) munruvning evolverat från maternal munruvning (se ISBE reportaget i CB 4/04). Med aldrig menar jag att man inte hittat en sådan gren.

                          Att Haplochromida firrar som inte haft vårdande hanar på miljoner(?) år ruvar är ju väldigt festligt. Jag har vid ett flertal tillfällen hört talas om att tuppkamciklidshanar tar över honans ägg och ruvar, men dessa är ju så unga som uteslutande maternalt munruvande.

                          (biparental = båda, paternal = hanen, maternal = honan)
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Grattis till tangentbordet Ola!
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #15
                              Får faktiskt hålla med.. mycket lättare att läsa nu.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...