Identifierings hjälp! Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stahl_mikael
    Användare
    • januari 2004
    • 114

    Identifierings hjälp! Malawi

    Hallå. Har 2 malawiciklider i en hink här hemma och vet varken vad det är för ciklid och så verkar den vara sjuk. 2 stor klumpar på analfenan. Hanen var tydligen mer randig i butiken. Sen har hanen en stor läpp som man ser på sista bilden.

    Jag har fått dessa fiskar i present!!! motvilligt

  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    #2
    Metriaclima lombardoi. Gräver mycket och är väldigt aggresiv. Förut en av mina favoritarter. Bilderna är för otydliga för att man ska kunna se deras konstiga åkommer ordenligt.

    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

    Kommentar

    • stahl_mikael
      Användare
      • januari 2004
      • 114

      #3
      Okej Mård. Dem Metriaclima lombardoi du sett har dom även 2 klumpar på analfenan eller är det min som är sjuk?

      Kommentar

      • Mcoist
        Användare
        • oktober 2003
        • 154

        #4

        Hejsan

        Hade du tängt behålla dessa fiskar som ofta är mycket vackra så bör (Måste) du köpa minst 2 honor till annars kommer den honan du fått inte få något roligt och långavarigt liv.


        Oftast är hanarna mycket aggresaiva och kan ta ett stort akvarie i sitt våld brukar funka bäst att hålla dessa med andra likasinnade fiskar där hannarna håller varandra i schack.


        1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

        Kommentar

        • MagnusL
          Användare
          • januari 2004
          • 326

          #5
          Tyckte jag skymtade en Auratus på en av bilderna också, kan bli en riktig terrorburk det där!



          Magnus Lovgren

          Kommentar

          • Chicke
            Användare
            • maj 2004
            • 497

            #6
            Ja den där honan såg verkligen inte bra ut, och dom ska inte se ut så där på fenorna..

            Kommentar

            • stahl_mikael
              Användare
              • januari 2004
              • 114

              #7
              Jag lämnade tillbaka dom nyss. Tog ett presentkort på grejerna. Jobbigt när man får fiskar i födelsedags present

              Kommentar

              • mpimbwe
                Användare
                • december 2004
                • 170

                #8
                Va nog bra det, för den blålila saken var absolut ingen lombardoihona! Bara så att du vet så är den gula hanen och ett lombardoipar ska se ut så här:

                /Andreas (Karlstad)

                Under uppbyggnad:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                Kommentar

                • stahl_mikael
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 114

                  #9
                  Då kan man snacka kunnig personal på den affären. Säljer 2 ciklider som skulle vara ett par men är nått helt annat...

                  Kommentar

                  • Chicke
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 497

                    #10
                    Jag tror att det är en lombardoi...

                    Kommentar

                    • Mård
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 285

                      #11
                      Såg tyvärr inte åkommorna så tydligt att jag vågar uttala mig.

                      Men tror nog att det var smart gjort av dig att lämna tillbaka dom. För mig har det varit så att när jag haft lombardoi har dom varit så dominanta att alla andra fiskar varit väldigt tissta i både färg och bettende när dom gått med dessa terorister.
                      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                      Kommentar

                      • mpimbwe
                        Användare
                        • december 2004
                        • 170

                        #12
                        Chicke: Sen när blev lombardio-honor lila med svarta ränder och gult i ryggfenan... absolut ingen lombardio!

                        Hanen är ju klockren (den gula) inget att snacka om, det är en lombardio.
                        /Andreas (Karlstad)

                        Under uppbyggnad:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                        (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                        Kommentar

                        • Mcoist
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 154

                          #13


                          Vill nog påstå att det var en lombardoi även den gulöa fenan däremot ingen hona utan en sent utfärgad hane så vi skall nog inte börja skrika på folk att dom har fel för det är svårtatt avgöra på en halvkass bild.
                          1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                          Kommentar

                          • Chicke
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 497

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av mpimbwe

                            Chicke: Sen när blev lombardio-honor lila med svarta ränder och gult i ryggfenan... absolut ingen lombardio!

                            Hanen är ju klockren (den gula) inget att snacka om, det är en lombardio.
                            okej, jag missade den där gula fenan men förutom den så såg den exakt ut som mina honor..

                            Kommentar

                            • Mård
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 285

                              #15
                              Jag hade en hona en som var så gul att jag var helt bergsäker på att det var en hane tills den gick och tuggade. Hade du sett den mpimbwe hade också sagt att det var en hane, regler har undantag ibland. Som någon sa kan det mycket möjligt vara en sent utfärgande hane.

                              Många lombardoi honor blir desstutom lite gul daskiga när de blir äldre även dominanta honor kan bli lite gula.

                              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...