De små ger mig problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke
    Användare
    • april 2002
    • 74

    De små ger mig problem

    Har fått tag i 6 st Cyathopharynx foae yngel. De är inte mer än 2-3 cm "stora". 2 av dem är lite mindre än de andra och mobbas ganska kraftigt av de 4 större. Ska jag plocka över de 2 minsta i ett annat kar och göda upp dem lite eller är det en dålig ide med tanke på att jag tänker ha alla 6 i samma kar sedan, eller ska jag helt enkelt låta naturen ha sin gång och hoppas att de klarar sig. Något som kan ge råd?


  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Visst, naturen i all äro men har du otur kanske det är en dålig könsfördelning och då är det ju inte kul om dessa två försvinner. Jag skulle nog haft dem i en yngelkasse och matat upp dem för att senare släppa tillbaks dem när de är lika stora eller större än mobbarna.
    Det är vad jag skulle gjort. (helt utan erfarenheter)
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Det är ofta svårt att få bråkande fiskar att hålla sams genom att sära på dem för att sedan sätta ihop dem igen. Risken är stor att de som vart borta ett tag får det ännu värre efteråt. Prova istället att skapa extremt mycket gömställen och plocka sedan gradvis bort gömställen till du och fiskarna verkar nöjda. Detta är i vanlig ordning inget defintitivt svar, men det har fungerat för min del.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #4
        imho sa kommer dina c.foae inte att doda varandra, de ar duktiga pa att jaga varandra osv och kan bita fenor osv men kommer inte att ha ihjal varandra. Hur stort ar karet? Jag skulle kora pa fler fiskar om jag vore dig. Det ar inte roligt att kora upp dem fran 2 cm till vuxna fiskar for att sedan komma pa att man inte har tillrackligt med honor (de vaxar MKT langsamt) .

        Kommentar

        Arbetssätt...