Golden + Auloncaror ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    Golden + Auloncaror ?

    Om nu Golden ska anses vara den "snällaste" Mbunasen, hur går det att ha den tillsammans med Auloncaror ?
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    bra...

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • februari 2005
      • 584

      #3
      Tack...det var det jag ville höra :-D

      Kommentar

      • nikmatts
        Användare
        • april 2002
        • 57

        #4
        Har just den blandningen i mitt ena kar. Funkar fint.
        /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • februari 2005
          • 584

          #5
          Som sagt, det låter mkt. bra eftersom det kunde vara kul att färga upp tillställningen med tanke på att Auloncara honorna inte är några direkta ljuspunkter i karet.

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • februari 2005
            • 584

            #6
            Så, äntligen blev jag av med alla mina Zebror (får hoppas på lite lugnare vatten i burken nu) och hoppas att jag får hem min grupp Röda Rubiner imorgon..hänger på om säljaren har tid eller inte :-)
            Ser verkligen framemot att få stoppa ner dom i karet, sen har jag faktiskt tänkt att jag ska köra på någon annan Auloncara till (jajajaja...jag vet, får väl 99,9% av alla här inne emot mig nu men det struntar jag i) har faktiskt inte tänkt odla annat än alger i karet (haha) så om det skulle bli parningar "över gränsen" så får det bli det, tänker inte ens fixa ett spottkar/yngelkar för baljan ska bara vara en vacker "tavla" att titta på. Så vad har ni för förslag på en eller två andra snygga varianter som kan matcha upp min Golden/Röd Rubin mix ?

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Jag är en av dem 99,9 iallafall Skaffa fler kar, det är lösningen på alla stora problem här i världen.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • anfall
                Användare
                • november 2004
                • 139

                #8
                Jag har 11 golden ihop med röd rubin och A. mdoka, tidigare också med jakobfreibergitypen. Om man reserverar sig och påpekar att det är livsfarligt att generalisera, har jag fått intrycket att röd rubin anses tämligen hård för att vara en i A gruppen och samma gäller för jakobfreibergi. Detta har stämt hos mig och dessa har också fungerat i fin balans med golden och med afra white top i mitt 500 liters kar. Mdoka? nja, de är inte riktigt tillfreds med tillvaron. Vill man ha mer än en A-typ i samma kar kan det vara idé att försöka djur som är ungefär lika hårda eller mjuka för att upnå nån sorts balans.

                Anders

                Kommentar

                • Belgarath
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 584

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                  Jag är en av dem 99,9 iallafall Skaffa fler kar, det är lösningen på alla stora problem här i världen.
                  Håller med helt klart..men kar = pengar och har man inte det i "oändliga" mängder så får det tyvärr bli så här så länge...men som sagt, det ska bli ett större i en inte allt för avlägsen framtid hoppas jag.

                  Och tack Anders, ska hålla det i minnet i så fall. Då får det bli någon annan "hårdingvariant".

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Kar e billigt. Köp begagnat. Du får ett 250 med ställning, pump, ramper, ja allt för 1000kr. Gratis ju! En hyfsad grupp aulonocara kostar ju nästan 1000kr
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Belgarath
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 584

                      #11
                      Var tusan hittar du ett 250 för 1000 spänn..det gör i alla fall inte jag här nere omkring i "södern".. folk vill ha fantasipriser för sina beggade kar. Som jag sa på en annan tråd så såg jag ett 112 för 1400 t.ex., rena fotbadet (och rena rånet) hehe. Nä här nere i Skåneland är det rätt svårt och hitta ett "stort" kar till hyfsat pris just nu tror jag..sitter och kollar Blocket varje dag men hittar just inget som ligger rätt för min (tyvärr) allt för tunna plånbok. Det får bli till att lägga undan i stället och hittar jag inget 2nd-hand så får jag väl ta mig över Sundet, helt andra priser på nya baljor där ju. Är jäkligt sugen på ett 600 liters, det hade inte varit helt fel :-)

                      Kommentar

                      • Belgarath
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 584

                        #12
                        Ja, så var de nya fiskarna i karet..det ser ut att bli bra eftersom den dominanta Rubinhanen försökte locka till lek redan efter ett par minuter . Och de andra fiskarna verkar oxå att må bra. Får återkomma med lägesrapport om ett par dagar när allting satt sig tillrätta. Stort tack J.E.

                        Kommentar

                        • Belgarath
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 584

                          #13
                          Jaha..så har det hänt. Ett dödsfall [xx(]..men inte oväntat. Fick även med ett par fin fina Golden till den grupp jag redan har och 1 utav dom såg inte ut att må så bra redan i lördagskväll, men har ändå hängt kvar s.a.s. Har inte velat äta och bara stått inne i en hörna och "kippat" luft vid ytan. Och nu har den lämnat in,,synd på en sån fin liten fisk. Men annars så är det bara bra med konstelationen jag har i karet, Goldenhanen försöker få lek på sitt håll och Rubinen på sitt, ibland krockar dom men inga häftiga slagsmål ännu (hoppas att det ska hålla sig så oxå)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...