Storlek på Ancistrus till ett Malawi kar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    Storlek på Ancistrus till ett Malawi kar ?

    Hade som en bifråga på en annan tråd här vad jag skulle ha för mal till mina Malawis, har ju en trött Plectis nu som antagligen bara "gör sitt jobb" nattetid vilket ju är lite tråkigt (malar har ju helt klart sin charm oxå). Men har ju sett i ett antal trådar att ni alla kör med Ancistrusar vilket ju är förståeligt eftersom dom är effektiva av bara den. Men jag undra vilken storlek som kan anses passande, När man kollar i Zoobutikerna tycker jag mest att det som finns att handla är "småspigg" och hittar man större exemplar så är det i regel handlarens egna "avelsdjur", EJ TILL SALU typ. Och det verkar ju lite dråpligt att slänga i ett par minis till de färglada pirayorna . Så vilken size kan anses vara lämpligt? Sen undrar jag oxå om det är OK att hålla någon annan snygg L-mal tillsammans med Cikliderna (för det estetiska om inte annat), finns ju hur många snyggisar som helst har jag sett och då gör det ju inte så mycket om dom inte är turbodammsugare :-)
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Ancistrus är ju nattaktiva om något, mer än en pleco. Jag har varit med om att mina malawis börjat hacka på för små ancistrus så de bör nog vara över 8cm.

    Mvh/BB

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • februari 2005
      • 584

      #3
      Hade mina aningar om att det skulle till i princip fullvuxna djur.

      Kommentar

      • jan olof
        Användare
        • december 2002
        • 254

        #4
        Nej det behöver inte vara fullvuxna ancistrus det räcker ofta med ca 3till4cm så klarar dom tillsammans med malawi
        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • februari 2005
          • 584

          #5
          Sååå... men det låter litet tycker jag, har man ilskna Mbunas på 10 cm ung. så är ju en liten Ancistrus på 3-4 ingen match att ta kål på.

          Kommentar

          • akvariekometen

            #6
            Hej i ett av mina kar har jag en Ancistrus sp L333 när jag köpte den var den ca 10cm den går i hop med Golden,Moorii och blue johanni jag har inte hafft några som hellst problem. men som sagt den är natt aktiv så den ligger mest och trycker i sin grotta på natten.

            Kommentar

            Arbetssätt...