310 liters tanganyika, fisksammansättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnny 99
    Användare
    • december 2004
    • 80

    310 liters tanganyika, fisksammansättning

    Äntligen dags att få fart på mitt 310-liters (måtten 125*50*50). Har efter mycket grubblande och massvis med läsning på ciklid.se bestämt mig för att köra på tanganyika. Har fixat massor med sten från den vackra göteborgsnaturen, stenarna har jag lagt på en frigolitskiva som jag kletat in sand mha silikon, blev skitbra. Kör med biltemas blästersand. Som bakgrund har jag en svart film på baksidan och en gavel. Filtreringen sköts av ett 2215 (620 l/h) plus ett innerfilter med liten filtervolym men med bra sprutt på vattnet, ca 500 l/h. Akvariet har nu gått några veckor med lite sällskapsfisk från ett gammalt akvarium.

    Fiskar jag är sugen på

    Snäckskalslekare är ett måste, helst ett kolonibildande gäng som lamprologus multifasciatus eller similis.

    Hade även varit kul med någon hästnos ex Eretmodus cyanostictus, eller någon annan. Vet inte riktig för och nackdelar med de olika arterna.

    Altolamprologus calvus är en annan fisk som skulle vara kul att ha, mycket på grund av sitt utseende.

    Julidochromis eller Chalinochromis verkar också kul.

    Till sist skulle jag vilja ha någon fisk som rör sig mer fritt i vattnet. Cyprochromis verkar behöva ett större utrymme än vad jag kan erbjuda förutom en sort Cyprichromis Pavo som enligt zoopet skulle gå bra i ett 300. Någon som har erfarenhet av denna. Annars verkar Paracyprichromis funka bra. P. nigripinnis verkar dock vilja ha rätt mörkt i karet.

    Detta är lite funderingar jag har på eventuella innvånare i karet, skulle vara väldigt tacksam för kommentarer och erfarenheter av dessa kombinationer. Tar gärna emot andra förslag om fisksammansättning.

    Bor i Göteborg så det finns ju ett sjyst utbud i butikerna här, funderar dock lite på om man kan få ner kostnaderna genom att försöka köpa fisk privat, vad tror ni om det.

    Har säkert massa fler frågor men det kommer senare.

    erik
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Hästnosar är ju underbara fiskar men väldigt aggressiva inom arten.Jag skulle nog köpt en 4st och hoppas på att ett par bildas. Inred med många stenrösen så att jagade hästnosar kommer undan. E.yanostictus, T.irsacae och S.erythrodon är de som är bäst lämpade. S.marlieri blir störst av hästnosarna och är mycket mer aggressiv.

    Närdet gäller sn'äcklekare är både l.similis och multifasciatus så kallade koloni-lekare. Dock är l.ocellatus en riktigt härlig snäcklekare jag kan tipsa om. L.stappersi vill jag påstå är en av de snyggaste snäcklekarna, Ocellatus gold är också riktigt snygg.

    Närdet gäller A.calvus så finns det ju två varianter jag gillar riktigt mycket, A.calvus white och A.calvus yellow (nkamba bay).De ´äter upp alla yngel iakvariet baraså att du vet. Jagvet inte heller hur bra de fungerar med snäcklekare.

    En form av cyprichromis är nog inga problem, t.ex. 20st cyprichromis leptosoma är nog inga problem,inte vad jagvet. Nigripinnis är också jöttesnygga men villsom sagt ha det lite dunklare i akvariet för att visa sina färger, då är cyprichromis snyggare omman vill ha det ljusare.

    Hoppas du hittar nå't skoj till ditt tanganyika-akvarie!
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      Hej!

      Låter som en bra idé, jag kör själv med något liknande i mitt 310-kar för närvarande. Jag har haft julidochromis, snäcklekare (stappersi), hästnosar och leptosomor en längre tid och det har funkat hyfsat. Julidochromisen haft oftast hållt sig i de mörkare delarna av akvariet och snokat runt i grottor medan övriga fiskar håller sig lite mer framme. Hästnosarna är väldigt bra på att gnaga bort alger så de bidrar ju med mer än ett kul utseende och skoj beteende.

      Håll oss informerade om vad det blir och hur det går! alltid kul att höra vad folk hittar på : )
      /Mikael

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Glöm inte de häftigaste: Xenotilapiorna!

        20 leptosomor borde inte vara några problem, mindre grupper än så bör man dock inte hålla. Personligen tycker jag att svarta calvusar överträffar både gula och vita när de kommer upp i lite storlek, men det är en smaksak. Det verkar bli en trevlig burk.
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Men vänta nu......ett 20 tal leptosomer, en kolloni snäcklekare, några hästnosar, ett par jullar, ett par compressiceps OCH en grupp xenotilapier???? Jag som tyckte att det verkade väldigt trångt innan!!!

          Jag tror inte att du kommer att få mer ut av ditt kar för att du trycker i massor av arter. Jag har i mitt 320 liters: 10 leptosomer, 10 multifasciatus, 4 compressiceps "shell", ett par jullar och 5 synodontis petriocola. I denna blandning blev det lite trångt ett tag så att compressicepsen inte fick något revir. Jag kan inte rekomendera någon att stoppa i mer fisk än så. De stora arterna av altolamprologus går bort. Sen tycker jag att man bör välja antingen snäcklekare eller xenotilapier i ett sådant kar, inte båda två. Hästnosar har jag ingen egen erfarenhet av, men det låter mycket i mina öron.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • jonre723
            Användare
            • oktober 2004
            • 439

            #6
            Jag föredrar nog X. framför snäcklekare, men två-tre par av en mindre Xenotilapia ryms nog om man lägger alla snäckskal i ett hörn. Calvus är helt ok som parfisk i en sällskapsburk, hellre dem än Jullar! Leptosoman är en stimfisk. 10 är inget stim, snarare en grupp...
            Och så är det.
            /J

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Leptosomahonorna lever i stim. Hannarna är solitärlevande.

              Jag rekomenderade inte 10 stycken, jag bara berättade hur många jag har. När det gäller leptosar kan du ha så många honor som ditt filter orkar med, men bara begränsat med hanar om du vill att dom skall färga fint, jag gissar 3-4 st.

              Att trycka i både snäckisar och xenotilapier i ett sånt kar kan kanske gå, men båda arterna lär tappa på det, speciellt xenotilapåierna. Jag tycker att det är viktigt att fiskarna har gott om space för att inte stressas och för att dom skall färga ut ordentligt.

              OKI, jag kan acceptera altolamprologus istället för julidocromis, men inte bägge.

              Tänk på vad fiskarna har för krav för att färga ut och inte på hur mycket du kan stoppa i innan det krachar. Med två stenrösen kan du kanske ha två olika rockhuggers. Det övriga kan vara antingen snäckrevir eller öppen sandyta. Då kan du ha antingen snäcklekare eller xenotilapier. I det fria vattnet kan du ha leptosomor eller blue neon. Ingen av fiskarna vinner på fisksoppa.

              Men det är bara min personliga åsikt
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                I ett sa pass litet akvarium sa skulle jag halla en "simmare", en snacklekare + en grottlevare dvs:

                Para/cyprichromis
                Julidochromis
                L. multifasciatus

                Det ar inte sa kul som det later med all krockande fisk (haller alltsa helt med Tropfrog).

                Mojligen skulle jag kunna fa for mig att knoka i Altolamprologus, men ser inte riktigt dem som en "inredningsfisk" pa samma satt som Jullar (jag sager inte mot dig nu Tropfrog jag menar "skulle kunna tanka mig", finns det nagon rejal orsak till att tanka om?). Hur nagon kan fa for sig att inte ha jullar overgar mitt forstand (jag skriver det sa att ni forstar min utgangspunkt).

                Paracyprichromis ogillar inte en massa ljus enligt mig, men de blir ratt bleka och trista. Men varfor braka pa med en massa ljus? Det blir inte snyggare och kostar bara en massa pengar. Jag skriver att det inte blir snyggare for att du ska fundera lite. Tycker du verkligen att det ar snyggare om dt ar tokljust, eller tycker du att dampad belysning ar ratt rogivande? Smaken skiljer sig at har, men man maste inte brassa pa bara for att man har tanganyika.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Tja !

                  Jag körde 2 par Xenotilapia flavipinnis "Mpimbwe", 10 st Paracyprichromis nigripinnis, 1+1 L. signtus "moba" och 1 par Julidochromis ornatus i mitt 310 liters när det var igång . Så det är en setup som funkar fint.

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 439

                    #10
                    Jag förespråkar heller inte någon soppa, bäst hålls de flesta av dessa arter för sig, men i en sällskapsburk så finns det en mängd olika tänkbara kombinationer. Att Ola föredrar multisar vet nog de flesta. Dessa tar mer plats om man ska hålla koloni än t ex det signatuspar som Cutekid föreslår. Att jag föredrar Xenotilapior framför snäcklekare har mindre betydelse, detsamma gäller Jullar vs Alto. Jag gillar dem alla och detta brukar bara sluta på ett sätt: flera akvarier. Det är en smaksak och det mesta lär funka. 2-3 arter är oftast nog, även i betydligt större Tanganyikaburkar.

                    I en mindre burk som detta är förmodligen Paracyprichromis att föredra framför Cyprichromis då de är lite lugnare och snällare. Jag ser dock inga större problem med att hålla leptosomor med ett större antal hanar då de 'icke-dominanta' stimmar med honorna.

                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • johnny 99
                      Användare
                      • december 2004
                      • 80

                      #11
                      Skitkul med ert engagemang.

                      Låter helt klart vettigt att försöka hålla ner artantalet lite. Ska försöka komma iväg till någon bra ciklidaffär närmaste dagarna och kolla lite.

                      Återkommer med mer frågor eller info om hur det går

                      erik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...