Mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    Mbunas

    Tänkte eftersom det finns en uppsjö av kunskap och vetande härinne (och jag är lat av mig) att jag skulle ställa frågan här istället för att sitta i timmar på nätet och leta. Kan någon eller några lista vad som kan anses vara "lugna" Mbunas vs "hetsiga". Ett par av de s.k. hetsiga har jag fått reda på via an annan tråd här men det kunde vara kul och se vad folket härinne anser.
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Ok en grov generalisering:

    Cyathochromis: Ingen erfarenhet
    Cynotilapia: Små tuffingar
    Genyochromis: Hetsiga fenbitare
    Gephyrochromis: Ingen erfarenhet
    Iodotropheus: Lugna
    Labeotropheus: Tuffingar
    Labidochromis: Lugnaste släktet
    Melanochromis: Varierar väldigt mycket mellan olika arter
    Metriaclima: Relativt lugna
    Petrotilapia: Tuffa hetsporrar
    Pseudotropheus: De flesta arterna är relativt tuffa
    Tropheops: Relativt tuffa



    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • februari 2005
      • 584

      #3
      Tackar :-)

      Kommentar

      • peppe

        #4
        Man kan väl se det på olika sätt, typ att labeotropheus är riktiga tuffingar vare sig det är att försvara revir mot andra hanar eller att"jaga" egna honor! Medans Labidochromis som Micke skriver är det lugnaste släktet kan vara det jävligaste mot sina egna honor, tex, hade själv en Hongi hane med två honor som var för "vek" för att skaffa sig ett revir, så han hade ingenting annat att göra än att jaga ihjäl sina honor!!

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • februari 2005
          • 584

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av peppe

          Man kan väl se det på olika sätt, typ att labeotropheus är riktiga tuffingar vare sig det är att försvara revir mot andra hanar eller att"jaga" egna honor! Medans Labidochromis som Micke skriver är det lugnaste släktet kan vara det jävligaste mot sina egna honor, tex, hade själv en Hongi hane med två honor som var för "vek" för att skaffa sig ett revir, så han hade ingenting annat att göra än att jaga ihjäl sina honor!!
          Ja som sagt, allting är ju relativt och jag förstår precis vad du menar.

          Kommentar

          • Mcoist
            Användare
            • oktober 2003
            • 154

            #6


            Hmm Metriaclima släktet har jag aldrig haft några lugna firrar ifrån alltid en hanne som skall störa friden i hela akvariet.


            Tycker knappt det fins någon som är lugn har haft idiot fiskar av alla sorterna vill du ha lugna fiskar skal du nog välja annat än mbunas.
            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 572

              #7
              Alla arter funkar,om man ger dom rätt förutsättningar,det ligger i mbunas natur att va "hetsiga",detta kan man störa i ett akvarium med olika "knep"...I ett typiskt mbuna kar finns det alltid(ofta) en herre,tar man bort den så kommer det alltid en ny,över "befolka" karet gärna(helst) många av samma art,o var inte rädd för att testa många hanar ihop,sen var noga med jämn stl på fisken.

              Kommentar

              • Belgarath
                Användare
                • februari 2005
                • 584

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av hutti

                Alla arter funkar,om man ger dom rätt förutsättningar,det ligger i mbunas natur att va "hetsiga",detta kan man störa i ett akvarium med olika "knep"...I ett typiskt mbuna kar finns det alltid(ofta) en herre,tar man bort den så kommer det alltid en ny,över "befolka" karet gärna(helst) många av samma art,o var inte rädd för att testa många hanar ihop,sen var noga med jämn stl på fisken.
                Well terroristen jag har, har nu har roffat åt sig halva karet, sen står det ca.25 firrar på 2a halvan (där det finns en semi-terrorist) och typiskt nog är det 2 Zebra hanar som håller på men de är ju lite större än de andra så det är ju inte så konstigt. Men om det nu ska hjälpa med överbefolkning vet jag inte hur jag ska göra, har typ 20 Zebror i baljan (innan alla nu hoppar på mig fick jag dom med karet, hade inte köpt på mig så många själv hehe). Tanken är väl att jag ska försöka bli av med de största Zebrorna för att få jämvikt (fick även med 5 Golden som inte har det så kul just nu men som håller samma size som de minsta Zebrorna) sen får vi se vad som händer. Men tack för tipset..är som sagt "nybörjare" på nytt med Malawis efter många år i malpåse så det dyker upp "nygamla" tankar/funderingar & frågor i skallen på en hela tiden :-)

                Kommentar

                Arbetssätt...