Soten? Dubbar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boffe
    Användare
    • februari 2003
    • 102

    Soten? Dubbar

    Hej har ett 450 liters kar med 29 st dubbar, och så igår såg jag att en dubbe hölls sig lite för sig själv.
    Och i dag vi matning ville han inte äta, de andra åt ju som galningar som vanligt.
    Det är ungdjur den största är väll en 7 cm.
    Matar med räkmix 30% räkor 70% grönt.
    Är det ngn som har några funderingar va det kan va?

    Tack på förhand
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348
  • Boffe
    Användare
    • februari 2003
    • 102

    #2
    Är det ingen som har någon aning, snart ryker han!
    vill inte han ngn massdöd
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Jag skulle tagit ut han ochsatthai ett tomt 40liters eller liknande. kontrollera de andra noga under de närmsta dagarna/veckorna.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Jag hade gjort ett stort byte, blir han inte piggare tills dagen därpå så bör du mediciera eller flytta den. Jag har testat att flytta en sjuk troffe som såg ut att ha buken 2 ggr, en eller två dagar efter har de andra sett likadana ut så då har man åkt på att medicinera iaf. Så det är väl nästan bäst att medicinera direkt om inte vattenbytet hjälper eller avvakta så länge det inte blir värre.

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Ja, jag håller med Pierre. Har han soten så har de övriga fiskarna nog tyvärr också det.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Boffe
            Användare
            • februari 2003
            • 102

            #6
            ok har gjort ett 40% vattenbyte nu. mår han inte bättre i morgon bitti så flyttar jag han.
            har ni ngt bra tips på medicin
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

            Kommentar

            • fridizen
              Användare
              • februari 2005
              • 34

              #7
              Hej!
              Jag har haft samma problem som du antagligen. Har behandlat mina fiskar mot bukvattensot med ett medel som heter Furanol. detta medlets aktiva del heter Nifurpirinol. Vad jag har fått reda på senare är att om det verkligen är bukvattensot (det är det oftast inte) så tar inte detta medlet på sjukdomen utan jag blev rekomenderad Seachem Metronidazole som man kan använda även i huvudakvariet utan att alla bra bakterier slås ut av medlet. Det gör det med Furanol.
              Trots det har mina fiskar blivit piggelin så någon bukvattensot var det nog ej.
              Du kan ju kolla på ciklids sida på sjukdomar så står det bra info där!
              Lycka till!

              Kommentar

              • Boffe
                Användare
                • februari 2003
                • 102

                #8
                ok tack så mycket.
                Har lagt över den som visa sympton i ett annat kar.
                Får ha nogrann uppsyn över resten av gruppen nu.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

                Kommentar

                • fridizen
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 34

                  #9
                  Kolla speciellt efter ifall dina fiskar "gäspar" eller "hostar", det är ett av de tidigaste tecknen...

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Fridizens instruktioner är bra men brister dock på en punkt. Det finns ingen vedertagen sjukdom som kallas "bukvattensot". Det som jag kallar bukvattensot är kanske inte detsamma som någon annan ciklidist kallar bukvattensot, och om så vore vad är det då som skiljer din bukvattensot från min?

                    Det finns klara symtom men sedan bara en massa gissningar så vitt jag vet.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2277

                      #11
                      Jag använder Flagyl 400mg och nifurpirinol,Doserar flagylen med en tablett till 30l vatten.köpes genom vetrinär.funkar i 9 fall utav 10 men det gäller att ta fisken tidigt annars tar tarmarna stryk fort och då är det kört tyvärr.Sen har jag bytat foder till mysis som jag fångar och förväller så deras skal blir hårt,funkar strålande på haplisar inga sjukdomar sen dess,nu avvek jag från ämmnet ops MJ
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • Rob
                        Användare
                        • april 2003
                        • 143

                        #12
                        Kan det vara förstoppning? Har själv haft troffar som jag först trodde hade bukvattensot men efter att jag hade behandlat dem och lagt om kosten så strök inte så många med. Det var heller inga yngel som strök med och de borde ju vara känsligare än de vuxna.
                        "Bättre sent än aldrig" []

                        Kommentar

                        • Boffe
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 102

                          #13
                          Hej den lille troffern som gått själv nu sen i torsdags ser ut att må bra, äter glupskt och verkar allmänt pigg.
                          Gruppen i det stora karet ser också ut att må bra som vanligt.
                          tror ni att det är riskfritt att stoppa över han i det stora karet?
                          undrar va det var med honom. e det ngn som har några funderingar?
                          han åt ej och hölls sig för sig själv, ingen agressivitet mot han heller? kanske va förstoppning bara
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Jag tror att man ofta medicinerar i onödan.Precis som du nämde ;att de bara var förstoppade.Har haft många "down-perioder" då jag sett dålig fisk hos mej men inte brytt mig.Både att de hostat upp mat, magvägrat och skitit sytrådar.Nån dag senare är de igång igen,utan att jag gjorde nåt åt det.
                            Däremot om nån skulle börja svullna upp skulle jag kasta den och medinicera karet!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...