Mina haplisar är dåliga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    Mina haplisar är dåliga

    Min Sciaenochromis fryeri hona dog igår efter några dagars slöhet och dålig aptit. Hon hade nåt vitt vid ena ögon som såg lite ut som skrapsår eller dyl. varpå jag tog bort alla vassa stenar ur akvariet eftersom jag trodde hon skadat sig på dem. Så här i efterhand verkar det vara något annat eftersom min Protomelas taeniolatus hona nu visar liknande vita märken på kropp och fenor... små fläckar börjar nu synas på min Aulonocara stuartgranti hona också.. i ansiktet s a s. Fläckarna är oregelbundna och verkar inte följa något särskilt mönster på kroppen. Ingen av hannarna uppvisar några tecken på sjukdom. Akvariet har varit igång i drygt en månad varav tre veckor med fiskar. De har inte uppvisat någon överdriven aggression och alla har verkat pigga o nöjda. Är det någon som kan komma med goda råd?
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Salta med ca 2dl salt/100l vatten, kanske medicinera motvitaprick (jag har aldrig haft det men jag har hörtom folk som haft problem med det). Byht vatten flera gånger, byter du 100l vatten tillsätter du 2dl salt till det nya vattnet så att du inte förlorar salthalten.

    Hoppas att det går bra.....
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Är det massor av små, små via prickar eller få större "märken"? När du medicinerar mot vita prick (om du nu har det) så höj temperaturen till 27-29 grader annars hjälper inte medicinen så bra. Salt är också en fördel.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • terpentin
        Användare
        • februari 2005
        • 135

        #4
        Tack för svaren!

        Det är inte vita prick... fläckarna är större och för tankarna till svamp. Testade koksaltbad för ena honan... har inte märkt nåt resultat, men jag ska testa att tillsätta salt i hela akvariet.
        Återkommer med resultat
        "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

        "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

        Kommentar

        • Christer T

          #5
          Här finns en PDF broschyr med bilder och förklaringar till olika sjukdomar: http://www.amtra.de/downloads/fishdeseases.pdf

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Du har väl inte hällt i terpentin i akvariet?
            Gör som herrarna säger så blir det nog bra, fast 2 dl salt på 100l vatten verkar mycket men det kanske ska mediceras så.

            Mvh/ BB

            Kommentar

            Arbetssätt...