Röd Zebra Hanar blåa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Röd Zebra Hanar blåa?

    Tjena tjena... Ska köpa fler ciklider nu och jag undrar hur det är med färgen på estheraehanarna? När man tittar på bilder så är vissa blåa (vilket enligt mig är snyggast) och andra vita eller svarta... Är det samma art eller tillhör de olika familjer? Måste nämligen be butiken ta hem dom eftersom dom inte har dom hemma och jag skulle inte bli så glad om man får ett gäng svarta hanar =)
  • mpimbwe
    Användare
    • december 2004
    • 170

    #2
    Som jag har fattat det så är de blåa hanarna "orginalhanar", se som är svarta är nog mer mörkblå skulle jag tro och är därmed blåa icke dominanta hanar. De elfenbensvita är i sjön mycket (mc variant?)ovanliga och har blivit vanliga i handeln pga av avel på just dessa. Sen finns det även den "vanliga" MC varianten med små fläckar, men även en korallzebra med större fläckar (fält) som en kille i florida odlat fram (finns alltså inte i sjön). Alla dessa är i grund och botten sk rödzebra. Skillnaden mellan blåa och tex vita hanar är att vita hanar ger oranga yngel medan blåa hanar ger blåa han-yngel som man ser redan från födsel.

    /Andreas (Karlstad)

    Under uppbyggnad:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

    Kommentar

    • Tascha
      Användare
      • oktober 2002
      • 214

      #3
      Tyvärr så kan det vara svårt att se skillnad på könen när dom är små. Det finns både blåa, vita och oranga hanar.
      Dom som är oranga får man ta upp och titta på eller så får man studera dom i karet och se vem som uppvaktar vem.
      /Roger

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #4
        Man kan åxo kika på ryggfennans överkant på ungdjuren är där en ljus kant så är det en hane!!

        mvh MJ
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        Arbetssätt...