kar med mbunas, passar fryeri (ahli)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avalanche

    kar med mbunas, passar fryeri (ahli)?

    Hej, jag har ett 540 liters kar med totalt 20 mbunas, Afra (1+2), lombardoi (1+5), Rödzebra (1+5), crabro(5st) och 4st Ancistrus.

    Jag skulle vilja ha in något mer blått i karet, har funderat på Demasoni eller Maingano. Men nu har jag även funderat på Fryeri men vet inte om det är så klokt att skaffa fryeri? Har sökt bland gammla inlägg och tydligen ska det fungera, men jag är fortfarande osäker på hur bra det kommer fungera, kommer mina mbunas att färga ut lika mycket? jag matar nu med 50/50 räkmix och grönt flingfoder vad tycker fryeri om det?

    Har ni något annat fiskförslag? någon annan fin blå mbuna? tackasm för all förslag
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    #2
    Har ringa erfarenhet i ämnet kanske...men om du ändå vill höra min åsikt så är den följande:

    Har i mitt kar två vuxna honor och en liten hane. Tycker inte att de är särskilt aggresiva (min erfarenhet)så jag skulle nog ha betänkligheter att släppa ner den med lombardoi som iag hos mig tog över vart ända kar jag släpte ner den i. Men andra kanske har andra erfarenheter vad vet jag....

    Sen har ju inte Ahlin det här stojjiga betendet som mabunorna.
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #3
      vill du ha någe blått så är ju c.moorii fin!
      även om det inte är en mbuna!
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Jag har fryeri med mbunas och det funkar fint. Fryeri är hur lugnt som helst och verkar inte hetsa/stressa upp sig för något. Det skall inte vara några problem.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Tascha
          Användare
          • oktober 2002
          • 214

          #5
          Jag har i mitt kar Rödzebra, Maingano och Ahli/Fryeri.
          Detta fungerar utmärkt.
          Enda "nackdelen" är att man inte får så många yngel kvar i karet för Ahlina/Fryerierna käkar upp dom.
          Vill du ha lite mer blått i karet och det är så att du väljer mellan Ahli/Fryeri så rekomenderar jag Maingano eftersom Ahli/Fryeri så är det bara hanen som blir blå.
          Vill du ha annat så är här två fina blåa varianter:


          /Roger

          Kommentar

          • shcolsson
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 256

            #6
            Min erfarenhet är att Fryerin gärna tar Mbunas mindre än 4 cm som kosttillägg. Jag vet inte om jag hade en ovanligt elak Fryeri. Det är den enda gången jag har haft dem i ägo, jag har inte velat skaffa sådana sen dess.
            Experience is something you get right after you need it.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Stora munnar jag de helt klart. Jag känner nog inte till någon annan fisk i den storleken som kan knö in så mycket mat som den gör.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Avalanche

                #8
                tack för alla svar dem har varit mycket intresanta

                mina lambardoi är fortfarande bara ca 3-4 cm så det borde ta ett tag innan dem blir något hot? får kanske plocka bort dem om dem tar över hela karet om några år?

                c.moorii kan vara väldigt fina, men jag vet inte om jag vill ha dem i detta karet, dem blir nästa väl stora för mitt kar också?, hmm, jag känner mig väldigt villrådig om vad jag ska skaffa för fisk...

                kommer fryeri på ca 7 cm att försöka äta upp mina minsta mbunas på ca 2-3cm? har läst att fryeri ska bli ca 12-16 cm, en fisk på 16 cm tycker jag nästan värkar lite för stort för mitt kar, men de kanske växer ganska sakta?

                klarar fryeri att roffa åt sig mat bland de snabba mbunas? ska man ändra på maten om man har fryeri också? eller dem kanske mår bra av den vanliga räkmixen och mbunas yngel...

                Fiskvalet står nog mellan Maingano (ev demasoni) eller Fryeri som det ser ut nu, skulle vara kul att testa fryeri, (bara jag vågar...)

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  C. moorii funkar fint i 540. Inga problem.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Anders
                    Användare
                    • april 2002
                    • 42

                    #10
                    Sc. fryeri är en utpräglad rovfisk. För att särskilt få honor som lekt att komma i form efteråt behöver de ha mat med hög andel räkor och fisk. Då går det enligt min erfarenhet att undvika problemet med "vinkelhakar", det vil säga utmärglade honor. Men av rovfiskmaten är det lätt att mbunas som rödzebror blir för feta, och ointresserade av att leka. Därför är det en fördel att ha en sammansättning av fiskar som i naturen äter samma slags mat.
                    Anders

                    Kommentar

                    • Avalanche

                      #11
                      ok, så jag bör då inte skaffa fryeri nu till mitt kar på grund av maten eller?, utan kanske skaffa den vid ett senare tillfälle då jag har ett kar med bara mer passande fiskar...

                      ni som har mbunas och fryeri, magrar era av? vad och hur matar ni? vad har ni för antal och storlek på era mbunas och fryeri och i hur stort kar?

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        Är du orolig för maten så kan du juh alltid slänga i lite yngel då å då som är i perfekt storlek för att fryeri ska kunna ta dom,så slipper du oroa dig för feta zebror/för smala fryeri.

                        Kommentar

                        • Avalanche

                          #13
                          ok, tack för all hjälp alla
                          Det kommer med största sanorlikhet bli maingano till detta karet även om inget är hugget i sten ännu,
                          jag hoppas däremot skaffa fryeri till ett annat kar någon gång i framtiden... kanske om en 4 år då jag hoppas kunna skaffa ett 720 liters eller nått

                          Kommentar

                          • Micke Jarhl
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2277

                            #14
                            Om du vill ha en blå fisk så finns det ju även protomelas arter typ fireblue och även spilontus tanzani,visserligen ganska stora fiskar men dom rör sällan några yngel och dom tar för sig vid matdags åxo,men det där med att blanda haplisar och mbuna är väl inte så där hellyckat kanske jag själv har visserligen L.golden och L.trewavse bland mina haplisar och det gåt fint. MJ
                            Micke Jarhl Med akvarium!

                            Kommentar

                            • Tascha
                              Användare
                              • oktober 2002
                              • 214

                              #15
                              Jag har inga problem med att mina Ahli/Fryeri är magra och mina övriga tjocka. Mina Rödzebra spottar hela tiden ut yngel så der blir ett bra kosttillskott för Ahlina/Fryerierna.
                              Jag matar med Räkmix, Aquatic Nature och flingor.
                              /Roger

                              Kommentar

                              Arbetssätt...