Är Malawiciklider kul?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NY
    Användare
    • januari 2005
    • 27

    Är Malawiciklider kul?

    Hej,

    jag har haft CA och Tang. men inte Malawi. Nu funderar jag på att köpa ett kar till fyndpris och där ingår ett 30-tal malawi(vet ej vilka).

    Min fråga är om Malawi är kul eller om ryktet stämmer att de är vackra men tråkiga stimfiskar?
  • medion
    Användare
    • augusti 2003
    • 243

    #2
    Malawiciklider är "svinkul".
    Jag började för något år sen med malawi och nu har jag svårt att sluta.Akvarierna tar mer och mer plats i lägenheten.
    Utbudet av malawiciklider är gigantiskt.Klart att du ska testa malawiciklider.


    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Om det är kul? Hahah! Ja det är det, verkligen! Det är så otroligt kul så att man blir helt galen! Jag vet inte om det finns något som är roligare faktiskt... [:p]
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Alla ciklider har sin charm. Malawiciklider är främst kända för sina färger, men det finns också många olika intressanta beteenden hos malawicikliderna. Ni som såg Ken McKayes föredrag på ciklidstämman förra året kan säkert hålla med om det.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          For er som inte var dar eller som vill friska upp minnet sa finns det aven en artikel av Ken i CB 2/04.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Jag gillar alla malawiciklider, stora som små......mina tanganyikaciklider minskar i antal nuförtiden....och det beror inte på dödsfall....
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              NY: När folk ger sig in på sin ciklidistbana så börjar de ofta med malawiciklider (det gjorde dock inte du), främst för att de är färgglada och aktiva. En del här på forumet ser ner lite på malawiciklider (eller malawiguppy som vissa kallar dem), vilket jag tror beror till stor del på att det just är det som många börjar med. Samma personer håller säkert på GAIS och err, vad nu det "alternativa" Stockholmslaget heter

              Jag har haft dvärgciklider, bräckvattensfiskar, diskus, jordätare, tropheus och en massa andra tanganyikaciklider, men av nån konstig anledning, at the end of the day, så slutar det alltid med att malawi ändå är det jag innerst inne tycker om mest
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • shcolsson
                NCS Medlem
                • januari 2005
                • 256

                #8
                Jag tycker Malawi har de vackraste cikliderna, hmmm, jo de har de nog åtminstone färgmässigt medan Tanganyika har intressantaste beteendet.

                Jag bestämde mig för en tid sen att sälja av alla mina Malawi för att helt gå över till Tanganyika.
                Impossible mission! Det hela slutade med att jag köpte ännu ett kar, (Tackar min sambo för hennes tålamod), samt 20st demasoni......och jag tror inte historien slutar här. När jag har köpt ännu fler kar lär jag ha ännu fler Malawi och ännu fler Tanganyika! Det är bara att gilla läget!
                Experience is something you get right after you need it.

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 546

                  #9
                  malawi cikliderna har gett mitt nygamla akvarie intresse ettgiganst steg framåt, kul?? JA
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Malawiciklider är nog det roligaste jag haft hittills. Så svaret på din fråga blir ett rungande JAAA!

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Jag tycker nog Tanganyika är lite mer intressant..
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Det går fram och tillbaks. Malawi är häftigt, särskilt rovfiskarna, men just nu siktar jag bara på Tanganyika.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #13
                          Japp malawiciklider är roliga (med undantag för mbunasoppa)

                          Kommentar

                          • Micke Jarhl
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2277

                            #14
                            Har pysslat med ciklider 20år och har provat Ta,diskus mm.Men när jag fick i malawi som 3:e sort så slutade jag att prova på andra arter, Däremot så vill jag skaffa mig mer info om Madagaskars ciklider som jag inte har så bra koll på.Finns ett jätte stort utbud i handeln och dom är helt klart värda ett försök tycker jag !!

                            MJ
                            Micke Jarhl Med akvarium!

                            Kommentar

                            • jojja
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 9

                              #15
                              Ja! malawi är riktigt kul, speciellt när dom leker!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...