blå delfiner äter upp mina växter!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fritz

    blå delfiner äter upp mina växter!!

    Är det någon som har något knep för att få malawi-ciklider att sluta äta upp växterna i akvariet?
    Det började med att mina C.moorii (blå delfiner) åt lite på den ena växten, och nu när den växten är nästintill sönderäten har dom börjat tugga på mina andra växter!
    Jag matar fiskarna 2 ggr om dan, ena gången med flingfoder, och andra gången med hemmagjort räkmix.
    Jag har inte haft fiskarna så länge..

    Tack på förhand
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Du måste använda dig av lite kraftigare växter, till exempel anubias eller vallisneria. Fråga nån växtexpert efter andra arter av flora som funkar med malawiciklider. Det där med växter är inte min starka sida, jag har EN enda växt i 26 akvarier. En anubias som jag köpte i helgen Jag har dock planer på att köpa in några till.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Xander_Drax
      Användare
      • november 2004
      • 27

      #3
      Jag har två blå delfiner och jag blev i affären rekomenderad att köpa ormbunksväxter (tror att det hette så) vilket jag gjorde och de har inte rört dom ännu iaf.

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Ah, javaormbunke funkar bra med ja. Mina sånna jag haft tidigare brukar dock bli helt svarta tillslut, err..
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Jag har Cryptocoryne aponogetifolia i mitt kar med C. moorii, det funkar bra.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #6
            Växtmarodörer knackar man i badkarskanten. Det är ju växtvalet som får styra fiskvalet, inte tvärtom
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Jag visste att vi skulle kunna locka fram dig defdac. Neh men jag hade faktiskt vilja ta tag i det där någon gång och lära mig mycket mer om växter, mina erfarenheter hittills är ju sådär lyckade måste jag erkänna...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Tascha
                Användare
                • oktober 2002
                • 214

                #8
                Varför växter i ett Malawikar?
                Det är klart snyggare med en massa stenar.
                /Roger

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  En tuss med javaormbunke i ett gigantiskt stenröse är inte alls fel =).

                  Jag, precis som många andra malawi/tanganyikanissar, är helt oduglig på att få växter att fungera. Det enda jag lyckats få att fungera bra är javaormbunke och vallisneria i de kar där fiskarna ger fanken i att rycka upp dem.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  Arbetssätt...