Sex Tropheus i ett 160 liters ?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Jag tar inte hela världen på mina axlar...sicket skitsnack när du inte kommer upp med fler förolämpande meningar!

    Jag svarade på ditt smått förnedrande inlägg, och att du kallar det onödigt visar ganska tydligt vilken sorts stil du använder i diskussioner. Jag kan inte förstå vad din "glädje" i att jag misslyckats i vissa fall hade i den diskussion som vi har här att göra. Bedrövlig nivå hutti.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      [quote]citat:Ursprungligen skickat av hutti

      Ursprungligen skickat av Zaphi

      Hutti:
      Jag har haft fyra arter av tropheus, men även om jag inte hade haft det hade jag genom andras erfarenheter, litteratur och diskussioner med andra odlare faksiskt kunnat ha en bestämd åsikt kring storleken på tropheuskar. Man behöver inte ALLTID testa själv vettu Jag förutsätter att du ibland läser böcker och lär dig om saker istlället för att själv bygga ett hjul, praktiskt bevisa att jorden är rund eller bevisa att pi faktiskt är 3,14.

      Ursäkta mig men nu verkar du nog en aning oförskämd,eller rent av snackar skit dvs börjar inbilla mig att du egentligen inte vet vad snackar om....skärp dig!
      Är du onykter pojk? Jag förstår inte hur ditt inlägg ens skulle vara ett svar på något i diskussionen. För en debatt kring ämnet genom att svara så att diskussionen förs vidare istället för att förolämpa. Seriöst så tycker jag exakt som jag skrev. Att man bara skulle behöva gå på egna erfarenheter i livet verkar ju absurt. Har du läst boken "Emile" nyligen eller? Hela det sociala och kulturella samhället är faktiskt en process av att bevittna andras handlingar.

      Du får väl tro vad du vill om vad jag snackar om. I detta fallet anser att jag har lite koll, både på grund av egen erfarenhet men även av andras. Om jag inte vet vad jag snackar om så undviker jag att svara. Det finns massor med ämnen jag inte svarar på
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • shcolsson
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 256

        #18
        Hej på Er,
        I slutet av augusti 2004 införskaffade jag 21 T.Moori Lupota F1 ungdjur. De har gått i ett 165 liters sedan dess och sen en månad tillbaka tillsammans med fyra st hästnosar. OBSERVERA! Tanken har hela tiden varit och ÄR ännu att flytta över dessa till ett 325 liters vilket lär fungera mkt bra.

        Det jag gärna vill berätta, (ja, jag tycker i alla fall att det är halvsensationellt), att igårkväll när jag kom hem så gick en av troffarna och tuggade!

        Fiskarna har hela tiden varit pigga och ätit som de ska! Tanken var att de skulle få 325:an i helgen men jag väntar ytterliggare 1 månad så honan får bära sina yngel tiden ut. Jag tänker dessutom införskaffa tio Lupota till som ska i samtidigt med de andra i 325:an. (Låt det fungera!) Jag ska tillägga att jag har haft god filtrering, 1700 l/h, tre kalkstenar som ända inredning och varit pedantisk med vattenbyten och avlägsnat all smuts från botten varje gång jag bytt vatten. (30%/vecka).

        Fiskarna trivs! Än så länge! De är nu max 6cm, men DE ska ha mer plats, för allas trivsel, för troffarnas och för mig!

        Experience is something you get right after you need it.

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • november 2004
          • 572

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av shcolsson

          Hej på Er,
          I slutet av augusti 2004 införskaffade jag 21 T.Moori Lupota F1 ungdjur. De har gått i ett 165 liters sedan dess och sen en månad tillbaka tillsammans med fyra st hästnosar. OBSERVERA! Tanken har hela tiden varit och ÄR ännu att flytta över dessa till ett 325 liters vilket lär fungera mkt bra.

          Det jag gärna vill berätta, (ja, jag tycker i alla fall att det är halvsensationellt), att igårkväll när jag kom hem så gick en av troffarna och tuggade!

          Fiskarna har hela tiden varit pigga och ätit som de ska! Tanken var att de skulle få 325:an i helgen men jag väntar ytterliggare 1 månad så honan får bära sina yngel tiden ut. Jag tänker dessutom införskaffa tio Lupota till som ska i samtidigt med de andra i 325:an. (Låt det fungera!) Jag ska tillägga att jag har haft god filtrering, 1700 l/h, tre kalkstenar som ända inredning och varit pedantisk med vattenbyten och avlägsnat all smuts från botten varje gång jag bytt vatten. (30%/vecka).

          Fiskarna trivs! Än så länge! De är nu max 6cm, men DE ska ha mer plats, för allas trivsel, för troffarnas och för mig!

          coolt,eller vad tycker du zaphi?

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • november 2004
            • 572

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

            Jag tar inte hela världen på mina axlar...sicket skitsnack när du inte kommer upp med fler förolämpande meningar!

            Jag svarade på ditt smått förnedrande inlägg, och att du kallar det onödigt visar ganska tydligt vilken sorts stil du använder i diskussioner. Jag kan inte förstå vad din "glädje" i att jag misslyckats i vissa fall hade i den diskussion som vi har här att göra. Bedrövlig nivå hutti.
            Hur kan du ens inbilla dig att jag gladdes över dina misslykanden?Jag tror att vi har väldigt svårt att förstå varann stefan...förolämpande?Tycker jag att jag råkat ut för!!Men vi kanske ska undvika att diskutera hädanefter,du tar mycket alldeles för personligt utan glimten i ögat,vad sägs du ger fauen i mig så ger jag fauen i dig

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 572

              #21
              [quote]citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

              citat:Ursprungligen skickat av hutti

              Ursprungligen skickat av Zaphi

              Hutti:
              Jag har haft fyra arter av tropheus, men även om jag inte hade haft det hade jag genom andras erfarenheter, litteratur och diskussioner med andra odlare faksiskt kunnat ha en bestämd åsikt kring storleken på tropheuskar. Man behöver inte ALLTID testa själv vettu Jag förutsätter att du ibland läser böcker och lär dig om saker istlället för att själv bygga ett hjul, praktiskt bevisa att jorden är rund eller bevisa att pi faktiskt är 3,14.

              Ursäkta mig men nu verkar du nog en aning oförskämd,eller rent av snackar skit dvs börjar inbilla mig att du egentligen inte vet vad snackar om....skärp dig!
              Är du onykter pojk? Jag förstår inte hur ditt inlägg ens skulle vara ett svar på något i diskussionen. För en debatt kring ämnet genom att svara så att diskussionen förs vidare istället för att förolämpa. Seriöst så tycker jag exakt som jag skrev. Att man bara skulle behöva gå på egna erfarenheter i livet verkar ju absurt. Har du läst boken "Emile" nyligen eller? Hela det sociala och kulturella samhället är faktiskt en process av att bevittna andras handlingar.

              Du får väl tro vad du vill om vad jag snackar om. I detta fallet anser att jag har lite koll, både på grund av egen erfarenhet men även av andras. Om jag inte vet vad jag snackar om så undviker jag att svara. Det finns massor med ämnen jag inte svarar på
              Att du ens undrar om jag är onykter är lika patetiskt som jämförelser som pi samt hjulets uppfinning,jag är tvärsäker på att jag har mer erfarenhet än dig gösse lille[8D](samt större plånbok!)

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                hutti: Det är inte direkt första gången du är på och hackar. Vad jag har sett så är inte jag den enda som har vissa svårigheter att komma överens med dig och då kan man ju undra vart i felet ligger.

                Glimten i ögat är något som du använder, men har du verkligen så mycket av detta själv?

                Jag kan hålla med om att jag tagit saker för personligt ibland, men det var länge sedan...nu skrattar jag åt sådana här små "intriger" som du önskar starta lite här och där.

                Vi kommer säkerligen att dyka på varandra igen och så länge vi håller oss till ämnet så ser jag inga problem i att kunna samsas här. Forumet är öppet för alla. Det handlar om att visa respekt för varandras åsikter och personligheter. Om du inte håller med någon persons råd eller åsikter så behöver faktiskt denna person inte vara en sämre akvarist. Som du själv skrev så "Bara för att det funkar i mitt kar är det inte säkert det funkar i ett annat"...

                Jag undviker ingen...det borde inte du heller göra, men det är givetvis valfritt.

                citat: Sen så kan man fråga sig varför alla troffe experter självutnämda samt "jag kan tycker andra" alltid håller på o krånglar med inredning,foder,sjukdomar o fauen o hans moster när ni är så himla duktiga?Eller har ni bara otur
                Detta vet vi båda två om vad du menade med det...så tro inte att jag är tappad bakom nån vagn, käre hutti.

                Nu lämnar jag denna diskussion då det solklart har gått ifrån sitt ursprungsämne.

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #23
                  Nu tycker jag det är lite väl låg nivå från alla håll här...
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • november 2004
                    • 572

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                    hutti: Det är inte direkt första gången du är på och hackar. Vad jag har sett så är inte jag den enda som har vissa svårigheter att komma överens med dig och då kan man ju undra vart i felet ligger.

                    Glimten i ögat är något som du använder, men har du verkligen så mycket av detta själv?

                    Jag kan hålla med om att jag tagit saker för personligt ibland, men det var länge sedan...nu skrattar jag åt sådana här små "intriger" som du önskar starta lite här och där.

                    Vi kommer säkerligen att dyka på varandra igen och så länge vi håller oss till ämnet så ser jag inga problem i att kunna samsas här. Forumet är öppet för alla. Det handlar om att visa respekt för varandras åsikter och personligheter. Om du inte håller med någon persons råd eller åsikter så behöver faktiskt denna person inte vara en sämre akvarist. Som du själv skrev så "Bara för att det funkar i mitt kar är det inte säkert det funkar i ett annat"...

                    Jag undviker ingen...det borde inte du heller göra, men det är givetvis valfritt.

                    citat: Sen så kan man fråga sig varför alla troffe experter självutnämda samt "jag kan tycker andra" alltid håller på o krånglar med inredning,foder,sjukdomar o fauen o hans moster när ni är så himla duktiga?Eller har ni bara otur
                    Detta vet vi båda två om vad du menade med det...så tro inte att jag är tappad bakom nån vagn, käre hutti.

                    Nu lämnar jag denna diskussion då det solklart har gått ifrån sitt ursprungsämne.
                    Detta är så typiskt!Du vill ge sken av att jag, den fruktansvärt ouppfostrade stollen hutti som spyr ur mig div oklarheter,som minnsan fler än du upptäckt...detta är ju solklart....[:0][8D]

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Hade vi träffats IRL så tror jag aldrig att sådana här diskussioner uppkommit. Internet är ett svårt medium att förklara sig rätt på...

                      Nu släpper vi det här hutti...ut på forumet och sprid kunskap...eller så får vi kanske lära oss något nytt!

                      För övrigt så står jag fast vid att generellt sett så är det svårt att hålla Tropheus i 160L akvarium. Bevisligen har det fungerat, men som sagt, risken är för stor att det går åt skogen så jag skulle aldrig chansa på det själv.

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #26
                        Men märk nu att Håkan håller ungdjur på max 6 cm och de ska snart i ett 325 liters. Så att hålla dessa 21 st i ett 165 liters i 1-2 månader är ju inga problem om man har bra cirkulation och filtrering. Men att hålla vuxna tropheus i ett 160 liters är inget jag skulle rekomendera.

                        Håkan: Kul med leken på dina Lupota, bli inte ledsen i fall hon inte håller tiden ut. Det är en bra lärdomstid för henne och hon kommer att bli säkrare med tiden.

                        Lycka till med dem

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • november 2004
                          • 572

                          #27
                          fullvuxna troffar har jag sett i riktigt stora kar(offentliga)bjässar faktiskt,o de passar definitift inte i 160l,375.720,ej heller i andra snarlika stl.(så var det med det!)[8D]

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av hutti
                            jag är tvärsäker på att jag har mer erfarenhet än dig gösse lille[8D](samt större plånbok!)
                            Erm.. ok?!

                            citat:Ursprungligen skickat av hutti
                            fullvuxna troffar har jag sett i riktigt stora kar(offentliga)bjässar faktiskt,o de passar definitift inte i 160l,375.720,ej heller i andra snarlika stl.(så var det med det!)
                            Menar du att fullvuxna 16cm tropheus inte skulle funka i ett 720?
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              Inte vidare seriöst från hutti längre. Tycker att tråden borde låsas.

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • juli 2002
                                • 5395

                                #30
                                Ja, varför inte...
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...