Sex Tropheus i ett 160 liters ?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Larry Stockholm
    Användare
    • november 2004
    • 343

    Sex Tropheus i ett 160 liters ?

    Är jag helt väck om jag tänkte flytta Sex Tropheus till ett eget
    160 liters kar? Blir det för trångt?
    Lasse Omfors

    Akvaristiken går i vågor
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Enligt mig? Ja ganska väck och ganska trångt Andra skulle säkert tycka annorlunda.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Larry Stockholm
      Användare
      • november 2004
      • 343

      #3
      Hur mkt utrymme kan de behöva?
      Lasse Omfors

      Akvaristiken går i vågor

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Min bestämda åsikt är att inte ha tropheus i kar kortare än 150cm. Om du vill följa en mycket intressand tråd om detta kan du gå till:



        Där får du lite andra synpunkter...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Larry Stockholm
          Användare
          • november 2004
          • 343

          #5
          Tack för din syn på saken. Jag har nu läst tråden och märker att du är väldigt bestämd på 150 cm. det är väl säkrast att de sex får gå kvar i den storleken på kar då.
          Lasse Omfors

          Akvaristiken går i vågor

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • november 2004
            • 572

            #6
            samtidigt så har flera här inga egna erfarenheter,utan går på hörsägen,vilket jag tycker är tråkigt,finns ingen sanning utan man får prova sig fram(allt är inte givet),förövrigt så tycker jag att man ska prova sig fram,många drar en slutsats att detta gäller!Helt fel!Bara för att det funkar i mitt kar är det inte säkert det funkar i ett annat,dvs det är inte naturen vi är i

            Kommentar

            • Larry Stockholm
              Användare
              • november 2004
              • 343

              #7
              Hutti, du tycker med andra ord att jag kan testa? Tropheusen är ca 7cm.
              Lasse Omfors

              Akvaristiken går i vågor

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Är de bara sju cm så är det bara å köra....om det inte är tänkt att vara permanent.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • newborn
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 37

                  #9
                  Men om man då har ett akvarium på 375 liter (150 cm långt) med kanske en grupp på 30 djur då blir fördelningen 12,5 liter per fisk. I ett 160 liters akvarium med bara 6 stycken firrar blir fördelningen 16,6 liter per fisk, då kan man väl inte säga att det blir särskilt trångt i alla fall[?]
                  kalle
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Hutti:
                    Jag har haft fyra arter av tropheus, men även om jag inte hade haft det hade jag genom andras erfarenheter, litteratur och diskussioner med andra odlare faksiskt kunnat ha en bestämd åsikt kring storleken på tropheuskar. Man behöver inte ALLTID testa själv vettu Jag förutsätter att du ibland läser böcker och lär dig om saker istlället för att själv bygga ett hjul, praktiskt bevisa att jorden är rund eller bevisa att pi faktiskt är 3,14.

                    Newborn:
                    Det fungerar inte riktigt så anser jag. En enda tropheus behöver ganska mycket utrymme för att trivas, men eftersom de trivs i grupp så bör man ju ha fler. Det är ju lixom inte BARA mellanrummet mellan fiskarna som påverkar deras beteende, utan den totala platsen varje enskild fisk har att röra sig på. Annars kan du ju prova att köpa en tropheus och hålla den i en hink
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Det finns hur många erfarna Tropheus akvarister som helst och de förespråkar det som Zaphi nu skriver. Skall alla dessa med så stor erfarenhet ha så mycket fel när det gäller hållning av Tropheus?

                      Givetvis finns det undantag, men som akvarist får man nog hålla sig inom de ramar som andra dragit erfarenhet av för att vara på den säkra(re) sidan. Har man tur så kan man få en väldigt harmonisk liten grupp av Tropheus, men den chansen är inte direkt jättestor.

                      Kanske kan det gå att ha Tropheus i akvarium som inte mäter 150cm i längd, men antal liter på akvariet bör vara minst 300L för att arten skall trivas bäst.
                      6 Tropheus går kanske att ha i ett 160L akvarium...en stund...men i och med att man har dessa fiskar i ett så begränsat akvarium så får man nog vara beredd på att vissa problem kan dyka upp.

                      * Mindre yta för jagade att simma undan på.
                      * Risk för snabbare försämring av vattenkvalitet.
                      * Större risk för att hela gruppen försvinner i sjukdom eller i aggression från alfa-hanen.

                      Skall du ha fiskarna där i en temporär lösning tills du skaffat större så går det nog, men klockan tickar om jag säger så...jag skulle inte göra det valet!

                      OBS! Detta är mina erfarenheter genom hållning av tropheus och genom de berättelser jag hört, den litteratur jag läst samt det jag snappat upp här eller på andra ställen på nätet.

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • november 2004
                        • 572

                        #12
                        [quote]Ursprungligen skickat av Zaphi

                        Hutti:
                        Jag har haft fyra arter av tropheus, men även om jag inte hade haft det hade jag genom andras erfarenheter, litteratur och diskussioner med andra odlare faksiskt kunnat ha en bestämd åsikt kring storleken på tropheuskar. Man behöver inte ALLTID testa själv vettu Jag förutsätter att du ibland läser böcker och lär dig om saker istlället för att själv bygga ett hjul, praktiskt bevisa att jorden är rund eller bevisa att pi faktiskt är 3,14.

                        Ursäkta mig men nu verkar du nog en aning oförskämd,eller rent av snackar skit dvs börjar inbilla mig att du egentligen inte vet vad snackar om....skärp dig!

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • november 2004
                          • 572

                          #13
                          Sen så kan man fråga sig varför alla troffe experter självutnämda samt "jag kan tycker andra" alltid håller på o krånglar med inredning,foder,sjukdomar o fauen o hans moster när ni är så himla duktiga?Eller har ni bara otur

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            hutti: Mina misstag tar jag på mig då jag velat finna en räkmix som jag kunnat få ut maximal näring för mina ciklider. Därav mitt intresse av att mixtra med fodret.

                            Jag har aldrig sagt åt någon att följa mina råd, däremot har jag ofta gett råd efter de råd jag själv fått eller det jag kunnat utröna av andras erfarenheter eller egna erfarenheter. Du då?

                            Ganska onödigt av dig hutti, men det är inte direkt förvånande.

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • november 2004
                              • 572

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                              hutti: Mina misstag tar jag på mig då jag velat finna en räkmix som jag kunnat få ut maximal näring för mina ciklider. Därav mitt intresse av att mixtra med fodret.

                              Jag har aldrig sagt åt någon att följa mina råd, däremot har jag ofta gett råd efter de råd jag själv fått eller det jag kunnat utröna av andras erfarenheter eller egna erfarenheter. Du då?

                              Ganska onödigt av dig hutti, men det är inte direkt förvånande.
                              stefan du behöver inte ta hela världen på dina axlar,ganska onödigt var ordet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...