Förslag på kombination av mbunas i mindre kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Förslag på kombination av mbunas i mindre kar?

    Sitter och planerar lite vilken besättning mitt nystartade 200-liters juwelkar ska få. Den enda arten jar har spikat just nu är 4-5 st golden. Vilka andra typer av mbunas skulle passa ihop med dessa. Jag hade tänkt mig en 3-4 arter åtminstone med lite olika färgteckning, med andra ord inte bara blått
    Förstår att det inte finns något standardsvar på frågan men hur många mbunas kan jag ha i detta kar? Jag har bra fart på filtreringen och det finns furutom botten en back to nature där de kan ta revir. Är 20-25 st + malar för mycket? Jag har läst att de lever rätt tätt i naturen men är det för optimistiskt i ett 200 liters kar?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    hej!

    när du säger att du inte bara vill ha blått i karet och när jag tittar på ditt namn så undrar jag om du hade tänkt ha c.moorii i karet?
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • aquanord
      Användare
      • januari 2005
      • 373

      #3
      Namnet hänger kvar sen min förra akvarieperiod
      Moori är nog lite för stora för att bo i ett 200 liters.
      Eller?
      simma lungt...
      ------------------------
      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • oktober 2004
        • 1133

        #4
        hehe.. okej.. joo et va det jag tänkte.. blev lite orolig för dom fiskarna ett tag!
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • januari 2005
          • 373

          #5
          Ok, nu simmar det 2+3 golden samt 1+1 Aulonocara "röd rubin" i akvariumet. Vad ska jag nu kombinera med detta? Nu är det gult så det räcker så resten av besättningen får gärna gå i tex blått och rött. Jag vill helst ha arter där både hane och hona har färg. Kan Ps demasoni eller Ps. saulosi funka ihop med de arter jag har? Och hur är det med tex Labeotropheus trewavasae "red top" ? Jag har haft sådana för ett par år sen i ett större kar och de var väldigt fina men jag tycks minnas att de var rätt aggresiva...
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • Mcoist
            Användare
            • oktober 2003
            • 154

            #6


            Trewawase tycker jag är en för stor fisk för att gå i ett 200 liters kan bli riktigt agresivt ibland i mitt 375 med trewawase.

            Men saulosi skulle väll kunna funka du har ju olika varianter på johanni som ochså bårde funka. Mel Maingano.

            Tror du skall begränsa dig till 2-3 arter istället för 4 blir för få individer av varje med fyra sorter.

            skall du ha demasoni så bör du ha tex 20 sådana då blir det inte mycket över till dom andra fiskarna så kanske dom golden du redan har då.

            Problemet är att dina Aul rödrubin nog inte kommer må bra kommer få mycket stryk oavsett vilka mbunas du väljer i detta läget.
            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

            Kommentar

            • aquanord
              Användare
              • januari 2005
              • 373

              #7
              Ok, tack för råden. Så demasoni skulle inte funka även om man bara hade en eller två hannar och 6 eller fler honor? Hur är det med rödzebra i kombination med de jag nu har?
              Som det ser ut nu så lutar jag åt 1+4 rödzebra (om den nu funkar?)
              samt 2+6 av någon blå/svart randig art.
              simma lungt...
              ------------------------
              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

              Kommentar

              • Mcoist
                Användare
                • oktober 2003
                • 154

                #8


                Tycker nog rödzebra är en för stor fisk och hannarna är ofta ganska aggresiva honorna kan få ta mycket stryk har själv haft dålig erfarenhet av olika zebra sorter i 222liters kar rekomenderar 375 till dessa fiskar.
                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                Arbetssätt...