Tips Tack !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    Tips Tack !

    Hej..ny på forumet men kommer säkert att titta in med jämna mellanrum.

    Ska säga att jag höll på med Malawis för en 12-15 år sen typ (hade även lite Viktoria på den tiden, skulle tro att man var nog ganska ensam om det då). Men märker nu att jag glömt bort en otrolig massa av det som var självklart "back then".

    Det är så att jag köpte ett 200L kar för en vecka sen ca. Komplett med fisk och hela paketet..snyggt blev det men oj vad vi fick ligga i förr att få igång baljan..fiskarna var lite trötta efter att ha stått i en "tunna" ett par timmar och det kan man ju förstå, men de repade sig ganska snabbt och var vid full vigör nästa morgon. Har en grupp på ca. 20 Röd Zebra + en "5a" Golden..Zebragruppen håller 12 honor och 7 hanar om jag nu räknat rätt, vad det är för kön på de 5 Golden kan jag inte se ännu (de är bara ca.3-4 cm ännu)..nu är det så att jag tycker att jag ska ta och tunna ut Zebrabeståndet lite (vill ha i någon annan art såklart). Så min fråga är vad kan jag "slänga" i mer för något..bör tillägga att jag hade tänkt mig att behålla 1+5-7 av Zebrorna ungefär. Är sugen både på Trevawase och Auloncara av någon sort..går detta eller? Har för mig att det ska finnas någon art av just Auloncaran som är ganska tuff vilket ju lär behövas om den ska gå med Mbunas. Eller har någon här något annat förslag kanske.

    Några bra tips på mal hade oxå varit bra..fick med en ca. 15 cm Plecto...men den är ju trött som tusan, ligger bara och jäser så någon med lite mer fart i (och som cikliderna inte tuggar ihjäl på stört) hade ju varit kul att ha.

    Tack på förhand.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det är inte varje dag man svarar på Belgarath the Sorcerors inlägg.

    A. jacobfreibergi och A. sp. "röd run" är enligt mig de tuffaste aulonocarorna som jag haft iallafall. Trewavasae är lite av en tuffing och jag vet inte om jag skulle blandat dem med Aulonocara faktiskt, kanskeinte i ett 200 iallafall, men du kan ju prova.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • februari 2005
      • 584

      #3
      Hahahaha...

      Jo det stämmer nog som du säger, minnet har inte svikit mig helt och vad jag kommer ihåg var de ju ena tuffa rackare (men granna som tusan). Så Trewisarna får jag kanske lämna därhän i så fall (m.a.o. skulle jag inte visat tanten den fina bilden ni har på den härinne, hon blev helsåld hehe). Då kanske jag även bör släppa tanken på Aurautos, Johanni, Ornatus m.m. vad jag minns var de oxå rätt tuffa av sig..hade någon av dem som back-up :-)

      Ok, skulle det gå med C. Afra, M. Aurora t.ex. eller någon av de snygga Protomelas varianterna jag sett här och på några andra sajter? Såg även en gammal favorit, O. Lithobates, kan det vara gångbart? Redan risk för en riktig fisksoppa swr jag haha, nä ska försöka att inte stoppa i för mycket av det goda här. Och som sagt, fler tips och/eller ideér mottages med stor tacksamhet.

      Ps. Det bör tillägas att jag känner mig som "barn på nytt"..väldigt spännande att ha ett kar med Malawi igen, en tanke som funnits där x-antal år nu men som liksom aldrig blivigt av. Och redan känns det som 200L är i minsta laget haha..vi får se om det inte kan smyga in en 375a eller nått i framtiden. Ds.

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Du kan mycket väl prova trewavasae, men de ät rätt tuffa. Afror klassas också som en av de tuffare mbunasen. Protomelas och O. lithobates skulle nog funka bra tror jag väl. Man vet ju aldrig
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • februari 2005
          • 584

          #5
          Ok, har fått något att tänka på m.a.o, vi får se hur det blir i slutändan (och vad jag kan hitta för något kul att stoppa i baljan).
          Vill ju inte ha ett alltför oharmoniskt kar med ett gäng jidderpellar och några stackars slagpåsar.

          Kommentar

          • Mård
            Användare
            • februari 2004
            • 285

            #6
            Tycker iaf du valt ett fint namn...påminner mig om besvärjaren i Sagan om Belgarion av David Eddings...lite off topick kanse

            Annars är ju polit snygg och blir inte så stor häller. Fördelen med den arten vad jag har för mig är att flera hanar är utfärgade samtidigt.
            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • oktober 2004
              • 1133

              #7
              jag säger bara en art! c.moorii!
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Mård
                Annars är ju polit snygg och blir inte så stor häller. Fördelen med den arten vad jag har för mig är att flera hanar är utfärgade samtidigt.
                Polit är lite av en mbunafavorit. Huruvida många hanar färgar samtidigt eller inte kommer jag inte ihåg, men de kan ju färga och mista sin färg snabbare än nån annan mbuna jag sett. De är väldigt upp och ner i humöret...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Belgarath
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 584

                  #9
                  Avstår Moorii helt klart..vet ej vad det är men har aldrig gillat den arten. Polit ser klart mer interessant ut i jämförelse. Vi får se vad jag kan hitta här "ute på landet" och vad plånboken tillåter :-)

                  Kommentar

                  • Belgarath
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 584

                    #10
                    Btw, har redan börjat tragga på tanten om ett kar till (minst 375 i så fall). Så det lutar nog åt att jag hoppar Auloncaran m fl. av de lite lugnare arterna helt just nu och kör lite mer "stirrig" fisk i 200 baljan så länge. Får jag sen som jag vill (hehe) så kan jag ju ha lite lugnare arter där.

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Helt rätt taktik.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Belgarath
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 584

                        #12
                        Ja det känns som det blir bäst på detta viset. Kör nog bara en art till för fridens skull, en "5a" eller nått beroende på vad jag kan hitta. Då bör de ha hyfsad plats oxå + space att komma undan på om det börjar hetta till :-)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...