Nu har det hänt igen - yngel!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -Catherine-

    Nu har det hänt igen - yngel!!!

    Nu för tredje gången har jag hittat yngel i mitt akvarium. Denna gång är det två stycken små rackare jag sett. Förra gångerna har det varit tre respektive ett yngel som överlevt. De är alla så stora nu (bortsett från de två senaste som bara är ngn cm stora)att de går fritt i akvariumet och de stora fiskarna bryr sig inte om dem.

    Men det som är så märkligt är att jag kan svära på att ingen av fiskarna har visat tendenser på att ruva yngel, jag har verkligen kollat dem allihop efter senaste ynglandet. Så fort jag har misstänkt ngt har jag testat med att ge dem mat, och de har allihop ätit som vanligt. Ingen verkar hålla sig för sig själv heller.

    Nu har det gått så långt att jag nästan börjar fundera över om de verkligen ÄR munruvande malawi som bor i mitt akvarium
    Jag har ju faktiskt ingen aning om vad det är för sort igentligen, bara att tidigare ägaren till dem sa att de tillhörde malawi-gruppen och att de förmodligen var mbunas allihop.
    Alla försök till identifiering har dessutom misslyckats.

    Allt som allt är de nio vuxna fiskar mellan ca 6-11cm stora + ynglen 6 stycken tappra överlevare. Karet är på 375 liter. Finns det risk för att karet blir trångbott tro?

    Som det ser ut i mina obegåvade ögon så verkardet iaf som om det är samma fiskar som ynglat av sig, för ynglen ser alla likadana ut = ganska gråtrista och randiga.

    Jag har som sagt ingen aning om vad jag har för fiskar och jag vet inte hur jag skall bete mig för att få veta det heller. Trist tycker jag, för det hade varit skojigt att veta vad man föder för ngt i karet. Tydligen verkar de trivas iaf eftersom de ynglar av sig

    Tar tacksamt emot tips på hur jag skulle kunna tänkas få dem identifierade.


    Catherine - som behövde svamla av sig lite
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    #2
    Om du försöker beskriva de vuxna fiskarna (färg, utseende )eller ännu hellre om du har en bild på dem, så blir
    det lättare att hjälpa dig.

    Kommentar

    • -Catherine-

      #3
      Jag skall göra ett försök att fotografera dem då. Har prövat tidigare men inte hittat ngn som kunnat svara säkert på vilken sort de är av.

      Men jag skall försöka igen, har jag tur så... *ler*

      Kommentar

      Arbetssätt...