Korsning på Viktoriaciklder??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Larry Stockholm
    Användare
    • november 2004
    • 343

    #16
    Hur mkt jag än tittar på Nubila honorna kan jag inte se ngn färg över huvud taget. Absolut inget rött. Jag tror själv att det kommer ske korsning om båda arterna är i samma tank. Fenorna på honorna är nästan genomskinliga
    Lasse Omfors

    Akvaristiken går i vågor

    Kommentar

    • LadyTiera

      #17
      jupp, ser ingen färg på mina honors fenor, de är som larry sa, ljusagenomskinliga (har svart bakgrund)

      de är pigag idag och åt hela räkor till middag igår, något de efter visst tveksamhet kalasade på tillsamman med sin inneboende, julidochromin leif.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        citat:Jag trodde att forskning om det har hade att gora med nedsatt "visibilty" pa grund av grumligt vatten (tror de var nagon vaxt som hade blivit inplanterad?) vilket gjorde att arterna korsade sig hej vilt i akvariet?
        Viss forskning har inriktat sig pa det (men det har inget med beteendet i akvariet att gora). Det man aven inriktar sig pa ar aven evolutionsprocessen. Arterna ar valdigt unga och hos en del sa ar inte artisoleringsmekanismerna fullstandiga (i dagens artbegrepp sa gar man med pa visst utbyte av gener mellan arter).

        Det ar honval som haller isar arterna. For hanarna spelar det ingen roll vad de parar sig med bortsett fran att de forlorar tid pa att para sig fel under forutsattningen att korsningarna blir utkonkurrerade eller liknande, om de klarar sig bra sa forlorar han ingenting, men det gor inte honan heller isafall. Att de inte forlorar nagot ar hogst osannolikt. Troligen ar avkomman inte lika val anpassad till sin miljo, men aven chansen for hanarna att bli valda av honorna minskar.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Gwendly
          Användare
          • december 2003
          • 374

          #19
          att inte se rott i honornas fenor ar bra! Har ni honor med roda fenor ar det antingen inte honor eller hybrider Fenorna pa honorna ar som sagt var svagt gula men det ar svart att se ibland och fenorna kan verka genomskinliga, vilket ar helt ok! Hanarna kommer inte att farga ut forren de parar sig med en hona, da gar testosteronen igang. Man kan se skillnanden nastan over natt

          Kommentar

          • LadyTiera

            #20
            min blev toksvart imorse, ser itne längre den lilla vita pigmentprick han hadde i pannan. så jag ska bli mamma?

            Kommentar

            • Gwendly
              Användare
              • december 2003
              • 374

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

              citat:Jag trodde att forskning om det har hade att gora med nedsatt "visibilty" pa grund av grumligt vatten (tror de var nagon vaxt som hade blivit inplanterad?) vilket gjorde att arterna korsade sig hej vilt i akvariet?
              Viss forskning har inriktat sig pa det (men det har inget med beteendet i akvariet att gora). Det man aven inriktar sig pa ar aven evolutionsprocessen. Arterna ar valdigt unga och hos en del sa ar inte artisoleringsmekanismerna fullstandiga (i dagens artbegrepp sa gar man med pa visst utbyte av gener mellan arter).

              Det ar honval som haller isar arterna. For hanarna spelar det ingen roll vad de parar sig med bortsett fran att de forlorar tid pa att para sig fel under forutsattningen att korsningarna blir utkonkurrerade eller liknande, om de klarar sig bra sa forlorar han ingenting, men det gor inte honan heller isafall. Att de inte forlorar nagot ar hogst osannolikt. Troligen ar avkomman inte lika val anpassad till sin miljo, men aven chansen for hanarna att bli valda av honorna minskar.
              Precis vad jag menade, att honorna inte kunde se vad de pararar sig med och darfor tillater sig att para sig med fel hanar.

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • december 2003
                • 374

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av LadyTiera

                min blev toksvart imorse, ser itne längre den lilla vita pigmentprick han hadde i pannan. så jag ska bli mamma?
                Well, kanske inte mamma men nan av dina fiskar kommer att fa yngel

                De haller tokbra ocksa, vilket gor att du formodligen kommer lyckas forsta gangen ocksa

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  Ja, jag vet exakt vilken forskning du menar. Det ar Ole Seehausen m fl som genomfort den. Tillsammans med Ole och George Turner har jag sjalv just borjat pa ett projekt som ska (forsoka) reda ut genetiken bakom honvalet och vi ska kanske ta en titt pa om det finns hanpreferenser ocksa. Overgodning- algblomning- grumligt vatten- honval utgor bara en brakdel av forskningen som gors pa viktorior.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Gwendly
                    Användare
                    • december 2003
                    • 374

                    #24
                    du vet inte om nagra av de har forsknings rapporterna om viktoria/satellit sjoarna finns tillangligt pa internet for "vanligt" pack? Normalt sett brukar jag tycka att rapporterna ar trakiga men nar det galler viktoria sjon brukar det vara ganska interessant

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      En del finns i pdf-format har http://www.hull.ac.uk/cichlids/papers.html
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Gwendly
                        Användare
                        • december 2003
                        • 374

                        #26
                        good times!

                        tackar Ola

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Har ar annu fler (mycket fler) http://www.fishecology.ch/publicatio...blications.htm
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • endymion

                            #28
                            Dom jag har blandat är väl inte från samma familj iofs, men det är nästan så jag blir sugen på att släppa ihop några av samma familj för att kolla beteende. Sedan om det är jag, som ser det jag vill se eller det bara har varit tillfälligheter eller faktiskt är så dom jagat bort andra honor, är ju en annan femma. Men min bedömning är åtminstone att dom jagade bort andra arter.
                            Mina nubilor är honor, men om det är hybrider törs jag inte svara på. Dom har iaf rätt kroppsform, om man jämför med honor i Ole Seehausens bok. Tyvärr går det inte se om det är färg på fenkanten i boken.
                            Därimot har jag vid åtskilliga tillfällen sett bilder på internet som är helt fel och vanligast är bilder på nubilor som inte stämmer.
                            Exemvis den här http://www.cichlidae.be/Ast_nubila1_es.jpg .... ser mer ut som en pundamila art
                            Även bilder på limax och brownae blandas ihop flitigt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...