Tips på malawis efterlyses!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hillevi
    Användare
    • januari 2005
    • 20

    Tips på malawis efterlyses!

    Hej hej!

    Jag ska snart starta upp ett malawikar hade jag tänkt mig, men jag är fortfarande en nybörjare när det gäller ciklider så jag behöver lite tips från er som är mer erfarna...

    Jag hade tänkt mig ett kar på ungefär 200-250 liter... Bor i en liten, liten tvåa, så plats för större är ganska omöjligt...

    Vill i alla fall ha tips på en bra nybörjarart som det är lite fart på. Golden har jag haft, och de var inte riktigt i min smak... hade tänkt mig rödzebror kanske... om det nu kan funka i ett 200 liters??
    Men som sagt, jag vill gärna ha fler tips på både fiskar o annat! Enda kravet på fiskarna är att de ska gå att hitta i en zooaffär i gbg (eller omnejd..)

    Hoppas att någon vill ta sig lite tid att tipsa!

    Hillevi
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2004
    • 572

    #2
    kanske ett gäng "marigold"? samt nåra socolofi?samt några p.pictusmalar ursnyggt!

    Kommentar

    • mpimbwe
      Användare
      • december 2004
      • 170

      #3
      Rödzebra fungerar utmärkt, även socolofi. Välj lite lugnare mbuna och gärna flera av varje sort istället för många sorter med få av varje.
      Skulle även personligen skippat pictusmalarna och kört vanliga ancistrus.
      /Andreas (Karlstad)

      Under uppbyggnad:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

      (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #4

        Skulle även personligen skippat pictusmalarna och kört vanliga ancistrus.
        [/quote]
        Jaha!Men varför?Bägge kommer från sydamerika så det kan inte vara det.Visst kan man ha ancistrus också!Varför inte pictus?Säg nu varför intresserar mig oerhört

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • november 2004
          • 572

          #5
          ett hot mot ägg/yngel kan va ett argument i ett odlingskar,även ansictrus är en äggtjuv vid lek,har sett det otaliga gånger...men annars förstår jag det inte

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • januari 2005
            • 540

            #6
            Jag funderade också på Pictus. Blev dock avrådd, dels för att de är äggtjyvar och dels för att de stressar upp Malawina. Bör tydligen inte hållas i samma kar som Malawi.

            Har själv 2 Ancistrusmalar. Dessa har inte hindrat 3 Malawis att bli me yngel (inom 6 mån).

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              va sägs om M.Johanni? fina färger på både hona och hane
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • jimmy
                Användare
                • december 2002
                • 44

                #8
                200-250 liters, då skulle jag nog satsat på ett akvarum med kanske 3 arter

                då med lugnare firrar typ (rödzebra riktigt röda 1+2/3) ,trewavase med ob/Mc 1+2/3 (eller en liknande art) och någon typ hongi eller pearlmutt 1+2..

                om du nu ska ha ett 200-250 hemakvarie och inte e så intresserad av "odla",Så spelar det igentligen ingen roll om man har en äggtjuv, yngel innebär igentligen det ett problem i längden
                .

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Jag skulle ha kört Rödzebra, Melanochromis johanni(grymt snygga) och Labeotropheus trewavasae.

                  Kanske 2+3 Rödzebra, 1+4 Johanni och 3+5 Labeotropheus trewavasae (någon blåaktig variant, redtop-trewavasaenm är grymt snygg). Då har du 18 fiskar i ett 200-250liters, det räcker för att det inte ska bli för mycket aggression.

                  Oftast säljs just L.trewavasae som par, var då inte rädd för att ta 4par, då färgar hannarna ännu bättre än om det bara är en.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...