C Morii som slutat att leka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanH

    C Morii som slutat att leka

    Hej!
    Jag har sju st C Morii i mitt 540-liters akvarium. Jag har haft dem i ca 4 år och och de har hela tiden lekt med jämna mellanrum. Nu har de inte lekt på över ett halvår.
    Jag undrar varför?
    Inga förutsättningar har ändrats. Jag gör vattenbyte som förr och vattenvärdena är desamma och de får samma foder som tidigare.
    Är det nå´n som har någon teori på varför de har slutat att leka?
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Hur lång tid var det sedan de lekte sist? Jag har märkt att de kan gå i upp till 6 månader utan att leka då de behöver vila upp sig. Lyckligtvis tar ju inte alla honor "semester" samtidigt..

    Tony Englund

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Det har hänt mig med ibland (fast med andra arter). Du säger att inga förutsättningar har förändrats. Enligt min erfarenhet så handlar maximal produktion av yngel hos munruvare om en balansgång mellan stressrelaterad sjukdom och tjatig tristess. Man bör sköta karet enformigt för att hålla soten borta och göra plötsliga förändringar för att trigga lek. Det man tror ska trigga lek kan alltså istället framkalla elände.

      Jag tror i ditt fall att du kan få fart på leken genom att göra något oväntat. Exempel på det kan vara att låta bli att byta vatten i 3 veckor och sedan byta 30% varannan dag i en vecka (klassiska semesterfenomenet), eller möblera om hela inredningen.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Jag håller med fredrik hr kul är det att äta macdonald mat 7dagar i veckan när man kan få pizza
        Variation krävs annars blir det tråkigt,räcker att kolla lönen den är alltid samma och hur kul är det ?+

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          Arbetssätt...