Plywoodakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanneN
    Användare
    • oktober 2005
    • 82

    Plywoodakvarium

    Hej!

    Jag har under en tid funderat på att bygga mig något lite större för fiskarna och har nog läst varenda tråd jag hittar om plywoodakvarium! Hur stort törs man bygga på 12mm plyfa? Förstår det som att plasten "bär det mesta" att plywooden blir mer som en form för plastningen.
    Skulle också vilja ha lite bollning angående mått som skulle bli bra. Vill sikta någonstans kring 2500-3500L
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Det beror väl lite på hur tätt du sätter reglarna och vilken dimension du har på reglarna. Eller tänkte du bygga med enbart plywood?

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #3
      Utan att ha egen erfarenhet av akvariebyggnation så kan jag tänka mig att frontrutan avgör hur stort bygget kan bli... Vill man ha en hel stor frontruta tror jag man kan börja med att kolla vad som krävs för tjocklek på rutan med de mått man vill ha och sen kolla vad en sån kostar... Varför inte börja med dröm-mått? kolla vad en sån ruta kostar samt allt annat material och därefter kanske pruta ner måtten... Plyfan kan ju klara hur stora byggen som helst bara man stärker upp med reglar som Erik skriver.

      Kommentar

      • DanneN
        Användare
        • oktober 2005
        • 82

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Det beror väl lite på hur tätt du sätter reglarna och vilken dimension du har på reglarna. Eller tänkte du bygga med enbart plywood?
        Ja givetvis, jag tänkte mer generellt och övergripande. Sätter man reglarna kant mot kant så kan man nästan använda kartong istället för plywood! Har tänkt regla och plywood men då jag aldrig byggt ett akvarium på detta sätt förut så tänkte jag försöka "luska" lite innan man sätter igång.



        Ursprungligen postat av JRB
        Utan att ha egen erfarenhet av akvariebyggnation så kan jag tänka mig att frontrutan avgör hur stort bygget kan bli... Vill man ha en hel stor frontruta tror jag man kan börja med att kolla vad som krävs för tjocklek på rutan med de mått man vill ha och sen kolla vad en sån kostar... Varför inte börja med dröm-mått? kolla vad en sån ruta kostar samt allt annat material och därefter kanske pruta ner måtten... Plyfan kan ju klara hur stora byggen som helst bara man stärker upp med reglar som Erik skriver.
        En frontrunta blir det, inget på sidorna. Hela fronten kommer dock inte bli i glas utan endast en större "glugg" Hur stor? Vet ej ännu, beror på hur stort resten blir. Har glasmästare i den släkt jag är ingift i så glasbiten bör ordna sig.

        Anledningen till att jag frågade efter mått är för att jag har svårt att föreställa mig hur det faktiskt skulle se ut med ett typ 250x120x80 för att dra till med något.

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • augusti 2013
          • 334

          #5
          Ursprungligen postat av DanneN

          Ja givetvis, jag tänkte mer generellt och övergripande. Sätter man reglarna kant mot kant så kan man nästan använda kartong istället för plywood! Har tänkt regla och plywood men då jag aldrig byggt ett akvarium på detta sätt förut så tänkte jag försöka "luska" lite innan man sätter igång.





          En frontrunta blir det, inget på sidorna. Hela fronten kommer dock inte bli i glas utan endast en större "glugg" Hur stor? Vet ej ännu, beror på hur stort resten blir. Har glasmästare i den släkt jag är ingift i så glasbiten bör ordna sig.

          Anledningen till att jag frågade efter mått är för att jag har svårt att föreställa mig hur det faktiskt skulle se ut med ett typ 250x120x80 för att dra till med något.
          Har ju vanligt helglas, tidigare 200*60*70 och bytte till 250*75*75.

          Det är en otrolig skillnad... En halvmeter till gör otroligt mycket för känslan.

          Så, bygg så stort du kan direkt.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Håller med riktlinjer, bygg så stort som ytan och plånboken klarar av. Om du inte redan varit inne och läst på rovfisk.se så finns det många med stora träburkar där som du kan få inspiration av.

            Kommentar

            • DanneN
              Användare
              • oktober 2005
              • 82

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Håller med riktlinjer, bygg så stort som ytan och plånboken klarar av. Om du inte redan varit inne och läst på rovfisk.se så finns det många med stora träburkar där som du kan få inspiration av.
              Har försökt återställa mitt konto där men det är helt omöjligt, försökt registrera ett nytt konto men den funktionen är avstängd, försökt komma i kontakt med admins/ägare men de svarar inte heller..

              Kommentar

              Arbetssätt...