360 Liter Amazonas….eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    360 Liter Amazonas….eller?

    Spöket vandrar igen.

    Projektrådar har alltid varit min favorit och nu håller jag på att starta upp ett nytt projekt igen.

    Har haft ett 730 Liters kar rullande i många år nu men inte varit så aktiv här på forumet, Facebook trådar i all ära men har aldrig tyckt det blir särskilt kul eller givande att dela med sig där tyvärr.

    har införskaffat ett Akvastabil Move 360 med tillhörande sump.

    tanken var att flytta över en del av den fisk jag har i 730 baljan till denna.

    ELLER ska jag köra ett Tanganyika kar igen?

  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 509

    #2
    Välkommen tillbaka!

    Om det passar sig att fylla 360 med fiskarna från 730 så har du ju 730l att fylla med nya roliga saker sen Men om inte alla får plats så skulle jag nog ha 360 till nått nytt spännande! Är det ett gammalt saltvattens-akvarium du köpt?

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias-D
      Välkommen tillbaka!

      Om det passar sig att fylla 360 med fiskarna från 730 så har du ju 730l att fylla med nya roliga saker sen Men om inte alla får plats så skulle jag nog ha 360 till nått nytt spännande! Är det ett gammalt saltvattens-akvarium du köpt?
      Tack så mycket!

      ja det sorgliga i historien är väll att det karet skall säljas.

      Där går det gäddciklider, chokladciklider, tre scalarer, tetror och L malar.

      plockar jag ut en ensam gädda och ett lekpar chokladciklider så skulle det nya karet kunna fungera storleksmässigt…

      men samtidigt känner jag väll någonstans att börja om på helt ny kula kanske hade varit skoj också efter tre år i sydamerikaträsket.

      Kommentar

      • Lousy93
        Användare
        • juni 2022
        • 17

        #4
        Tanganyika är trevliga fiskar. Tycker dock inte man får samma variation som andra ciklider. Jag har ju blivit såld på amerikanare. Speciellt red spotted sevrum. Hade det varit jag så hade jag nog räddat choklad cikliderna, scalarer och sedan lagt till Hantel ciklid och kanske lite geophagus sveni (lite mindre än de andra geophagus arterna). Mycket fin kombination i min mening

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          En liten uppdatering.

          Det visade sig att jag litegrann köpt grisen i säcken.
          Rören var trots att dom inte behöver det, tätade med akvariesilikon av tidigare ägare.

          Returpumpens kabel hade en torrspricka.

          nya akvastabilrör och pump landade på 2500:- så jag skippar planen med sump.

          Har en Eheim 2080 och en 2180 med bra material i så jag behåller dom ifrån stora karet istället.

          Fixade glas och limmade igen de borrade hålen.

          har börjat måla om möbeln. Blir svarta kanter och sedan teak faner/vinyl på dörrar och sidor.

          även locket kommer jag spraymåla i mattsvart.

          Angående fisken så blir det såhär att jag behåller ett par av chokladcikliderna, de är två lekpar och de finns inte utrymme för det om båda leker samtidigt.

          Behåller även de 6 gäddcikliderna och L malarna samt tetrorna.

          Jag hoppas det kan fungera men har reservkar redo ifall någon skulle fara illa så kan jag flytta på den snabbt.


          Kommentar

          • angerchar
            Användare
            • februari 2024
            • 1

            #6
            Välkommen, hoppas ditt projekt går bra. Jag ser fram emot att se det slutliga resultatet.

            Kommentar

            Arbetssätt...