Årsprojekt 2020, Nytt akvarium!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    Årsprojekt 2020, Nytt akvarium!!

    Hejsan allihopa!

    Har varit medlem här sedan 2002 men de sista 12-13 åren har jag väl inte varit så där akvaristisk som man hade önskat. Men med ålders rätt och mer ensamtid och större barn så känns det som om det behövdes lite husdjur i huset och hund har jag aldrig önskat mig (inte för att jag inte gillar dem, vill bara inte ha), katter älskar jag men det är lite besvärligt när man skall åka någonstans så akvarium, det kan man alltid fixa så att allt är automatiserat för en veckas tid eller två (med enkel tillsyn).

    Sålde av mitt sista akvarium 2009 som var ett 720 med Tropheus Duboisi och viltfångade Bärnsten samt ett gäng Cuadopunctatus och Ocellatus men hade som mest 2500 liter i 7 kar, i ett källarförråd, av varierande storlek och olika invånare från Afrika och Sydamerika. Började egentligen med Apistogrammor men gled senare in på Tanganyika vilket är önskemålet för denna resa också…. tror jag, kan fortfarande bli Sydamerikaner men Trohpeusar är så att säga mina Nemesis.

    Eftersom jag alltid har ägnat min fritid åt DIY inom diverse områden så tänkte jag denna gång bygga allt själv, bänk, akvarium, belysningsramp och SUMP! Ja, sump. Gick utbildning inom bl.a. vattenrening under 96-01 så nu när jag startar om så finns det bara en väg att gå om man vill ha bra Tanganyikavatten, sump! Större vattenmassa, renare vatten, stabilare vattenvärden, lättare att buffra pH osv. Dessutom kan man leka med droppfilter, algskrubbare (kommer nog installera en sådan också) och liknande utan att det stökar till det i akvariet. I själva akvariet skall i de båda bakre hörnorna anordnas så att det finns en ytavrinning samt en bottensugande avrinning plus tillbakaflöde. Cirkulationen kommer mest troligt förstärkas med cirkulationspump typ Tunze eller liknande, har man Tanganyika-akvarium så skall det snurra…., det skall vara som ett korallrev i sötvatten.

    Jag har även varit tvungen att välja platsen för akvariet väldigt noga då jag bor i ett hus med träbjälklag (av erfarenhet vet jag att golven gungar rätt häftigt under belastning, hade vattensäng ett tag) vilket ställer till det. Jag har hittat ett lämpligt ställe där jag har stenväggar i nittiograders vinkel där jag vet att bjälkarna ligger förankrade i källarväggen samt att det 197 cm från hörnet finns en skorstensstock vilket också ger stabilitet till golvet.

    Ni kan nog nu räkna ut varför jag skall bygga själv, måttet är ju inte standard och jag vill utnyttja det maximalt så mitt kar kommer bli 195 x 65 x 50 (ge och ta) vilket borde ge ca 550 liter om man utnyttjar 45 cm på höjden för vatten.

    Sumpen kommer bli på 168 liter och flödet kommer skötas av en Skimz 4.0 eller motsvarande som pumpar upp till 4000 liter i timmen med max lyft på 3,5 meter. Jag kommer ha max 1,2 meter mellan pump och utblås så den skall enligt pumpkurvan ge ca 3600 liter vid 1,2 meter.

    Sumpen ja, här kommer lite frågor till er som varit akvarister hela tiden och inte bara gästspelat som jag, har någon testat att köra vanliga Lecakulor i sina filter?
    Uppblåsta tegelkulor som är sintrade så att de är inerta borde ju gå att använda i stället för lavasten och dessutom så kostar de bara 170 kr för 45 liter på Granngården. Tror själv att detta kommer funka då jag kollat med leverantör och dessa skall inte kunna avge något till vattnet och dessutom så kör redan många med tegelrör och tegelkrukor i sina kar utan problem så jag ser inte att detta skulle vara fel, tvärtom så är det i så fall ett billigt filtermedia. Slå sönder en Lecakula och kolla insidan, samma som lavasten!

    Tanken är att flödet i själva akvariet skall ligga på ca 2100 liter i timmen (drygt 4 ggr per timme som vattnet bytas) och sedan skall jag köra retur på det som blir över så att säga och jag räknar med någonstans runt 1100 liter i timmen som recirkuleras inom sumpen. Har även tänkt ett droppfilter i sumpen och då skulle jag vilja ha lite synpunkter på var detta skall placeras, först eller sist och gärna med motivation?

    Kruxet är bänkens höjd. Jag kommer ha ca 65 cm under bänken och sumpen i sig är 40 cm hög så lägger jag droppfiltret först så kommer jag inte ha plats för så mycket ”fri dropphöjd” eftersom sumpen bygger på att varje sektion sjunker med ca 2-4 cm medan i slutet av sumpen så kan jag utnyttja det frigjorda utrymmet av den uppumpade vattenmängden vilket ger mig ca 10 cm extra i ”fri dropphöjd”. Å andra sidan så tänker jag köra recirkulation av vatten inom sumpen så där finns möjlighet att leka med hur man skickar vattnet fram och tillbaka…. får fundera en vända till, eller två. Målet är att få till ca 5 minuters uppehållstid på vattnet i sumpen (skapar man med recirkulationen) samtidigt som jag bytar vattnet minst 4 ggr i timmen i själva karet, det tror jag kan bli optimalt för ett friskt akvarium.

    Kommer som sagt att bygga bänken själv och jag velar mellan 95x45 eller 70x45 då jag har problemet med mina golv. Börjar luta åt att lägga en ram av 95x45 nere på golvet men bygga resten i 70x45 då det blir lite ”nättare” än att dra på med 95 hela vägen. Benen kommer dubbleras och det kommer bli tvärslåar både uppe och nere samt skivor runt om som hjälper till att stabilisera vridningar. Kommer att ha minst två dörrar så att jag kan komma åt att serva sumpen. Min tanke är då att om golvet sviktar så skall inte 95an ”böja sig med” den eventuella golvsvikten då denna är kraftigare medan dubblerade 70 utan problem kan ta vikten i sig. Kommer landa någonstans runt 850-950 kg totalt över 1,3 kvm och jag vet att jag har minst två bjälkar under golvet eventuellt tre sådana så jag känner mig ”tämligen” säker, å andra sidan så är där bara källaren under mig och jag har ett bra försäkringsbolag.

    Projektet kommer pågå under hela året och jag räknar med att framåt tidig vinter ha det helt klart. Eftersom detta är ett litet långtidsprojekt så tar jag gärna mot input i form av kommentarer och tips, oh, ja visst ja. Det var en fråga till som jag behövde hjälp med. Bakgrund skall naturligtvis också vara DIY så tanken är, Frigolit! Ja, men jag har provat frigolit och cementbaserat målat med epoxy så denna gång tänkte jag gå på bara frigolit, slipad och målad men…. vilken jäkla färg kan man använda?? I staterna kan man få tag på åtminstone tre sorters sprayfärg för plast som är giftfri, ett antal färger för penselmålning och säkert än mer. Dessutom så kostar sakerna mycket mindre ”over there” än här i Sverige samt att plast, som epoxy, akryl och annat går att få tag på utan att gå till industriföretag, ofta har de sådant på Home Depot osv. Så, om ni har tips på färg som går att använda direkt på extruderad poystyren så tar jag gärna emot sådan info.

    Som tips så kan jag för boende i södra Sverige tipsa om Interglas.se eftersom jag har kollat priser på glas senaste två veckorna. 6 mm glas till min sump kostar ca 870 SKR i Danmark och körs till Malmö för 390 SKR med turbil (kör upp till GBG ca) medan tre lokala glasmästare inte kunde skära till samma glas för mindre än 2500-2800 SKR. Mer än 300% dyrare för själva glaset, vad håller de på med här i Sverige?? Till och med, med frakten inkluderad så blir det mindre än halva priset jämfört med den billigaste lokala glasmästaren. Usch!

    Okej, mycket tankar för första inlägget men det kommer mera efterhand, just nu tuggar jag idéer samt skickar efter allehanda byggdelar som kommer efterhand.
    Carpe Diem
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    Blir kul att följa...

    Kommentar

    • td
      NCS Medlem
      • juli 2017
      • 30

      #3
      roligt med byggtrådar du har ingen möjlighet o ha sumpen i källaren? du öppnar upp för en hel massa andra möjligheter då, vattenbytarkar ordentligt droppfilter osv....

      Kommentar

      • ICC
        Användare
        • maj 2006
        • 243

        #4
        Välkommen tillbaka till forumet och akvaristiken. Ska bli väldigt kul att följa ditt projekt.

        Kommentar

        • Per_S
          NCS Medlem
          • oktober 2005
          • 131

          #5
          Kan tipsa om glas från koibutiken, Hyfsade priser. https://www.koibutiken.se/produkt/gl...l-kanonpriser/
          Per S

          Kommentar

          • TIC37
            Användare
            • maj 2002
            • 45

            #6
            Första uppdateringen!

            Tackar för tipset om glaset Per_S, bra priser, nästan som på interglas men eftersom jag bor i Malmö så blir kostnaden för att köra upp i stort detsamma som att få det levererat från Köpendanmark så för alla andra som bor bättre till, limma själv för glaspriserna är riktigt bra på Koibutiken.

            Jag har ägnat mig åt lite plockihop då jag hade lite plexiglas liggande och bara behövde komplettera lite grand så veckan har gått till att bygga en droppfilterenhet som skall ner i sumpen. Jag har byggt den i sektioner för att kunna plocka i och ur den ur sumpen utan att riva ut allt. Eftersom jag planerar att ha ca 20 cm ovan sump så är sektionerna som mest 18 cm och på så sätt kan jag om jag vill ta ut den om jag skulle välja detta senare.

            Började med lite sågning och justering av bitar för att sedan montera. Mitt i monteringen så upptäckte jag att jag missat en grundregel vid allt gör det själv-arbete, mät två gånger såga en gång!
            Hade naturligtvis missat på länden på vissa förstärkningar så det blev till att såga lite till men nu återstår bara en massa hål kvar att borra. Kör 2 mm hål överallt till att börja med för att sedan när allt är på plats med pumpar kunna avgöra vilken storlek på hålen som jag behöver för att få till ett bra strilande. Överrinningsskydd i översta brickan blir 42 mm så att jag vet att jag kan dränera fullt flöde genom ett hål om så skulle behövas. Lade plexibrickor i två av sektionerna så att jag kan köra med olika media om jag önskar detta också men kommer prova att köra Lecakross rakt igenom (köper Lecakulor som jag sen skall dela för att kunna dra nytta av alla hålrum inuti) till att börja med.

            Nästa projekt blir att fortsätta med plexiglas för en algskrubbare. Den drivs nog enklast av en separat pump inom sumpen. Om man skall laborera med för mycket inställningar för att leda av vatten både till droppfiltret och till en algskrubbare så riskerar man få mer bekymmer än jag vill ha, kör enkelt och säkrare, separata pumpar.

            Har även börjat skissa på hur jag vill ha avrinningen när den tiden kommer. Efter att ha synat ett antal filmer på Youtube av en kille som bygger akvarium så har jag luskat ut hur jag vill ha det. Kommer ha avrinning i båda bakre hörnen men det ena hörnet kommer att ta bottenvatten (ca 8 cm upp från botten, dvs nära botten utan att suga sand) medan det andra hörnet får ytavrinning samt tillbakaflödet från pumpen. Det blir lite mätande och testande när vi kommer så långt för det måste vara ganska exakta höjder på rören för att det skall funka med genomföringar ner till sumpen (fyra stycken genomföringar, två avrinning, en säkerhet och ett tillbakaflöde). Har man räknat fel eller mätt galet så fyller man snabbt vardagsrummet med vatten om det blir elavbrott eller pumpen lägger av, av annan anledning. Har kollat och med de storlekar jag laborerar med nu gällande för akvarium respektive sump så motsvarar 1 cm i akvariet drygt 2,5 cm i sumpen så ett rör som är fel kapat med så lite som 6-7 mm blir många extra liter i sumpen.

            Tror att jag har koll på hur det skall gå till för man får justera bottenflödet med en ventil så att man från början har fullt flöde via botten för att senare strypa denna så mycket att man får ca 5-10% vatten att rinna av från ytan istället i den motsatta avrinningen, men så måste båda utflödena bryta vid rätt höjd för annars svämmar sumpen över och om man missar med att bryta baksuget så kan man ju teoretiskt sätt tömma karet också, det vill man inte. Som sagt, jag kommer gå in på det senare under projektet.

            Vill även rekommendera en sida som varit till mycket hjälp när jag tittat på hur man drar rör till akvarium, http://www.reefaquarium.com/2012/aqu...umbing-basics/. Mycket matnyttigt och förklaringar på saker som kan vara nyttigt om man inte gjort detta förr.




            Lite byggbilder bjuds även och jag hoppas jag nu gör rätt när jag lägger in dem så att ni faktiskt kan se dem. Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0010.JPG Visningar:	0 Storlek:	87.7 kB ID:     	761060
            Bifogade filer
            Senast redigerad av TIC37; 19 maj 2020, 01:34. Anledning: Fick lite många bilder...... dubletter!!
            Carpe Diem

            Kommentar

            • Pettap
              NCS Medlem
              • januari 2005
              • 1385

              #7
              Kul och intressant tråd Det finns några trådar här på forumet där "Vi" har byggt diy filter som du kanske kan sno lite ideer från. Leca kulor är ett kanon material att använda för nitrat/nitrit nedbrytning. Pimpsten är strået vassare och särskilt till TA då det hjälper till att buffra vattnet. Den ända nackdelen med Leca är att det flyter men det spelar ju ingen roll i ett droppfilter. Till mitt hörnakvarium byggde jag en sump med integrerat droppfilter gömt i bänken. det har fungerat jättebra förutom att jag gjorde för liten överinning i karet så jag kan inte köra returen på fullt. Jag ska rivar akvariet någon gång och sätta in en till överrinning.
              Det bästa filter uppsättningen är om du kan få till ett mekaniskt filter först typ mattor. sen nitrit filter dvs. syrerik filtrering typ moving bed. efter det Nitrat filter (syrefattig nedbrytning). och sist ett droppfilter som beroende på val av material tar både nitrat och nitrit typ leca, pimp, lava. Biobollar fungerar bara till Nitrit nedbrytning. Men den viktigaste funktionen är att mätta vattnet med syre det sista du gör innan returen går tillbaka till karet.

              Här har du både sump och bakgrundsbygge
              https://www.ciklid.org/forum/forum/a...t-hörnakvarium
              Sump och filter
              Hej hopp ! Då har det nya akvarieprojektet äntligen kommit igång. Några månader senare än beräknat. Jag har under närmar 10års tid funderat över att bygga mig ett större plywoodakvarium. Av flera skäl egentligen: Den största och viktigaste anledningen för mig är att jag finner det otroligt givande att bygga och skapa
              Senast redigerad av Pettap; 20 maj 2020, 15:39.
              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

              Kommentar

              • TIC37
                Användare
                • maj 2002
                • 45

                #8


                Pettap, tackar för intressanta och givande länkar, har hittat mycket nyttigt och lärorikt. Har läst flitigt i helgen och även hittat en underbar länk till Erik Österlunds akvarium. Jag hittade där en smart lösning, om än inte den billigaste, till inredningen där Erik använt dekorationsbetong. Tyckte detta var ett smart sätt och funderar nu eventuellt på att göra som Erik med sten och moduler till karet.
                Dock, det som påpekades i hans tråd var att det kunde vara lite svårt att veta hur tjockt man lade på denna dekorationsbetong så tänkte jag att det går att lösa med tandpetare.
                Antroprologer och personer som arbetar med att rekonstruera ansikten efter själva skallens benstruktur arbetar inledningsvis med att sätta ut små distanser på skallens bas, då de känner till hur ”tjockt” vävnadslagret är på olika ställen på skallen innan man börjar applicera leran som används vid ansiktsrekonstruktion och då får de hela tiden rätt tjocklek på "vävnaden".

                Tänkte att detta går att göra även på våra ”stenar”. Först skär man pluggen så att man känner att man börjar närma sig formen på klippblocket/stenen man vill göra, sedan placerar man ut tandpetare eller tändstickor (utan fosfordelen) som distanser hela vägen runt om så att man hela vägen har koll på att man får samma tjocklek när man lägger ut dekorationsbetongen innan man sedan börjar slutforma detaljer. På detta sätt kan man se till att man hela tiden har ett baslager som ger en exempelvis 10 mm material överallt innan man börjar avslutningsarbetet, bara en tanke för att minimera materialåtgången men ändå garanterar en viss minimitjocklek på godset.
                Man får vara snål om man bygger själv men man får inte vara dumsnål.

                Det för mig även in på frågor som jag skulle behöva få hjälp med tips på relativt omgående (bara för att jag heter Thomas….. tvivlaren).

                Min träställning! Första frågan, slutmåtten på karet blir 1969 x 646 x 500 (L x D x H) vilket blir ca 550 liter vilket med sump, vatten och dekoration blir ca 950 kg. Kan jag bygga bänken enligt skiss med endast 70 x 45 eller skall/bör jag, som tanken varit, lägga 95 x 45 i botten (tänk nu att mina golv sviktar en del)??
                Hörnbenen kommer förstärkas med ytterligare två reglar samt mellanbenen med en ytterligare regel, dessa förstärkningar kommer ligga mellan de två ramarna (uppe och nere) vilket innebär att ramarna också direkt för ner vikten på golvet, inte benen i sig.

                Andra frågan, skall jag våga anpassa ramen till mitt något krokiga golv (ca 1,5 cm varierar det (huset är gammalt och träbjälklaget likaså)) eller skall jag bygga en rätvinklig låda och sedan kila mot golvet där det behövs??

                Hade varit guld om jag kunde få feedback på detta då jag tänkte börja bygga bänken denna eller nästa vecka.
                Bifogade filer
                Carpe Diem

                Kommentar

                • Pettap
                  NCS Medlem
                  • januari 2005
                  • 1385

                  #9
                  Svårt att säga vilket som är bästa alternativet. personligen hade jag hängt upp överramen i våg sen anpassat benens längd beroende på de olika avstånden när golvet lutar. sen hade jag nog skruvat den liggande regeln dikt mot golvet på insidan av benen på högkant. jag hade inte lagt några tvärstag utan bara på längden. sen satt ett tvärstag mellan mitten benen, tvärstagen på golvet gör ju ingen nytta. Mitt hörnkar "hänger" på väggarna med hjälp av en avbärar regel som skruvades i väggarna.
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                  Kommentar

                  • TIC37
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 45

                    #10
                    Har en fråga till er som byggt helglas tidigare. Jag velar mellan två tjocklekar på glas, jag vet inte om det är att jag inte litar på mig själv eller om jag bara är nojig. Alla räknare och diagram jag kan uppbringa på nätet säger att jag kan bygga 195x65x45(50) (LxDxH) med 8 mm glas utan förstärkningar. Nu kommer jag lägga förstärkningar både på längden och tvärs karet så 8 mm skulle räcka väl men..... Fasen, 10 mm hade varit bättre va? eller 12 kanske.....
                    Iden är att det kommer inte bli så högt kar och jag vet (läst till civilingenjör) att vattentrycket inte blir så stort på 45 cm men jag bara känner att 10 mm hade kanske varit bättre även om glaskostnaden springer iväg.
                    Hjälp mig snälla, skall jag lita på alla diagram och räknare på nätet eller skall jag lägga mer pengar på glaset?

                    Pettap: Jag har sådan evinnerlig tur att i källaren har man, precis under där jag skall ha akvariet, byggt en skrubb och stolpat upp med 5"x5" bjälke i taket (man tog vad man hade 1927) samt strävor om 5"x5". Man kan väl säga att mitt golv är väl uppstämpat så jag bör inte ha några problem att ens parkera bilen just där i vardagsrummet.
                    Senast redigerad av TIC37; 11 juni 2020, 10:44.
                    Carpe Diem

                    Kommentar

                    • JRB
                      NCS Medlem
                      • januari 2013
                      • 274

                      #11
                      Eller så går du upp i höjd, 45 är inte så högt... Jag hade kört 60 när jag ändå är igång, då räcker man ner till botten även om karet kommer upp en bit...

                      Kommentar

                      • Hizpaz
                        Användare
                        • november 2019
                        • 2

                        #12
                        Set här var ett riktigt spännande projekt. Skall följas och läsas (även diverse länkar).

                        Håller själv på med ett sump-projekt till mitt Akvastabil.
                        Har ett bättre försäkringsbolag, så kör "try-and-error".

                        Kommentar

                        Arbetssätt...