Ledramp av hängränna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Ledramp av hängränna

    Har köpt ett begagnat 1200Liters akvarium där jag inte var nöjd med belysningen som kom med. Ville byta till Ledbelysning men med bredden 2,5meter så blev det ganska kostsamt att köpa något färdigt. Började att googla på alternativ. Hittade då ledlister på 97cm med dimmer till ett bra pris. Funderade på jag skulle kunna använda att fästa dessa i som var snyggt och enkelt. Kom då på att det borde funka med en upp&nervänd hängränna.
    Så jag beställde 2x2belysningslister och drog å köpte en hängränna på 2meter.
    Idag kom listerna hem och jag har börjat montera. Efter ett par försök att få listerna att fastna med superlim så fick det bli rejäla klickar akvariesilicon. Nu sitter dom på plats, imorgon när det torkat kan jag fortsätta med dragning av kablar och färdigställande. Satte fast de medföljande dimrarna på utsidan. En dimmer klarade bara två lister, därav dubbla.
    har borrat hål för att kunna dra ut kablarna.
    Senast redigerad av Marcus1979; 31 mars 2020, 18:55.
    960L Malawi
  • diccla
    NCS Medlem
    • december 2016
    • 131

    #2
    Intressant och lärorikt, vore kul att veta totalkostnad när du fått igång rampen och om man kan använda den utan att elektriker godkänner (tänkte försäkringsbolag)

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #3
      Listigt!

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #4
        Testade den igår kväll. Är inte helt nöjd med den skugga som blev på bakgrunden från kanten av rampen.
        Med lite fipplande med kniv så tog jag därför bort listerna igen. Limmade dit reflektorer, (hade som passade ”perfekt” i den gamla rampen) å sen dit med ledlisterna igen.
        Nu ska det få torka och bli lite mörkt så blir det ett nytt test ikväll.
        Plan B är att sätta små tassar/klossar på rampen för att få bort skuggan om rampen kommer upp lite. Hoppas dock på att slippa det. Kan acceptera att det är lite mörkare högst upp men vill inte ha randen.
        Kostnad än så länge: Ledramper 1600kr, Hängränna 150kr, Gavlar 100kr, Reflektorer gratis (skulle tippa på nån hundralapp och går säkert lika bra att klistra dit folie), Silikon 50kr.
        Summa: 1900kr
        Allt är plug n play så det är inga egna fulkopplingar på elen. Så där ska det vara lugnt för försäkringen.
        960L Malawi

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          960L Malawi

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Gjorde en liknnde för några år sedan, men bara 50cmtill några små akvarier!Skickar väl upp någon bild när kameran är laddat!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • diccla
              NCS Medlem
              • december 2016
              • 131

              #7
              Tack för infon och fina bilder.

              Kommentar

              Arbetssätt...