Nytt Plywoodkar ca 1500L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Tobiassorensen
    svarade
    Hörde du ville komma till köping och kolla rovfiskar nåndag av robin sjöberg som har lokal tillsammans med mig. Bara hojta till så fixar vi det.

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Kommit lite längre med akvarieprojektet. Nu är rutan åtminstone i akvariet. Var tvungen att luta karet en del för att orka få in rutan. Väger nästan 80 kg.Klicka på bilden för större version

Namn: Rutan på väg in i karet.jpg
Visningar: 293
Storlek: 526,2 KB
ID: 760800
    Klicka på bilden för större version

Namn: Rutan på väg in i karet_2.jpg
Visningar: 288
Storlek: 505,8 KB
ID: 760801

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Tack för fotona. Själv har jag inte kommit speciellt mycket längre...för mycket annat just nu. Har i alla fall fått ner rutan i källaren utan några missöden.


    Lämna en kommentar:


  • judas
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • judas
    svarade
    Pumpen är en Eheim Air 1000. Har 2 stora "luftplattor" som luften kommer ut ut.




    Ska se om jag kan få till några foton i helgen.

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Ursprungligen postat av judas

    Vet inte om jag har förstått rätt. Du ska ha K1 & en streampump som driver runt dessa?

    Jag kör själv med K1 micro. Jag började med en streampump, men den sög fast K1 runt sig så att det blev en stor "K1-boll" runt streampumpen. Nu har jag bytt till en kraftig luftpump istället. Det funkar bättre tycker jag.
    Streampumpen skall endast se till att få flöde genom filtret. K1 mediat skall ej kunna komma in i pumpkammaren. Skall ha en luftpump som ser till att mediat "rör sig". Har inte kommit något längre med detta projekt då annat har högre prioritet för tillfället. Vad har du för storlek på luftpump? Har du något foto på ditt filter?

    Lämna en kommentar:


  • judas
    svarade
    Ursprungligen postat av Per_S
    Skall försöka göra en mera skalenlig ritning och se om jag kan få in någon mer filtermatta. Jag har en massa plexiglas liggande så i första hand så kommer jag att försöka bygga utav det. Som pump så tror jag att jag kommer att ha en "streamer-pump". Har några nya liggandes som ger 10--16m3. Funderar även på att se om det går att få in ett fack med Biohome media (som Peter tipsade om). Jag har ingen erfarenhet av det men skulle vilja prova.
    Vet inte om jag har förstått rätt. Du ska ha K1 & en streampump som driver runt dessa?

    Jag kör själv med K1 micro. Jag började med en streampump, men den sög fast K1 runt sig så att det blev en stor "K1-boll" runt streampumpen. Nu har jag bytt till en kraftig luftpump istället. Det funkar bättre tycker jag.

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Nu har rutan kommit (2*10mm laminat). Återstår att bära ner den till källaren. Väger ca 75 Kg så den är någorlunda hanterbar. Kommer nog att ta ett tag innan jag kan limma den då ombyggnad av köket är ett konkurrerande projekt. Håller på att tillverka en hel del lådor som skall ersätta de gamla underskåpen.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Ny ruta.jpg
Visningar: 298
Storlek: 493,7 KB
ID: 760610Klicka på bilden för större version

Namn: Kök på G.jpg
Visningar: 312
Storlek: 438,9 KB
ID: 760611

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Ursprungligen postat av Nils
    Gick allt bra med vattentätningen? Hur många lager Epoxy nöjde du dig med?
    Jag la två lager matta och efter ett dygn så la jag på ett lager epoxi med svart färgpasta i. Ser hyfsat bra ut. Trots att jag var väldigt försiktig och så fick jag en del utslag på framförallt underarmarna, jag är tydligen superkänslig för epoxi, så små stänk är inte att leka med. Väntar på rutan och när den är installerad så kommer svaret om det verkligen gick bra med vattentätningen.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Gick allt bra med vattentätningen? Hur många lager Epoxy nöjde du dig med?

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Du nappade på idén med Biohome ser jag. Fick du bekräftat att ett kg är en liter?
    Jag har ej fått info om volymen på Biohome änn.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Du nappade på idén med Biohome ser jag. Fick du bekräftat att ett kg är en liter?

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Bifogar två ritningar på filtret, sett uppifrån och från sidan. Längden är 110cm, höjd 40, bredd 25. Det ljusgråa visar ungefär hur stort karet är.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Filter från sidan.jpg
Visningar: 416
Storlek: 31,7 KB
ID: 760500Klicka på bilden för större version

Namn: Filter uppifrån.jpg
Visningar: 418
Storlek: 24,5 KB
ID: 760501

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Bra jobbat

    Lämna en kommentar:


  • Ammaen
    svarade
    Följer med spänning, och håll oss uppdaterade med bilder! Blir ett bygge för mig också så fort jag hittat ett hus med bra grund för akvariebygge

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...