1700 liter plywood kar med djup...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Hur ritar man sådana fina ritningar? krävs det avanserat program och god dator kunskap mina ritningar får jag ha i huvudet men det vore ju kul att kunna rita upp saker så som du gör. Jag ska ju snart konstruera mitt filter som ska driva 34st yngelburkar

    Lämna en kommentar:


  • PeterM
    svarade
    Skoj med nytt projekt i forumet! En sak som slog mig var nivån du har ritat in "sumpen" på i karet. Om du bara skall ha 65 cm vattendjup och karet skal vara 70 cm, då hadde jag lagt "sumpen" på ca 68 cm så du vet att vattent inte kan komma ut den vägen... Sen hadde jag satt dom översta skivorna som delar "facken" 1 cm under väggen av sumpen, mot karet, då får du iallafall någon filtrering på vattnet innan det går tillbaka, om filtret skulle bli tätt.

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Tänkte på en sak när det gäller mittstag. En fördel med fler stag är att täckglasen inte behöver vara så stora och därmed blir lättare att rengöra.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Min lösning och din lösning är bra alternativ så där kör du som du känner. Min variant är ju bättre om man inte vill ha filter ovanför eller kan ha det ovanför. Din variant är bättre om man har den möjligheten. Filter systemet i mitt fiskhus kommer att byggas med droppfilter ovanför som du är inne på. utloppet i droppfiltret kommer låta som bara den om du bara släpper ner det som på skissen, den drar med sig luft. åtgärden till det är att ha två utgångar en som du har ritat och en ca 5-10 cm ovanför och i mindre dimension. På huvudstammen sätter du en kran så stryper du flödet tills det precis rinner lite i det andra röret, då blir det en tyst lösning
    //Peter

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Visst kan du köra en plastad regel som på bilden. Den lösningen är bättre än plywood ramen. Mrazster är jag god vän med och hans plywood kar står hos mig nu i mitt fiskhus. Han råkade ut för det missödet att det läckte mellan karet och ramen därför "tjötar" jag om svårigheten med den lösningen. 15mm plywood fungerar också till genomföringarna det har jag i min hörn burk. Har du tittat på min filter film? Du behöver inte ha mycket vatten i pumpfacket. Om du har droppfilter ovanför så måste du ha mindre vatten i det facket annars svämmar det över vid ström avbrott när vattnet backar i rören (rekomenderar backventil på det röret)
    Yes, jag tittade på din film, men är inte denna lösning mer lämpad för en traditionell sump med olika vattennivåer i de olika facken? Eller du menar att avgränsningen till min interna sump skulle vara ett mer permanent och stabilt bygge där man faktiskt kan ha olika vattennivåer? Jag hade också en tanke på detta tidigare, dvs att göra avgränsningen permanent med en skiva plywood. Sen insåg jag att detta skulle innebära plastning av 4 extra hörn och därmed öka risken för misstag. Nu är jag mer inne på att bygga upp hela "filter delen" med tunnare glas eller akrylplast som jag limmar. Då kan jag dessutom ändra mig och köra på riktig sump i framtiden när jag har lite mer erfarenhet.

    Gjorde en snabb skiss ungefär hur jag tänker. Min plan var att ha samma vattenivå i kar och sump. Vattnet rinner in genom filtermattor i bakre hörnan, därefter ner under en vägg och upp genom biomedian (t.e.x pimpsten upphöjt på ett raster). Därefter ner genom ett smalt fack där man t.e.x skulle kunna ha doppvärmarna. Sedan lyfter en returpump upp en del av vattnet till ett droppfilter och tillbaka ner (här är jag osäker på vilket fack som är lämpligast att släppa tillbaka vattnet i, eller kanske raka vägen ner i karet?), och till slut kör den sista och starkare returpumpen tillbaka vattnet i karet. Skulle strömmen gå kommer allt vatten i rör och droppfilter rinna ner i sumpen och höja vattennivån i både sump och kar marginellt. Planen är dock att höjden på karet är 70 cm men vattennivån endast ca 65 så detta ska ju inte ställa till några större problem.

    Förstår att detta inte är den optimala lösningen, men jag gillar enkelheten med minimal rördragning, och ett förhoppningsvis idiotsäkert system

    Inser också att jag kommer och ber om tips och råd, för att sedan delvis ändå köra vidare på egna lösningar. Detta beror ENDAST på att jag inte litar på min egen förmåga och INTE att jag tror mina lösningar är bättre.

    Är oerhört tacksam för all hjälp jag får här. Har inga akvarieintresserade vänner och därmed ingen att bolla ideér med.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av Per_S
    Kul att bygga eget kar. Jag skulle satsa på att regla på utsidan för att få så bra hållfasthet som möjligt. Gör burken så djup som möjligt då har du möjlighet att a "klippor i bakkanten men även öppna ytor fram vid rutan. Om du kommer åt burken från baksidan så skulle jag placera filtret där så att front-rutan blir så lång som möjligt. Beroende på vilken typ av Tanganyika du skall ha så skulle jag även försöka ha ett högre kar. Blir lite dyrare med tjockare rutan men intrycket blir ett helt annat. Har själv planer på att bygga ett till stort kar, typ 1,2m högt för en del Opthalmotilapia som jag har. I det stora karet som jag har nu är det mestadels Petrochromis och Tropheusar. Nackdelen med höga kar är att det inte är så lätt att fånga fisk i fall det behövs.
    För att summera; Gör karet större. Jag gillar hur du tänker

    Kommer eventuellt ge mig på bakgrundsbygge i frigolit igen som jag gjorde till mitt 540 liters: https://www.ciklid.org/forum/forum/c...ter-tanganyika

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Visst kan du köra en plastad regel som på bilden. Den lösningen är bättre än plywood ramen. Mrazster är jag god vän med och hans plywood kar står hos mig nu i mitt fiskhus. Han råkade ut för det missödet att det läckte mellan karet och ramen därför "tjötar" jag om svårigheten med den lösningen. 15mm plywood fungerar också till genomföringarna det har jag i min hörn burk. Har du tittat på min filter film? Du behöver inte ha mycket vatten i pumpfacket. Om du har droppfilter ovanför så måste du ha mindre vatten i det facket annars svämmar det över vid ström avbrott när vattnet backar i rören (rekomenderar backventil på det röret)
    Senast redigerad av Pettap; 26 augusti 2019, 16:08.

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Kul att bygga eget kar. Jag skulle satsa på att regla på utsidan för att få så bra hållfasthet som möjligt. Gör burken så djup som möjligt då har du möjlighet att a "klippor i bakkanten men även öppna ytor fram vid rutan. Om du kommer åt burken från baksidan så skulle jag placera filtret där så att front-rutan blir så lång som möjligt. Beroende på vilken typ av Tanganyika du skall ha så skulle jag även försöka ha ett högre kar. Blir lite dyrare med tjockare rutan men intrycket blir ett helt annat. Har själv planer på att bygga ett till stort kar, typ 1,2m högt för en del Opthalmotilapia som jag har. I det stora karet som jag har nu är det mestadels Petrochromis och Tropheusar. Nackdelen med höga kar är att det inte är så lätt att fånga fisk i fall det behövs.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Glömde bifoga...
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Tack så hemsk mycket för din feedback! Jag har lusläst båda dina trådar om plywood kar och de har båda inspirerat otroligt mycket.

    Några initial frågor...

    Du har säkert helt rätt i allt du säger ang. konstruktionen. Jag har också varit orolig för hur jag ska vattentäta den här typen av stag/ram på insidan. Skulle förmodligen också bli bökigt att komma in i både akvarium och filterlåda med så passa tjocka ramar. Tillbaka till ritbordet

    Nu tänker jag så här: Om jag trots att det är onödigt reglar upp runtom hela karet, vinner jag så pass mycket styrka att det räcker med ETT mittstag i form av en regel t.e.x 45 x 70? Så lite krafs på insidan som möjligt borde ju göra hela vättentätningen betydligt enklare. Regeln tänkte jag i så fall plasta och därefter skruva dit enligt bifogad bild. Som du säger är det säkert en bättre lösning med alu profil + stag eller glas men jag litar inte riktigt på min förmåga att göra detta 100% rätt. Jag har inte tummen mitt i handen men den är väl ungefär hälvags där

    Av den anledningen vill jag ha den absolut lättaste, mest idiotsäkra lösningen. Att regla utsidan känner jag mig relativt trygg med. Jag kanske till och med vågar gå ner till 15 mm plywood då... För du menade väl att vanliga genomföringar fungerar även på 15 mm?

    Och om jag nu inte använder ett helt ark plywood som stag så kan jag ju dessutom öka på djupet till vad jag tänk från början.. ca 140 - 150 cm. Hur djupt vågar man gå innan det behövs stag mellan kortsida-kortsida också?

    När det kommer till filterdelen; Om jag delar av karet enligt min första ritning, tror du plexiglas är bästa lösningen? Svart plexiglas är ju inte billigt, men man kanske kan måla. Låt säga jag sågar ut en kam för överinning, bör jag inte även ha någon form av vattengenomsläpp längre ner också (t.e.x genom filtermatta). Jag tänker främst på om man gör ett större vattenbyte, så blir det ju stora påfrestningar på skivan om inte vattennivån är på samma höjd i både kar och filterdel.

    I övrigt jättefina idéer för filtreringen, kommer förmodligen köra något liknande ditt förslag när jag väl kommer så långt. Vill minnas att mrazster här på forumet också kör pimpsten som han hämtade i Bara. Det ligger bara några kilometer från mig så det blir kanon! Dock kan jag ju inte låta vattnet rinna över till ett droppfilter om jag har samma vattennivå i hela filtret. Men vad tror du om att ha två returpumpar, en som kör vattnet tillbaka till akvariet, och en brevid som lyfter en del av vattnet upp till ett förhöjt droppfilter med pimpsten och därefter ner till doppvärmare och returpump? Ser du någon stor förlust med en sådan lösning? Skulle ju i så fall kunna låta vattebytena (som blir med kallvatten) ske via droppfiltret och på så sätt blandas upp ordentligt.


    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Kul att du ska köra Tanganyika. det näst bästa efter biohome media i filter är Pimpsten och särskilt till Tanganyika och Malawi. Jag har en sump till mitt hörn kar som lika gärna skulle gå att bygga i ditt fack. Första facket leder du in vattnet med överrinning genom en kam. I det facket kör du filter matta. Nästa fack släpper du in vattnet under i från och i det facket kör du pimpsten. Efter det facket rinner vattnet över till ett droppfilter med pimpsten. under dropp sektionen har du retur pumpen. Då har du först ett mekaniskt filter för skit. Nästa filter fack blir syrefattigt och bryter ner nitrat. Droppfiltret syresätter och tar nitriten. Vill du optimera kör du ett fack movingbed med K1 innan nitrat filtret.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade

    Kul med ett plywood projekt!
    Jag har ju gjort en del trä/epoxi kar så jag tipsar gärna När du gör ett så pass "litet" kar. (I trä kar räknat) så kan du med lätthet välja bort varianten med reglar. 12mm plywood räcker. Det är inte trät som bär konstruktionen utan plasten. Nackdelen med 18mm är att du inte kan köra standard genomföringar ( till vattenbyten) de klarar max 15mm. Hur du vill ha det uppe är en smaksak men att bygga ramen i trä och epoxi skapar nog mer problem än det är bra. Här följer några exempel, Det blir en klumpig lösning. Det skymmer mycket ljus. Det är extremt svårt att plasta undersidan. Plastar du innan är det svårt om inte omöjligt att få det tätt mellan kar och ram. Plasten är som vatten och rinner ner.

    Mitt förslag är antingen göra ramen i glas eller som jag gjorde på mitt hörn akvarium där jag skruvade ALU profiler runt insidan med rostfri skruv och popnita fast mittstaget precis som ett aluram akvarium.
    Epoxin heter 275A och den köper du på www.Carbix.se ett lager väv räcker.
    Kolla in min tråd om hur jag byggde mitt hörn kar.

    Djupet på akvariet har ingen betydelse men 120cm är ju smidigt då plywood håller de måttet.

    Furu plywood fungerar utmärkt men den är ganska grov så det är svårt att få fin finish på utsidan men om den inte syns kanske det inte spelar någon roll.

    Mitt bästa tips är att lägga en trekants list i alla vinklar. Då det är svårt att få till plast och väv i hörnerna

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Stort tack för bilderna! Kanonbra inspiration!

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Här är några bilder på ett av mina droppfilter.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Tack snabbt svar!

    Tanken är att börja med ett fack filtermattor, och därefter ett större fack med bio-media. Exakt vad är jag inte säker på än. Har lite funderingar på moving bed, alternativt biobollar/porös sten eller liknande.

    Droppfilter ovanpå är en bra idé! Har haft det i tankarna men var orolig för att det skulle väsnas för mycket. Har du någon bild på dina får du gärna posta!

    Har hämtat en del inspiration från King of DIY, men rovfisk. se har jag inte kikat på. Tackar för tipset.

    Exakt vad det blir för fisk väntar jag lite med att avslöja, men det kommer bli tanganyika, den saken är klar

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...