1700 liter plywood kar med djup...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils
    Användare
    • februari 2016
    • 105

    #76
    Tack för input.

    Är inte hundra på hur jag gör med täckglasen än, men jag har ett par grova ideér som jag kommer fila vidare på när jag kommer så långt.

    Först tänkte jag göra som i din skiss med en list ovanpå, men jag har en lite löjlig anledning som gör att jag förmodligen kör på en annan lösning. Om/när jag tröttnar på akvariet har jag ett rum i källaren där jag tänkte förvara det tills intresset kommer tillbaka. Passagen till detta rum är 70,5 cm och jag har därför valt att göra akvariet 69,5 cm högt Av den anledningen vill jag inte göra någon permanent lösning som gör akvariet högre.

    Min plan just nu är att sätta vinkellist i pvc runtom på insidan som jag antingen plastar eller silikonar dit. Bifogar ett par olika alternativ på hur jag tänker.

    Sen tänkte jag ha två mittstag i Aluminium U-profil som jag fäster i toppen av regeln med bult och inslagsmutter på undersidan. (Detta för att kunna ta bort stagen om jag behöver det) Ser ni några nackdelar/risker med detta? Hur tjock bult tror ni är lämpligt? Jag vill ju ha en rejält stark bult samtidigt som jag inte vill borra för stort hål i regeln...

    För att därefter kunna vila täckglasen (6 st) både på kantlisterna och på stagen behöver jag ytterliggare en Alu-profil som jag popnitar fast under stagen. Denna måste dock hamna en bit längre ner så att den är i samma höjd som kant-listerna. Därför måste jag sätta någonting emellan U-profil och och Alu-profil, ev. pvc eller liknande.

    Förvirrande förklaring förmodligen. Jag bifogar en snabb skiss

    Kommentar

    • Per_S
      NCS Medlem
      • oktober 2005
      • 131

      #77
      Det blir nog bra. ett alternativ skulle kunna vara enligt bifogad skiss. Limma två vinkelprofiler på U-profilen.
      Bifogade filer
      Per S

      Kommentar

      • Nils
        Användare
        • februari 2016
        • 105

        #78
        Då var första och andra lagret plus glasfiberduk på plats. Alla sidor i alla fall. Bestämde mig för att vänta med botten eftersom jag behövde sitta inuti akvariet för att nå överallt.

        Kladdigt och lite meckigt, framförallt med hörnorna, men gick ända bättre än väntat. Är väldigt tacksam över tipset att runda av alla kanter i överkanten. Hade jag inte gjort detta hade det blivit betydligt svårare att få duken över kanten. Även hörnlisterna underlättade definitivt, men jag måste säga att hörnan som var lättast att få till var den nere i framkant där jag hade lagt en rund (ca 0,5 cm i radie) fog med epoxyspackel. Detta berodde förmodligen mer på att detta var en betydligt mindre bit duk att jobba med dock.

        När allting hade torkat skar jag bort överflödig duk med ett rakblad. Gick hur smidigt som helst. Nästa steg blir att slipa, och därefter ger jag mig på botten, eventuellt till helgen om jag får tid.

        Kommentar

        • Per_S
          NCS Medlem
          • oktober 2005
          • 131

          #79
          Blir bra. Vilken glasfiberduk använder du? Har precis börjat med mitt bygge. /Per
          Per S

          Kommentar

          • Nils
            Användare
            • februari 2016
            • 105

            #80
            Jag använder denna: http://www.carbix.se/product.html/gl...category_id=11

            Såg precis din post på tanganyika Scandinavia. Ska bli spännande att följa! Vad blir det för mått? Ska du inte starta en tråd här på forumet och posta processen?

            Inte mycket liv här inne längre, men finns säkert några som skulle uppskatta det! (edit: ser att du redan gjort det )

            Kommentar

            • Per_S
              NCS Medlem
              • oktober 2005
              • 131

              #81
              Jag har beställt epoxi och den glasfiber som du länkade till samt svart färgpasta. Hoppas kunna "plasta" under julen.
              Per S

              Kommentar

              • Pettap
                NCS Medlem
                • januari 2005
                • 1385

                #82
                Ursprungligen postat av Nils
                Då var första och andra lagret plus glasfiberduk på plats. Alla sidor i alla fall. Bestämde mig för att vänta med botten eftersom jag behövde sitta inuti akvariet för att nå överallt.

                Kladdigt och lite meckigt, framförallt med hörnorna, men gick ända bättre än väntat. Är väldigt tacksam över tipset att runda av alla kanter i överkanten. Hade jag inte gjort detta hade det blivit betydligt svårare att få duken över kanten. Även hörnlisterna underlättade definitivt, men jag måste säga att hörnan som var lättast att få till var den nere i framkant där jag hade lagt en rund (ca 0,5 cm i radie) fog med epoxyspackel. Detta berodde förmodligen mer på att detta var en betydligt mindre bit duk att jobba med dock.

                När allting hade torkat skar jag bort överflödig duk med ett rakblad. Gick hur smidigt som helst. Nästa steg blir att slipa, och därefter ger jag mig på botten, eventuellt till helgen om jag får tid.
                kul och spännande att du kommit så långt nu
                4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                Kommentar

                • mrazster
                  Användare
                  • september 2014
                  • 428

                  #83
                  Ser riktigt bra ut !
                  1200 liter plywoodkar

                  576 liter Ciklidarium !!

                  Kommentar

                  • antonadler
                    Användare
                    • december 2015
                    • 19

                    #84
                    Riktigt kul att följa även detta projekt

                    Kommentar

                    • Nils
                      Användare
                      • februari 2016
                      • 105

                      #85
                      Fick till slut tid att plasta även botten. Köpte några meter 10 cm breda glasfiberremsor (165g/m2), och la i alla kanter. Förmodligen ganska onödigt men känns tryggt med dubbel väl hörnorna. Remsorna var betydligt lättare att jobba med så det tog inte speciellt lång tid. De följde hörnen hur smidigt som helst och lämnade inga luftbubblor.

                      Efter YTTERLIGARE en slipning (börjar bli rätt trött på att damma ner hela källaren nu...) var det äntligen dags för ett lager svart epoxy. Jag blandade i ca 12 % svart färgpasta. Täckte hyfsat bra direkt, så bör räcka med ett lager till för att få det bra.

                      Även glaset har anlänt nu. Ser kanonfint ut nästan helt utan grönton.

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        #86
                        Ursprungligen postat av Nils

                        Efter YTTERLIGARE en slipning (börjar bli rätt trött på att damma ner hela källaren nu...)
                        Ja, det var samma här....allt jäklar slipande...tidsödande och tråkigt !
                        Fick ju storstäda efter varje gång !

                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • Per_S
                          NCS Medlem
                          • oktober 2005
                          • 131

                          #87
                          Ser bra ut med det svarta. Behövs det verkligen ett lager till?
                          Per S

                          Kommentar

                          • Nils
                            Användare
                            • februari 2016
                            • 105

                            #88
                            Ursprungligen postat av Per_S
                            Ser bra ut med det svarta. Behövs det verkligen ett lager till?
                            Ja det tycker jag nog. Förra bilderna hade rätt dåligt ljus så de är lite missvisande. Här kommer en ny bild med bättre ljus.

                            Ikväll har jag roat mig med att våtslipa allting (förhopningsvis för sista gången...)

                            Får se om jag hinner lägga på sista lagret någon kväll i veckan.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Nils
                              Användare
                              • februari 2016
                              • 105

                              #89
                              Andra lagret svart epoxy är på plats. Täckte bra.

                              Nästa moment blir att limma rutan. Helst skulle jag vilja välta upp karet på högkant för att göra det hela enklare, men karet är rejält tungt och otympligt så jag får fundera på om det verkligen är bästa alternativet.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Per_S
                                NCS Medlem
                                • oktober 2005
                                • 131

                                #90
                                Om du limmar rutan när akvariet står som det skall göra när det är klart så tror jag att det är bra om du använder något som hindrar att rutan kan tyckas "in" för mycket, dvs göra att limfogen blir för tunn. När jag limmade mitt stora kar så använde jag vanliga tvingar och några plywoodbitar som stopp-klossar, på så sätt fick jag limfogar som var några mm tjocka. Se bifogad skiss där de gröna skall föreställa plywoodbitar som tillfälligt satts fast. Klicka på bilden för större version

Namn: limning av Frontruta.png
Visningar: 477
Storlek: 43,1 KB
ID: 760359
                                Per S

                                Kommentar

                                Arbetssätt...