1700 liter plywood kar med djup...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils
    Användare
    • februari 2016
    • 105

    #31
    Ursprungligen postat av riktlinjer

    Jag gjorde en snabb googling och hittade ett flertal olika sidor som hade större skivor i sitt sortiment. Men en början är väl att fråga din bygghandel? De kanske kan ta hem även om det inte är standardsortiment för dem. Annars googla lite.
    Har inte hittat furuplywood 15 mm i större storlek till rimligt pris. Varken på nätet eller i butikerna häromkring. Ända stället jag hittat det på skulle ha över 2500 kr för en skiva.

    Det närmsta jag kommit är björkplywood 15 mm i beställningssortimentet för 1400 kr eller 12 mm för 1100 kr.

    Men det är klart jag kan köra en skiva björk i botten och resten furu... Blir bara lite onödigt dyrt för dom där sista 20 centimetrarna

    Senast redigerad av Nils; 29 augusti 2019, 20:54.

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 334

      #32
      Ursprungligen postat av Nils

      Har inte hittat furuplywood 15 mm i större storlek till rimligt pris. Varken på nätet eller i butikerna häromkring. Ända stället jag hittat det på skulle ha över 2500 kr för en skiva.

      Det närmsta jag kommit är björkplywood 15 mm i beställningssortimentet för 1400 kr eller 12 mm för 1100 kr.

      Men det är klart jag kan köra en skiva björk i botten och resten furu... Blir bara lite onödigt dyrt för dom där sista 20 centimetrarna
      Brukar alltid vara så, det är de sista centimetrarna som är dyrast. Jag tror ändå att du kommer ha nytta av en stor skiva, och bygg 'drömmen' nu när du håller på.

      Visst summerar alla små skitsummor ihop, och blir mycket pengar i slutet men så så tråkigt om du väljer mindre och så sätter du dig i fåtöljen efteråt och undrar varför du inte gjorde akvariet i det mått du tänkte bara för att det blev några hundringar dyrare...

      Du kan ju alltid fråga lite om de kan putsa lite på priset, gissar att de har rejäl marginal. Ibland kan ju lite roliga användningsområden få mer rabatt. Kostar inte många sekunder att fråga, och har du dessutom lite tid på dig så de kan samfrakta med andra beställningar från den firman

      Kommentar

      • Tobiassorensen
        Användare
        • juli 2017
        • 62

        #33
        Botten i mitt träbygge är skarvad utan problem. Hade du tänkt att köra duk eller epoxy i ditt kar? Iom du ska bygga det på plats inomhus så kan duk vara en bra ide då epoxy och glasfiber inte alls luktar speciellt gott och är mindre nyttigt att andas in. Skulle du köra epoxy så se till att ha god ventilation. Typ byggfläkt med utsugskanal ut ur källaren.
        epoxy och glasfiberförstärkning har en del fördelar med sig helt klart då hållfastheten blir större än vad det blir med en duk. Men duken kan du få formsvetsad att passa ditt kar perfekt. Jag själv kör en pvcduk i mitt träbygge på 3200L.
        Dock står mitt kar i en lokal med betonggolv så är inte speciellt orolig ifall de skulle bli en läcka mot alla odds.

        Kommentar

        • JerryM
          Användare
          • juli 2008
          • 27

          #34
          Riktig rolig läsning, imponerande projekt ​​​​​​

          Själv har jag gett upp mitt "simpla" 720l projekt, för varje sak jag tror jag klurat ut dyker minst två nya frågor upp​​​​​​, tur jag gav upp i planeringsstadiet så jag slapp ödsla annat än tid.

          Forsrätter jag läsa av er som faktiskt gör kankse jag lär mig

          Kommentar

          • Per_S
            NCS Medlem
            • oktober 2005
            • 131

            #35
            Lamineringsepoxi (https://epoxibutiken.se/produkt/nm-laminering-275/) luktar inte så mycket tycker jag. Däremot polyester med en massa styren är en annan historia.
            Per S

            Kommentar

            • Tobiassorensen
              Användare
              • juli 2017
              • 62

              #36
              Ursprungligen postat av Per_S
              Lamineringsepoxi (https://epoxibutiken.se/produkt/nm-laminering-275/) luktar inte så mycket tycker jag. Däremot polyester med en massa styren är en annan historia.
              Den där var intressant.

              Kommentar

              • Nils
                Användare
                • februari 2016
                • 105

                #37
                Ursprungligen postat av JerryM
                Riktig rolig läsning, imponerande projekt ​​​​​​

                Själv har jag gett upp mitt "simpla" 720l projekt, för varje sak jag tror jag klurat ut dyker minst två nya frågor upp​​​​​​, tur jag gav upp i planeringsstadiet så jag slapp ödsla annat än tid.

                Forsrätter jag läsa av er som faktiskt gör kankse jag lär mig
                Tack för förtroendet Återstår att se om/när det här projektet bli verklighet. Jag ändrar, justerar, designar om helt, ritar större, ritar mindre och ångrar mig i en ända röra

                Senaste bakslaget var prisförslag på front-glaset.

                3600 kr för 12 mm Optiwhite (190 x 65 cm)

                Ni som har bättre koll på glas än jag, är detta rimligt? Var lite dyrare än jag hade hoppats på i alla fall.

                Har kollat ett par andra glasmästare och fått liknande pris. Ca en tusenlapp mindre för vanligt glas.

                Kommentar

                • Nils
                  Användare
                  • februari 2016
                  • 105

                  #38
                  Ursprungligen postat av Tobiassorensen
                  Botten i mitt träbygge är skarvad utan problem. Hade du tänkt att köra duk eller epoxy i ditt kar? Iom du ska bygga det på plats inomhus så kan duk vara en bra ide då epoxy och glasfiber inte alls luktar speciellt gott och är mindre nyttigt att andas in. Skulle du köra epoxy så se till att ha god ventilation. Typ byggfläkt med utsugskanal ut ur källaren.
                  epoxy och glasfiberförstärkning har en del fördelar med sig helt klart då hållfastheten blir större än vad det blir med en duk. Men duken kan du få formsvetsad att passa ditt kar perfekt. Jag själv kör en pvcduk i mitt träbygge på 3200L.
                  Dock står mitt kar i en lokal med betonggolv så är inte speciellt orolig ifall de skulle bli en läcka mot alla odds.
                  Planen är Epoxy 275a. Har förstått att den skall lukta mindre, men hur nyttig den är att andas in vet jag inte... Kommer öppna upp så mycket det går och köra fläkt mot källartrappan.

                  Kommentar

                  • Nils
                    Användare
                    • februari 2016
                    • 105

                    #39
                    Tog en sväng inom Åleds Akvarium i helgen och fick reda på att de limmar kar med ett silikon som heter Den Braven Aqua-silicone. Kommer förmodligen köra denna till front-glaset.

                    I övrigt har jag inte kommit mycket längre i byggplanerna. Har mest funderat vidare kring hur jag löser mitt-stag och täckglas. Planen var en plastad regel som stag, men efter att Pettap nämde alu-profiler och popnita fast stag har jag inte kunnat släppa tanken riktigt. Skulle var en mycket trevligare lösning. Har brainstormat lite kring hur man skulle kunna göra på lättast sätt och kommit fram till följande förslag:

                    Vinkel-profiler i bak och framkant skruvade på utsidan (i en extra ram i plywood) och därefter popnitade i mittstag som är aningen nedsänkt i plywoodens överkant. Vinkel-profilen tänkte jag även silikona för att undvika att vatten kan tränga in under. Gjorde en lite skiss som förklarar hur jag menar. Vinkel-profilen skulle dock inte gå hela vägen fram till kanten som jag ritat, då jag tänkte ha aningen rundade hörn på insidan för att lättare kunna lägga fiberduken upp över kanten (tips från pettap igen )

                    Gör jag sedan ett par sådana här stag, och någon variant på lösningen på kortsidorna, skulle täckglasen kunna vila på detta är idén.

                    Är jag helt ute och cyklar nu, eller är jag på rätt väg? Hur kraftiga skulle alu-profilerna och mittstagen behöva vara? hur många/breda popnitar?

                    Kommentar

                    • Per_S
                      NCS Medlem
                      • oktober 2005
                      • 131

                      #40
                      Ursprungligen postat av Nils
                      Tog en sväng inom Åleds Akvarium i helgen och fick reda på att de limmar kar med ett silikon som heter Den Braven Aqua-silicone. Kommer förmodligen köra denna till front-glaset.
                      Hittade denna info om det Silicon du nämde:
                      Not suitable for aquaria larger than 1000 litres and/or higher than

                      60cm



                      /Per
                      Per S

                      Kommentar

                      • Nils
                        Användare
                        • februari 2016
                        • 105

                        #41
                        Ursprungligen postat av Per_S

                        Hittade denna info om det Silicon du nämde:
                        Not suitable for aquaria larger than 1000 litres and/or higher than

                        60cm



                        /Per
                        Tack för info, det var intressant. Jag tolkade Åleds som att de kör denna silikonen på alla deras kar, även större.

                        Har en kontakt som limmar stora kar i malmö. Ska se om jag kan ta reda på vad han använder.

                        Kommentar

                        • Per_S
                          NCS Medlem
                          • oktober 2005
                          • 131

                          #42
                          Kan vara så att tillverkaren anger så för att gardera sig. Har inte riktigt koll på vilken parameter i specifikationen som är mest kritisk. Sen är det nog ganska stor skillnad på om det är limmet som skall hålla rutan eller om rutan har stöd av en ram och limmet mera fungerar som en packning. Som jag skrev tidigare så har jag limmat min frontruta som är nästan 1.2m hög med Tec7 och det håller tätt fortfarande. Hur stort utrymme har du bakom karet? Kan verkligen rekommendera att göra det så brett som möjligt vilket ger möjlighet att bygga in filtren i bakgrunden på några ställen. Ett problem med ett brett akvarium är att rengöring av rutan kan bli bökig om det inte går att komma åt rutan framifrån. Ett alternativ är kanske att ha en bra magnetskrapa.
                          Per S

                          Kommentar

                          • Nils
                            Användare
                            • februari 2016
                            • 105

                            #43
                            Ursprungligen postat av Per_S
                            Kan vara så att tillverkaren anger så för att gardera sig. Har inte riktigt koll på vilken parameter i specifikationen som är mest kritisk. Sen är det nog ganska stor skillnad på om det är limmet som skall hålla rutan eller om rutan har stöd av en ram och limmet mera fungerar som en packning. Som jag skrev tidigare så har jag limmat min frontruta som är nästan 1.2m hög med Tec7 och det håller tätt fortfarande. Hur stort utrymme har du bakom karet? Kan verkligen rekommendera att göra det så brett som möjligt vilket ger möjlighet att bygga in filtren i bakgrunden på några ställen. Ett problem med ett brett akvarium är att rengöring av rutan kan bli bökig om det inte går att komma åt rutan framifrån. Ett alternativ är kanske att ha en bra magnetskrapa.
                            Jag tror du har rätt i att det är helt avgörande ifall rutan "hänger" i silikonen eller som den bara används som packning. Har funderat en del kring hur man enklast skulle kunna vila rutan mot något men inte kommit på något smart. Att helt enkelt sätta en regel i botten längs framkant tror jag ställer till en del dels när man skall få till fiberduken och dels när man skall lägga fogen runt om. Hur löste du detta i ditt höga kar? Skulle kännas betydligt bättre om rutan vilade på något. Har sagt det tidigare, men värt att nämna igen; Är ingen erfaren snickare, så känner verkligen att jag behöver förståelse för hela konstruktionen in i minsta lilla detalj, och alla lösningar måste vara idiotsäkra att få till. Innan jag nått detta stadium i mina ritningar och i huvudet kommer jag förmodligen inte våga beställa virke.

                            Läste precis en tråd på rovfisk där en kille byggde kar med 1,6 meter i höjd. Rutan limmade han med vanlig Casco akvariesilikon. Inga problem alls, så förmodligen överanalyserar jag en del här

                            Från där jag planerar ha glasrutan till väggen bakom är det knappt 2,5 meter, vilket skulle ge ungefär 1 meter bakom. I väggen som jag planerar bygga upp runt fronten tänkte jag sätta luckor ovanpå så man kan rota i karet från båda hållen.

                            Kommentar

                            • Nils
                              Användare
                              • februari 2016
                              • 105

                              #44
                              Har blivit helt beroende av Sketchup Sätter mig och skissar på olika designer så fort jag får en ledig stund. Har precis provat hur det skulle bli om man gick all-in och byggde en stridsvagn...

                              Här utgör botten en skiva 1525 x 2200, 15 mm Björk plywood. Därefter står alla kanter plus reglar uppe på denna skivan. Reglarna längst ner skruvas även i botten vilket borde ge bra styrka. Har försökt rita så reglarna överlappar hörnor på bästa sätt och det finns vettiga ställen att sätta alla skruvar för att få maximal styrka. Med en sådan design bör det finnas mindre press på mig att få till staget. Har även försökt utnyttja så mycket som möjligt av de större plywood arken.

                              Botten: En skiva 1525 x 3050 = 1400 kr
                              Front + baksida: En skiva 1525 x 3050 = 1400 kr
                              Båda kortsidor: En skiva 1525 x 1525 = 500 kr

                              Totalt 3300 kr

                              I min tidigare design skulle jag behöva 6 ark furuplywood för ca 500 kr styck. Altså bara 300 kr dyrare för björk istället för furu genom att använda större ark och dessutom inga skarvar.

                              Sen behövs ju en skiva plywood på toppen av ställningen också, men där kan man ju köra något billigare.

                              Hur viktigt tror ni föresten det är att man skruvar fast alla sido reglar från insidan i en sån här design? Funderar kring huruvida man kan bygga "lådan" med enbart några få reglar först, plasta, limma rutan och därefter regla utsidan runtom med vinkeljärn. Hela åbäket lär ju vara lättare att ställa på högkant (för att limma rutan) innan reglarna är på plats...

                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Per_S
                                NCS Medlem
                                • oktober 2005
                                • 131

                                #45
                                Några tankar....
                                Varför skall du ha en skiva till framsidan? Jag hade nöjt mig med att skruva reglar i botten och sidorna samt haft en i överkanten.
                                Om du har 2.5m att jobba på så gör burken minst 1.5 m. Fundera på hur mycket utrymme du behöver bakom. 60cm kanske räcker.

                                Bifogar två foton som visar hur jag byggt en liten karantän för Koi. Där syns det även hur jag satt reglar på sidorna.
                                När det gäller frontrutan så är det lämpligt att spackla lite i hörnen mellan plywooden och regeln så att det blir en "mjuk övergång (radie ca 5-10mm) när man sen skall plasta. Min ruta till stora karet går från botten, men står inte på botten utan på några tunna PVC-bitar (tror de var 5mm tjocka) vilket gör det att det är lim dels som en packning mot "regeln" men även runt kanterna. Min ruta är laminatglas och jag har för mig att en del hävdar att det kan vara en risk att glaset påverkas om vatten kommer i kontakt med "skarven" mellan rutorna. Vet inte om det stämmer, men för att vara på den säkra sidan så är hela rutan inbakad i lim.

                                Bifogar även en länk till ett "bildspel" som visar (cs 5minuter in) lite hur jag byggt min burk
                                A long journey of building a 5000L Tanganyika tank



                                /Per
                                Bifogade filer
                                Per S

                                Kommentar

                                Arbetssätt...