1700 liter plywood kar med djup...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nils
    svarade
    Ok, tack. Då kör vi på vit väv och pasta.

    Första steget i projektet är nu mer eller mindre avklarat. Tror ni det håller?

    Skämt åsido, detta kändes som en enkel och väl beprövad design vilket passar temat för den här tråden perfekt.


    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det räcker med vit väv och svart pasta är min erfarenhet. Onödigt att lägga de extra pengarna på svart väv

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Funderar lite kring epoxy/glasfiber medans jag väntar på plywooden...

    Svart glasfiberväv verkar ju tyvärr vara ungefär dubbelt så dyrt som transparant. Ni som har erfarenhet, hur blir resultatet svart väv kontra transparant väv och färgpasta? För och nackdelar med alternativen? Svårt att se någon skillnad när man tittar på bilderna här på forumet.

    Väljer mellan dessa:





    Tänkte även köpa denna för att göra lite spackel till fogarna:



    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Tackar. Tre veckors leveranstid, sen får vi se om det blir succé eller översvämning

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Lycka till med bygget. /Per

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Nils
    Plywood beställt...
    Härligt

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Plywood beställt...

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Det är klart att man kan "bäddda in" PVC bitarna i Silicon, men i och med att de endast är några korta bitar så blir det ganska stort tryck från glaset och silikonfilmen blir tunn. När jag byggde mitt kar så var vikten på glaset typ 260kg så jag tror att TEC7 lagret blev väldigt tunt. En anledning till att ha PVC distanser var att jag ville ej trycka ihop limmet i underkant för mycket samt att glas-fronten kan ligga an plant mot regeln vilket förmodligen är det viktigaste så att inte någon form av punktbelastning från sidan uppstår.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Tack för skissen! Tydligt och bra, förstår precis hur du menar. Kommer förmodligen köra på den här lösningen, eventuellt med två utspridda bitar pvc så vikten fördelas jämt. Finns det någon anledning att du inte kör silikon även mellan pvc och glas? Tänker att då skulle glaset vila på en mjuk liten "kudde" istället. Bara spekulerar, spelar säkert ingen roll...

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Bifogar en enkel skiss. Det finns "fyllmedel" att köpa så att det går att göra eget epoxi-spackel typ detta: https://epoxibutiken.se/produkt/nm-filler-51/ (det röda i figuren). Det gröna är en kort PVC bit typ 50mm lång, 5mm tjock och 10mm bred som rutan kan stå på. PVC biten är inbäddad i TEC7 (svart i figuren).


    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarie detalj.jpg
Visningar: 636
Storlek: 58,0 KB
ID: 759791

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Varför krångla till det med en ram i överkant? Släpp upp glaset och limma aluprofilen i glaset på insidan. (Kolla mitt Hörnkar).
    Här har du ju absolut en poäng... min ända anledning är egentligen tummens placering Känns tryggt att lägga glaset i en ram av plywood.

    Med tanke på att detta blir mitt första akvariebygge vill jag hålla svårihetsgraden så låg som möjligt.. Sen kan jag ju alltid bygga större, proffsigare kar när erfarenheten finns där. Har fler rum att fylla i källaren

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Varför krångla till det med en ram i överkant? Släpp upp glaset och limma aluprofilen i glaset på insidan. (Kolla mitt Hörnkar).

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av mrazster

    Han använder samma program som jag har använt när jag gjort mina projekt.
    Kan sätta oss ner när jag kommer upp kan du få en "crashcourse" i programet och lite länkar till bra videos där man kan fördjupa sig lite.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av Per_S
    Som du ritat så kommer du ändå få ett "skarpt" hörn (om jag nu tolkar din ritning rätt) där rutan ligger an mot regeln eller om det nu blir en plywoodskiva. Kan försöka ordna en skiss senare hur jag skulle göra om du är intresserad.
    Ja, precis, ett skarpt hörn blir det i min ritning, så du tolkar den rätt. Har inte lyckats komma på någon variant där jag slipper det än... Du får hemskt gärna göra en skiss om du har tid och lust
    Senast redigerad av Nils; 05 september 2019, 13:36.

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Som du ritat så kommer du ändå få ett "skarpt" hörn (om jag nu tolkar din ritning rätt) där rutan ligger an mot regeln eller om det nu blir en plywoodskiva. Kan försöka ordna en skiss senare hur jag skulle göra om du är intresserad.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...