1700 liter plywood kar med djup...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • diccla
    svarade
    Det blev ju mer lyckat än befarat ser fram mot nästa uppdatering i mars då.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av diccla
    Hur avlöpte det hela?
    Jodå, det börjar ordna upp sig

    Blev tvungen att slipa ner plasten en hel del för att bli av med all silikon. Är mer eller mindre nere vid glasfiberväven nu. Får lägga på ett par nya lager epoxy så blir det nog bra!

    Har även skurit bort all silikon från glaset och så smått börjat rengöra med silikonupplösnings-medel. Verkar inte vara några större problem att få det rent och fint igen.

    Om man ska försöka se något positivt med misstaget så kommer i alla fall ramen glaset skall vila mot vara betydligt jämnare denna gången efter allt slipande

    Sen är det ju alltid bra att ha lite mer erfarenhet inför nästa försök. Nu vet jag precis hur det går till, hur mycket silikon som behövs, och hur mycket tryck som är lagom på rutan.

    Tyvärr (för projektet) beger jag mig till andra sidan jordklotet i 6 veckor och hinner nog inte montera glaset innan jag åker.

    Som en liten teaser kan jag även berätta att fiskarna (i alla fall huvudnumret) är beställda, och dyker upp i April. Med tanke på senaste missödet, plus mycket jobb som fortf. återstår får de nog bo i mitt 540 liters kar några månader innan de flyttar in riktiga baljan

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Hur avlöpte det hela?

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Ajajaj, inte bra. Hoppas att du får till det. Har precis beställt rutan till mitt kar.

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Aiii caramba! Hoppas det löser sig på ett bra sätt.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Limmade rutan igår och kände mig relativt nöjd med resultatet...

    ​​​​​​.. Tills idag när jag skrapade bort lite överbliven silikon på insidan och ser att de två plastbitarna som rutan skulle stå på har hamnat helt fel. ​​​

    På något vis har de ställt sig på högkant när jag reste rutan och hamnat uppe mellan bottenregel och glasruta, inbäddade i silikonpackningen.

    Definitivt inget jag bara kan släppa och hoppas på det bästa med. Har precis spenderat ett par timmar med att få loss rutan igen. Kämpar nu för fullt med att få bort all
    ​​​​​silikon. Mer eller mindre omöjligt utan att slipa bort det sista. När jag är klar blir jag tvungen attt lägga på ett nytt lager Epoxy innan jag ger mig på försök nummer två...

    Rejäl försening med andra ord...

    ​​​
    ​​​

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Lycka till

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Köpte en tub Akvastabil svart akvariesilikon och har gjort några tester för att säkerställa att den härdar och fäster ordentligt.

    Testade den dels på oslipad blank epoxy, men även på epoxy slipad med medium slipsvamp kontra grovare sandpapper. Kan meddela att den fäste hur bra som helst på alla ytorna. Märkte i stort sett ingen skillnad mellan de olika slipningarna och hade inga problem alls med härdningen. Har beställt ytterliggare ett par tuber, och ger mig förhoppningsvis på frontrutan på söndag.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Avslutade den utdragna vattentätnings-processen med ytterligare ett lager epoxy. Mest för att... varför inte? Med detta på plats blandade jag dessutom ca 300g till som jag hällde och rollade ut över botten. Nu är botten jämn, fin och spegelblank. Känns bra att den är lite tåligare så man kan lasta i gott om sten utan att vara orolig.

    Ni andra med plywood kar (tittar främst på dig Pettap som lastade i enorma stenar), la ni något mellan botten och stenen? I mitt glaskar har jag skärbrädor under de största stenarna. Funderar på om det är nödvändigt även här. En ide kunde ju vara att lägga ut dammduk under sanden.

    Har även provat sätta rutan på plats utan silikon för att se hur jämt den ligger an. Uppskattar att det skiljer max 1-2 mm där topp-regeln är aningen skev så det borde inte bli några problem för silikonet att fylla ut.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Mycket spännande bygge.
    Jag har personligen aldrig byggt något träkar, men de få jag gjort/hjälpt till med i helglas (mindre burkar dock) så har jag använt mig av Soudal's Silirub AQ, helt lysande för helglas iaf.

    Fortsätter hur som följa denna tråd, kul med en levande projekttråd på ett av favoritforumen
    Lusläser annars en del på Zoopet och då just projektdelen. Gott Nytt i efterskott och lycka till
    Tack för tips på silikon och allmän pepp

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Mycket spännande bygge.
    Jag har personligen aldrig byggt något träkar, men de få jag gjort/hjälpt till med i helglas (mindre burkar dock) så har jag använt mig av Soudal's Silirub AQ, helt lysande för helglas iaf.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Soudal.jpg Visningar:	0 Storlek:	26.4 kB ID:     	760387

    Fortsätter hur som följa denna tråd, kul med en levande projekttråd på ett av favoritforumen
    Lusläser annars en del på Zoopet och då just projektdelen. Gott Nytt i efterskott och lycka till

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Om du har ett murarsnöre eller dylik så spänn upp det och mät hur mycket det diffar. Någon mm borde inte vara något problem för silikonet. Jag och min dotter limmade mitt stora kar, det gick åt 20 tuber, Så vi fick jobba ganska fort, men det går. Bra om man har två limsprutor.
    Senast redigerad av Per_S; 31 december 2019, 00:44.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Mitt kar är bara 70 cm högt. Tänkte ta ett par vänner till hjälp att släppa ner rutan på plats, men har en känsla av att det kommer bli lite stressigt och trixigt. Ett annat orosmoment är den övre regeln som rutan skall vila mot. Tog god tid på mig att välja den rakast möjliga regeln, men tycker ändå att den buktar aningen innåt. Inte mycket, men möjligen 2-3 mm. Hoppas att silikonfogen kommer jämna till detta, men överväger fortf. att "flytspackla" hela fronten med epoxy så som Pettap gjorde med sitt hörnkar.

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    40Kg, då är den relativt lätthanterlig. En svårighet är nog, i alla fall, att få den på plats så att alla kanter tar i "silikonet" samtidigt när du sänker ner rutan. Jag hade nog satsat på att ha någon form av "distanser" som hjälp. Hur högt är ditt kar? Jag antar att tjockleken på fogen blir viktigare ju högre karet är, då trycket blir högre och det gäller att jämna ut eventuella ojämnheter.
    Plastade sidorna i mitt andra bygge i dag. Kommer at göra botten i morgon. Mitt stora kar har fungerat bra med Tec7 i två år så jag kommer att satsa på det.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Rutan väger 40 kg. Jag tänkte mig (kanske lite naivt) att den vikten skulle vara lagom för att jämt och fint pressa ner silikonet så det blir en lagom tjock fog. Planen är i så fall att "palla" upp akvariet så att jag fortfarande kommer in underifrån. Ungefär som Joey gjorde med sitt kar: https://www.youtube.com/watch?v=swFoi1J7YTk&t=192s

    Tänkte dock vara betydligt generösare med silikonen. Har du bestämt dig för silikon märke? Eller du kör med Tec7 igen?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...