1700 liter plywood kar med djup...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nils
    svarade
    Vatten och avlopp klart!

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        pex.jpeg Visningar:	0 Storlek:	331.2 kB ID:     	761182

    Klicka på bilden för större version

Namn: ror.jpeg
Visningar: 700
Storlek: 305,4 KB
ID: 761183

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        avlopp.jpeg Visningar:	0 Storlek:	228.1 kB ID:     	761180
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Nils; 30 juni 2020, 14:01.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Överinning och filtermodul på plats. Inte långt kvar nu...

    Första lek på foae halembe avklarad, tidigare än väntat. Hanen har grävt en grov som täcker nästan halva 540 liters karet och resten får dela på ca 10 cm. De behöver verkligen mer plats snarast.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        överinning.jpeg Visningar:	0 Storlek:	171.8 kB ID:     	761150

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        filtermodul.jpeg Visningar:	0 Storlek:	384.5 kB ID:     	761151Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        rör.jpeg Visningar:	0 Storlek:	360.8 kB ID:     	761152

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        hane.jpeg Visningar:	0 Storlek:	172.1 kB ID:     	761153
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        hona.jpeg Visningar:	0 Storlek:	130.5 kB ID:     	761154

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Sorry

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Den överinngen kommer inte att räcka. Du kommer behöva strypa kranen så mycket för att slippa oljudet så att du kommer inte få något flöde till sumpen. I med minst 2st 32 rör eller helst 40mm. Sen stryper du den ena så pass mycket att det precis rinner över i den andra. Jag gjorde felet att bara ha ett 40mm rör i min hörnburk. Jag fick strypa min 8500 liters pump ner till 3000 innan det blev tyst och röret orkar svälja. Jag ska riva senare och sätta in ett rör till
    Sorry, skulle kanske förtydligat vad det var för typ av överinning

    Detta är överinning endast för vattenbyte. Jag kommer inte att ha någon sump under karet i dagsläget utan endast "intern sump" plus droppfilter.

    Planen är att dra en fast vattenlina till karet, öppna en kran för att fylla på vatten, och låta vattnet rinna över enligt tidigare bilden till avlopp.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Den överinngen kommer inte att räcka. Du kommer behöva strypa kranen så mycket för att slippa oljudet så att du kommer inte få något flöde till sumpen. I med minst 2st 32 rör eller helst 40mm. Sen stryper du den ena så pass mycket att det precis rinner över i den andra. Jag gjorde felet att bara ha ett 40mm rör i min hörnburk. Jag fick strypa min 8500 liters pump ner till 3000 innan det blev tyst och röret orkar svälja. Jag ska riva senare och sätta in ett rör till

    Lämna en kommentar:


  • Christian Alfredsson
    svarade
    Ser lovande ut. Följer med spänning.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Sneakpeak på klippbakgrund. Vidvinkelkameran får bilden att ljuga en del, vänstersidan som också är filtermodul sticker bara ut ca 25-30 cm på djupaste stället.

    Tänkte prova något lite annorlunda och bara ha bakgrund på sidorna. Min förhoppning är att detta skall bidra till att öka djuphetskänslan. Blir jag inte nöjd är det bara att plocka fram frigolit/betongen igen och jobba vidare. Lite överhäng är också på gång + en lite större klippa på botten.


    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_58679.jpg Visningar:	3 Storlek:	156.9 kB ID:     	761114
    Senast redigerad av Nils; 09 juni 2020, 13:57.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Så här ser planen ut för överinning.

    Har även byggt en liten hylla till droppfiltret.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image_58676.jpg
Visningar: 469
Storlek: 426,9 KB
ID: 761110Klicka på bilden för större version

Namn: image_58677.jpg
Visningar: 486
Storlek: 191,4 KB
ID: 761111

    Klicka på bilden för större version

Namn: image_58678.jpg
Visningar: 486
Storlek: 233,5 KB
ID: 761112
    Senast redigerad av Nils; 09 juni 2020, 13:55.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Mina har en nog bit kvar innan de börjar färga ordentligt. Bara ca 10-11 cm fortfarande. En hane har börjat så smått dock och grävt en krater som tar upp 1/4 av akvariet och jagat bort resterande till andra sidan. De behöver mer utrymme snarast

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Bra val av fisk. Detta har du att vänta dig

    Lämna en kommentar:


  • TIC37
    svarade
    Har börjat läsa ifatt många trådar och denna har varit underhållande, väl kämpat hittills. Det är alltid roligt när man kan ana slutet. Fantastiskt fiskval, har tittat på dessa men lutar alltid mot tropheusar av någon anledning.
    Fortsätter kolla in när du uppdaterar.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Tack ska ni ha!

    Akvariet är tömt igen och jag jobbar vidare med filtrering och inredning. Kommer att bli en DIY filterhörna + droppfilter.

    Även fiskarna har anlänt för några veckor sedan så det börjar kanske bli dags att avslöja huvudnumret...

    12 stycken ungdjur av Cyathopharynx foae halembe simmar numera i mitt 540 och längtar efter mera svängrum

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    kul och grattis

    Lämna en kommentar:


  • td
    svarade
    Ursprungligen postat av Nils
    Ser faktiskt ut som jag slipper plocka fram handukarna.. Nu är det fullt, och inga problem så här långt!
    nu e det bara innehåll som fattas då

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Kanon, Grattis

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...