1700 liter plywood kar med djup...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erik Österlund
    svarade
    Grymt projekt! Antar att du har tittat på King of DIYs byggen på tuben, om inte så gör det!

    Även om filtret får en stor volym så förstår jag det som att du bara kommer att köra filtermatta? Det blir inte mycket till biologisk filtrering utan bara mekanisk. Beroende på hur stor belastning du har tänkt att köra så skulle jag kolla på andra alternativ. Du skulle t ex kunna använda den ytan som förfilter och sen sätta ett stort droppfilter ovanpå som du pumpar upp vattnet till. Jag har flera droppfilter och dom går att få väldigt tysta, i ditt fall knäpptyst eftersom ditt kommer att vara bakom en vägg. Det går ju att sätta en genomföring i förfiltret där du kan koppla på rör/slang för vattenbyten.

    Det finns många som har byggt stora plywoodburkar på rovfisk.se och där är det betydligt mer aktivitet än vad det är här nu för tiden. Där tror jag att du har större chans att få bra svar. Jag har aldrig byggt ngn plywoodburk så jag kan tyvärr inte hjälpa till så mycket med den biten.

    Vad blir det för firrar då?

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    startade ett ämne 1700 liter plywood kar med djup...

    1700 liter plywood kar med djup...

    Som så många fler här har jag under ett stort antal år drömt om att bygga ett riktigt stort akvarium. Köpte hus med källare förra året och tog därmed projektet ett steg närmare verklighet.

    Planen har alltid varit att bygga i glas, men inspirerad av ett par otroligt skickliga hantverkare här på forumet har jag nu börjat luta mer och mer åt plywood istället. Dels för att byggandet är halva nöjet och får gärna ta lång tid, och dels för plywoodens isolerande egenskaper. Kommer förhoppningsvis spara en slant också även om det inte blir några stora summor. Har tyvärr inga bra kontakter för varken trä eller epoxy.

    Då jag aldrig byggt någonting ens i närheten av den här omfattningen kommer jag förmodligen behöva en hel del tips och goda råd. Vet inte hur mycket aktivitet det är kvar på detta forum, men jag ger det ett försök ändå. Vet att här finns mycket kompetens om folk fortfarande hittar hit.

    Akvariet kommer kommer att vara inbyggt i vägg och behöver därför inte vara någon skönhet då allting förutom frontrutan ändå kommer vara dolt. Jag prioriterar hållbarhet högt och överdriver gärna för att slippa oroa mig.

    Då rummet från vilket man avnjuter akvariet används som gäst-sovrum behöver oljud från akvariet hållas på minimal nivå. Inget gurglande från överinning, brummande pumpar etc.

    När det gäller tekniken vill jag att allting ska vara så enkelt och idiotsäkert som det bara går. Jag vill hålla allt vatten i akvariet i så lång utsträckning som möjligt med undantag för halvautomatiserade vattenbyten. Målet är att vrida på en kran och låta vattenbytet sköta sig själv. Detta bör vara ganska enkelt fixat då det redan är draget vatten och det finns en golvbrunn 2 meter bort.

    För mig har djupet i akvariet alltid varit viktigaste måttet och kommer därför prioritera detta över både längd och höjd. Var först inne på 140 cm, men lutar nu åt ca 120. Här behöver jag råd, då jag är lite osäker på exakt hur så stort djup påverkar hållfastheten. Höjden på akvariet kommer vara ca 70 cm, med ett vattendjup på ca 65 cm. Den synliga delen av glasrutan kommer vara ca 180 x 56. Längden är fortf. inte spikad men min vision är ca 2,2 meter varav 30 cm längst hela kortsidan kommer fungera som internt filter med ungefär samma uppbyggnad som en sump. I stora drag, överinning (eller snarare överströmning då det är samma vattennivå i både kar och sump) i högra bakhörnan, därefter filtermattor som går från grövre till finare, bio-media, doppvärmare, och slutligen returpump. Volymen skulle i så fall bli ungefär 1700 liter, varav runt 200 liter används som filter.

    Fördelarna med detta upplägg som jag ser det är enkelheten, inga avancerade rör-dragningar eller överinnings-system. Även mindre förlorad värme om vattnet alltid stannar i samma kar, och tystare drift.

    Vilka nackdelar ser ni med denna typ av filtrering? Är det något avgörande jag går miste om ifall jag undviker traditionell sump? Det är fortfarande inte försent att ändra sig...

    Har gjort ett par grova skisser på upplägget. Första bilden visar hur jag tänker jag mig grunden.

    Toppen skall vara en hel skiva plywood med ursågade åtkomsthål.

    Därefter har jag inte bestämt mig för hur mycket jag ska stärka upp. Antingen kör jag vidare på plywood ungefär som på skiss nummer 2, eller går jag all-in och reglar upp alla sidor och förstärker även mittstagen med reglar något i stil med tredje skissen.

    Här behöver jag hjälp. Är två mittstag lagom? Bör jag sätta stag även från kortsida till kortsida? Hur breda skulle ni rekommendera att stagen är? Är det överdrivet att regla ett kar i denna relativt ’nätta’ storleken? Tänker mig 18 mm furu plywood. Reglarna på skiss nr 3 är 45 x 70.

    Nackdelen med att regla är ju att frontrutan hamnar längre in i väggen, vilket inte är lika snyggt. Vinner jag mycket styrka på att regla har jag dock inget emot att göra det. Ingenting kommer ju synas ändå, som sagt.

    Sorry för lång text, hoppas någon orkade läsa hela vägen och vill ge lite råd innan jag beställer virke.
Arbetssätt...