1700 liter plywood kar med djup...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Nils

    Har inte hittat furuplywood 15 mm i större storlek till rimligt pris. Varken på nätet eller i butikerna häromkring. Ända stället jag hittat det på skulle ha över 2500 kr för en skiva.

    Det närmsta jag kommit är björkplywood 15 mm i beställningssortimentet för 1400 kr eller 12 mm för 1100 kr.

    Men det är klart jag kan köra en skiva björk i botten och resten furu... Blir bara lite onödigt dyrt för dom där sista 20 centimetrarna
    Brukar alltid vara så, det är de sista centimetrarna som är dyrast. Jag tror ändå att du kommer ha nytta av en stor skiva, och bygg 'drömmen' nu när du håller på.

    Visst summerar alla små skitsummor ihop, och blir mycket pengar i slutet men så så tråkigt om du väljer mindre och så sätter du dig i fåtöljen efteråt och undrar varför du inte gjorde akvariet i det mått du tänkte bara för att det blev några hundringar dyrare...

    Du kan ju alltid fråga lite om de kan putsa lite på priset, gissar att de har rejäl marginal. Ibland kan ju lite roliga användningsområden få mer rabatt. Kostar inte många sekunder att fråga, och har du dessutom lite tid på dig så de kan samfrakta med andra beställningar från den firman

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av riktlinjer

    Jag gjorde en snabb googling och hittade ett flertal olika sidor som hade större skivor i sitt sortiment. Men en början är väl att fråga din bygghandel? De kanske kan ta hem även om det inte är standardsortiment för dem. Annars googla lite.
    Har inte hittat furuplywood 15 mm i större storlek till rimligt pris. Varken på nätet eller i butikerna häromkring. Ända stället jag hittat det på skulle ha över 2500 kr för en skiva.

    Det närmsta jag kommit är björkplywood 15 mm i beställningssortimentet för 1400 kr eller 12 mm för 1100 kr.

    Men det är klart jag kan köra en skiva björk i botten och resten furu... Blir bara lite onödigt dyrt för dom där sista 20 centimetrarna

    Senast redigerad av Nils; 29 augusti 2019, 19:54.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Nils

    Har haft lite svårt att hitta större. Är det någon av de större byggfirmorna som har?
    Jag gjorde en snabb googling och hittade ett flertal olika sidor som hade större skivor i sitt sortiment. Men en början är väl att fråga din bygghandel? De kanske kan ta hem även om det inte är standardsortiment för dem. Annars googla lite.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Nils

    Usch, låter ju inte bra. Jag kommer eventuellt bygga egna moduler i frigolit och de har ju betydligt mer lyftkraft än vattenfyllda btn. När du säger proffs akvarie silikon, kan du ge ett exempel? Har googlat lite men lite osäker på exakt vad jag letar efter...

    Man blir ju lite nyfiken på vad mrazster använde för silikon, då han inte fick några problem med detta. (edit, hittade det i hans tråd, silikon från åleds)

    Här vägarna förbi där ibland, så i så fall kör jag nog på detta både som lim och fog.

    Känns alltid tryggt med beprövade produkter..
    ​​​​​​


    ​​
    Silikon från Åleds är "proffs" för akvarie ändamål. det är den du ska köra med

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Som du redan fått svar på men det är svårt att limma ihop plywood kant mot kant utan tex träplugg. plasten kommer att hålla ihop det men tills du är klar så kommer den skarven inte hålla ihop.
    Jag la dubbla 12or som botten där jag försköt skarvarna och limmade och skruvade ihop de. Tec7 har jag använt i mitt hörnkar för att fästa rutan med. i mitt stora kar använde jag silikon men där fick jag problem. epoxin reagerade med silikonet och torkade aldrig. Jag fick skära bort den fogen och göra om med ett annat silikon. (troligtvis hade jag ett för dåligt/billigt silikon första gången). Jag har däremot även haft problem med Tec7 i hörnburken, jag limmade BTN modulerna med det och 2st stora moduuler har lossnat. vet inte om jag limmat dåligt eller om hållfastheten inte funkat. Hade jag gjort ett till kar så hade jag tagit ett proffs akvarie silikon.
    Usch, låter ju inte bra. Jag kommer eventuellt bygga egna moduler i frigolit och de har ju betydligt mer lyftkraft än vattenfyllda btn. När du säger proffs akvarie silikon, kan du ge ett exempel? Har googlat lite men lite osäker på exakt vad jag letar efter...

    Man blir ju lite nyfiken på vad mrazster använde för silikon, då han inte fick några problem med detta. (edit, hittade det i hans tråd, silikon från åleds)

    Här vägarna förbi där ibland, så i så fall kör jag nog på detta både som lim och fog.

    Känns alltid tryggt med beprövade produkter..
    ​​​​​​


    ​​
    Senast redigerad av Nils; 28 augusti 2019, 11:11.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Som du redan fått svar på men det är svårt att limma ihop plywood kant mot kant utan tex träplugg. plasten kommer att hålla ihop det men tills du är klar så kommer den skarven inte hålla ihop.
    Jag la dubbla 12or som botten där jag försköt skarvarna och limmade och skruvade ihop de. Tec7 har jag använt i mitt hörnkar för att fästa rutan med. i mitt stora kar använde jag silikon men där fick jag problem. epoxin reagerade med silikonet och torkade aldrig. Jag fick skära bort den fogen och göra om med ett annat silikon. (troligtvis hade jag ett för dåligt/billigt silikon första gången). Jag har däremot även haft problem med Tec7 i hörnburken, jag limmade BTN modulerna med det och 2st stora moduuler har lossnat. vet inte om jag limmat dåligt eller om hållfastheten inte funkat. Hade jag gjort ett till kar så hade jag tagit ett proffs akvarie silikon.

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Mitt kar har varit i gång ca 1,5 år utan problem. Enbart kört med svart Tec7. Har för mig att det är fler som använt Tec7 längre än jag har gjort.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av Per_S
    Jag skarvade skivor när jag byggde mitt kar. Om du reglar på baksidan så är det enkelt. Där frontrutan skall sitta så räcker det med att ha en liggande regel 45X70 som är skruvad och limmad i plywooden. Glaset behöver nog inte mer än 30mm anliggning runt om. Se bara till att det blir tillräckligt tjock lager med lim (typ Tec7).
    OK, tack. Är Tec7 akvariesäker? Dvs kan jag köra den både som lim för att hålla rutan på plats och som fog för att täta? Eller bör fogen fortf. vara vanlig silikon?

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Jag skarvade skivor när jag byggde mitt kar. Om du reglar på baksidan så är det enkelt. Där frontrutan skall sitta så räcker det med att ha en liggande regel 45X70 som är skruvad och limmad i plywooden. Glaset behöver nog inte mer än 30mm anliggning runt om. Se bara till att det blir tillräckligt tjock lager med lim (typ Tec7).

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av riktlinjer

    Nej, köp större skivor och kapa... Finns ju tex 3000*1800 eller 4000*1500 så slipper du kladda ihop
    Har haft lite svårt att hitta större. Är det någon av de större byggfirmorna som har?

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Nils

    Jag använder SketchUp Online (https://www.sketchup.com/plans-and-p.../sketchup-free). Ganska enkelt att komma igång med och körs direkt i webläsaren! Mitt tips är att kolla på ett par tutorials på Youtube. Det underlättar definitivt.

    Ett par snabba funderingar till...

    Om jag bestämmer mig för djupet 140 och därmed behöver skarva ihop plywood... Räcker det med vanligt trälim och därefter håller epoxin och väven ihop det?

    Är det lagom att låta glaset överlappa plywooden ca 5 cm runt om? Dvs. ska jag ha karet 70 högt, gör jag ramen ca 7-8 cm. (5 cm för att fästa glaset och ytterliggare ett par cm för att komma åt att lägga silikonsträng för tätning)
    Nej, köp större skivor och kapa... Finns ju tex 3000*1800 eller 4000*1500 så slipper du kladda ihop

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av Per_S
    Tänkte på en sak när det gäller mittstag. En fördel med fler stag är att täckglasen inte behöver vara så stora och därmed blir lättare att rengöra.
    Bra feedback. I dagsläget tänker jag främst på hållfastheten. Sen kan jag alltid lägga till fler "stag" i efterhand där det inte krävs någon annan funktion än att hålla täckglasen.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Om någon skulle vara intresserad kommer här in bild på ytan där projektet förhoppningsvis ska växa fram...

    Akvariet skall stå där soffan är på bilden (med frontrutan mot sängen). Inbyggt i en vägg som jag kommer bygga upp.

    Längst bak i hörnan upp vid taket ser ni var jag har kallvattenkran, och öppnar man dörren bakom hamnar man i källartrappan där det finns golvbrunn. Förslag på hur jag smidigast drar slang/pvc dit för halvautomatiserade vattenbyte är välkommna

    Visst, man kan öppna dörren och dra slang varje gång, men det skulle ju inte alls vara lika häftigt som att öppna en kran och låta vattnet rinna över och ner i brunnen.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Nils; 27 augusti 2019, 17:22.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av PeterM
    Skoj med nytt projekt i forumet! En sak som slog mig var nivån du har ritat in "sumpen" på i karet. Om du bara skall ha 65 cm vattendjup och karet skal vara 70 cm, då hadde jag lagt "sumpen" på ca 68 cm så du vet att vattent inte kan komma ut den vägen... Sen hadde jag satt dom översta skivorna som delar "facken" 1 cm under väggen av sumpen, mot karet, då får du iallafall någon filtrering på vattnet innan det går tillbaka, om filtret skulle bli tätt.
    Bra poäng. Här kommer jag förmodligen justera en del när jag väl kommer till detta steg.

    Ha inte för höga förhoppningar på projektets framfart bara Har en 1 åring som tar det mesta av min tid, så detta kommer ta låååååång tid. Vilket jag iof inte har något emot. Kul att ha något att pyssla med någon timme hit och dit.

    De första planerna till detta projekt kom för ca 17 år sedan så ingen stress att få det färdigt direkt

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Hur ritar man sådana fina ritningar? krävs det avanserat program och god dator kunskap mina ritningar får jag ha i huvudet men det vore ju kul att kunna rita upp saker så som du gör. Jag ska ju snart konstruera mitt filter som ska driva 34st yngelburkar
    Jag använder SketchUp Online (https://www.sketchup.com/plans-and-p.../sketchup-free). Ganska enkelt att komma igång med och körs direkt i webläsaren! Mitt tips är att kolla på ett par tutorials på Youtube. Det underlättar definitivt.

    Ett par snabba funderingar till...

    Om jag bestämmer mig för djupet 140 och därmed behöver skarva ihop plywood... Räcker det med vanligt trälim och därefter håller epoxin och väven ihop det?

    Är det lagom att låta glaset överlappa plywooden ca 5 cm runt om? Dvs. ska jag ha karet 70 högt, gör jag ramen ca 7-8 cm. (5 cm för att fästa glaset och ytterliggare ett par cm för att komma åt att lägga silikonsträng för tätning)
    Senast redigerad av Nils; 27 augusti 2019, 17:18.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...