540 Tanganyika, återkomsten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JerryM
    Användare
    • juli 2008
    • 27

    #16
    Rejäl cirkulation på vattnet helt klart.

    Väldigt intressant angående utrymmet i modulerna
    Jag funderar lite på att "bara" ha några moduler och två av de som filter och inget ytterfilter alls.
    Måste dock luska lite mer om det räcker.

    ​​​​​​Anledningen till att jag kankse skippar bakgrunden är helt enkelt att jag vill ha så mycket bottenyta som möjligt speciellt om det blir ett 540 akvarium.
    Min favorit Malawi är nimbochromis livingstonii och då vill jag verkligen ha så mycket yta som möjligt.

    ​​​​​​​Ska bli kul att se ditt kar med vatten och fisk

    Kommentar

    • Bumling
      Användare
      • januari 2007
      • 218

      #17
      Nu har burken varit fylld 2 dagar. Allt verkar fungera och det är ett fasligt drag i vattnet. Har testat 3 termometrar som alla visar mellan 20-28 grader så det får bli en klassisk mätning med thermopen istället.
      Senast redigerad av Bumling; 09 augusti 2019, 07:44. Anledning: Fel bild.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #18
        Se upp bara, så det inte är för tätt för vattenflöde in bakom bakgrunden, men det kanske du tänkt på. Jag hade en likadan modell med filtermatta och annat bakom. En morgon rasslade det ordentligt. Då hade filtermattan blivit lite igensatt och jag hade limmat lite för noga runtom bakgrunden så där vatten-nivån bakom bakgrunden sjönk under hålen i överkanten och pumpen tömde ut allt vatten bakom...
        Snyggt jobbat. Ska bli kul att se fisk i.

        Kommentar

        • Bumling
          Användare
          • januari 2007
          • 218

          #19
          Ursprungligen postat av Pabbe
          Se upp bara, så det inte är för tätt för vattenflöde in bakom bakgrunden, men det kanske du tänkt på. Jag hade en likadan modell med filtermatta och annat bakom. En morgon rasslade det ordentligt. Då hade filtermattan blivit lite igensatt och jag hade limmat lite för noga runtom bakgrunden så där vatten-nivån bakom bakgrunden sjönk under hålen i överkanten och pumpen tömde ut allt vatten bakom...
          Snyggt jobbat. Ska bli kul att se fisk i.
          Yes, har inte tryckt fullt utan det ska vara enkelt för vattnet att strömma bakom.

          Har faktiskt fått i fiskar, 30 troffar, 4 hästnosar och 6 Ocellatus. Tyvärr hann en troffe hugga en Ocellatus rakt över magen...

          En snabb bild innan jag släcker ner.

          Kommentar

          • Bumling
            Användare
            • januari 2007
            • 218

            #20


            Lite fight club på lördagskvällen.

            Kommentar

            • Bumling
              Användare
              • januari 2007
              • 218

              #21
              Idag kom äntligen min sunriser, kommer bli grymt med solupp/nergång.

              3 troffar tuggar så det fick bli ett yngelkar på 100 liter. Jag som inte skulle ta några yngel...
              Limmade en slimline så det ser lite snyggare ut.

              Passade oxå på att köpa ett 50 liters som ska bli sump under andra burken.

              Närå, det kommer inte att balla ur det här

              Kommentar

              • Pettap
                NCS Medlem
                • januari 2005
                • 1385

                #22
                Ursprungligen postat av Bumling

                Yes, har inte tryckt fullt utan det ska vara enkelt för vattnet att strömma bakom.

                Har faktiskt fått i fiskar, 30 troffar, 4 hästnosar och 6 Ocellatus. Tyvärr hann en troffe hugga en Ocellatus rakt över magen...

                En snabb bild innan jag släcker ner.
                Härligt och bra val av fiskbesättning
                4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                Kommentar

                • Bumling
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 218

                  #23
                  Gjorde en liten räddningsaktion hos lokala zoobutiken. 9 multisar fick följa med hem. Tyckte synd om dom när dom inte kan gräva.

                  Kommentar

                  • Bumling
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 218

                    #24
                    Uppdatering Äntligen har det kommit lite alger över bakgrunden så det inte ser så sterilt ut. Vattenvärderna ser bra ut även precis innan vattenbyte. Sunrisern var ett rejält lyft för utseendet, älskar hur invånarnas beteende ändras när det börjar skymma.

                    Det viktigaste dock, fiskarna. Troffarna, Brichardi Isonga 30 st är pigga, aggressiva och äter bra. Ingen har hittills få några fenor skadade eller liknande. Utan att jinxa nåt verkar gruppen vara stabil.

                    Hästnosarna som är 2+2 har hittat sin plats och ger sig inte om en troffe vill flytta på dom.

                    Ocellatusar och Brichardi Isonga var en riktigt dålig kombo! Tidigare grupper med troffar har låtit ocellatusarna vara ifred vid sina snäckor medans dessa har kollektivt slitit dom i stycken. Snäckor har puffats runt och när dom väl fått tag i en ocellatus har dom bitit tills den inte sprattlar mer. Nu har jag flyttat alla neothaumor till en mindre kar och fyllt på med multisar.

                    Teknikmässigt ska det i 2 pumpar, wavemakers med styrning. Ska bli intressant att se om vattenflödets ändringar under dagen påverkar fiskarna.

                    Kommentar

                    • Bumling
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 218

                      #25
                      Nu har det kommit i 2 st Wavemakers på 8000 liter styck. Rejäl ytcirkulation och bra gung i burken. Både troffar och hästnosar gillar att stå och "gunga" bland vågorna. En annan favoritsyssla har blivit att beta alger där cirkulationen är som kraftfullast.
                      Av 20 honor tuggar 8st, 2 st har precis spottat i burken men ynglen har nog hamnat gått åt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...