540 Tanganyika, återkomsten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bumling
    Användare
    • januari 2007
    • 218

    540 Tanganyika, återkomsten

    Efter nästan 8 år utan ciklider så har suget efter ett (iaf till att starta med) kar blivit för stort.

    Ett 540liters kar har införskaffats, Åleds led-ramp på 2*36 watt, ett Fluval FX6 och några Eheim Compact som ska in i moduler.
    Tidigare har jag bara haft BTN, moduler och bakgrunder så denna gången blev det Rock Zolid. Ska bli intressant att få hem. Tror att villhöver blev för starkt när jag handlade så

    Tanken är att göra burken till min egen lilla del av Tanganyika, troffar och hästnosar. Eller leptosomor och ....

    För tillfället målas bakgrunden och sidorna svarta så det finns inte något spännande att visa.

    Förslag på trevlig uppsättning till ett 540 mottages med tacksamhet, för tillfället vill jag ju ha allt!
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    #2
    540 kan man göra en hel del i. Personligen hade jag nog försökt att bestämma åt vilket håll du ska gå. antingen leptosomor i frivattnet, någon botten variant så som kilesa elller dyligt, någon Julle, compresiceps/Calvus och någon snäcklekare. Även Hästnosar kan fungera. Eller så kör du en troffe burk med troffar, hästnosar någon Julle och snäcklekare. Det finns de som har lyckats med att blanda allt. Tror det finns en tråd från David Reijdemyr där han har gjort ett sälskaps tanganyika akvarium som fungerade bra
    //Peter
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • Bumling
      Användare
      • januari 2007
      • 218

      #3
      Pettson, det är det som är det knepiga. Troffar har jag "alltid" haft så det lockar samtidigt som det vore ändå rätt kul med nåt nytt.

      Just nu lutar det åt troffar.

      Kommentar

      • Bumling
        Användare
        • januari 2007
        • 218

        #4
        Letade bland de gamla akvarieprylarna jag sparade sen sist det begav sig. Där låg 34 Neothoumor så några ocellatusar för det bli med!

        Kommentar

        • Bumling
          Användare
          • januari 2007
          • 218

          #5
          Nu börjar sakerna dimpa in. Rockzolid stenar som jag kapade direkt. Nu vill jag att bakgrund och moduler dyker upp med.

          Kommentar

          • Pettap
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 1385

            #6
            Skapandet är en mysig del i hobbyn. Jag känner igen frustrationen när man vill vidare och väntar på en komponent som saknas och man sitter fast utan den specefika grejen. Samtidigt är det svårt att planera och få med allt från början då mycket växer fram under tiden
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

            Kommentar

            • Bumling
              Användare
              • januari 2007
              • 218

              #7
              Ursprungligen postat av Pettap
              Skapandet är en mysig del i hobbyn. Jag känner igen frustrationen när man vill vidare och väntar på en komponent som saknas och man sitter fast utan den specefika grejen. Samtidigt är det svårt att planera och få med allt från början då mycket växer fram under tiden
              Ja just bakgrund och moduler vill man ju ha genast! Det är först då det kan börja planeras ordentligt. Förhoppningsvis kommer allt i veckan och då jäklar ska det vändas och vridas på allt.

              Kommentar

              • Bumling
                Användare
                • januari 2007
                • 218

                #8
                Idag hämtades bakgrund, moduler, cirkulationspumpar och massa annat hos akvariumkungen.se. Mycket trevlig snubbe som jag säkert kommer handla av igen.

                Bakgrunden passades in, raster på plats men där tog det stopp. Utblås och limning av bakgrunden får bli i morrn.

                Kommentar

                • Bumling
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 218

                  #9
                  Nu har det limmats moduler och bakgrund. Rockzolid var betydligt mycket svårare att jobba med än BTN som jag alltid använt tidigare. Men enligt mig, värt det för jag tycker dom är snyggare.

                  Nu är det "bara" filtermodulerna som ska i sen är det hyfsat klart att flytta in.

                  Kommentar

                  • JerryM
                    Användare
                    • juli 2008
                    • 27

                    #10
                    Ser riktigt snyggt ut.

                    Jag har också varit utan ciklider i många år men nu börjar suget öka

                    Det blir nog antingen ett 540 eller 720 med malawi. Det har kommit nya moduler/bakgrunder, otroligt svårt att veta vad jag vill ha men mycket lättare när jag kan se hur olika bakgrunder och moduler blir att se ut i kar av den/de storlekarna som jag själv tittar på.

                    Följer med intresse behöver all inspiration jag kan få.

                    Kommentar

                    • Bumling
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 218

                      #11
                      Ursprungligen postat av JerryM
                      Ser riktigt snyggt ut.

                      Jag har också varit utan ciklider i många år men nu börjar suget öka

                      Det blir nog antingen ett 540 eller 720 med malawi. Det har kommit nya moduler/bakgrunder, otroligt svårt att veta vad jag vill ha men mycket lättare när jag kan se hur olika bakgrunder och moduler blir att se ut i kar av den/de storlekarna som jag själv tittar på.

                      Följer med intresse behöver all inspiration jag kan få.
                      Ja det har flyttats och donats sen grejjerna kom hem. Nu har filtermodulerna på kortsidorna limmats och bakgrunden är fylld med 50 litet filterkub och massa biobollar.

                      Kommentar

                      • Bumling
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 218

                        #12
                        Bottenmodulerna är på plats med. Sitter med en droppe silikon så inte dom blåser bort.

                        Kommentar

                        • Bumling
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 218

                          #13
                          Akvariet på plats, inredning på plats men inte all teknik...

                          Eheim compacten som skulle vara i högra modulen var för stor när utblåset kom på... FX6:ans orginalutblås tycker jag är för stort så det blev ett ställbart från Eheim vilket är bra mycket mindre. Ska bli kul att se om det blir som en jetstråle ur den.

                          Nu en öl, det är jag värd!

                          Kommentar

                          • JerryM
                            Användare
                            • juli 2008
                            • 27

                            #14
                            Har du filtrering i båda modulerna och bakom bakgrunden?

                            Ja en öl är du absolut värd

                            Kommentar

                            • Bumling
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 218

                              #15
                              Ursprungligen postat av JerryM
                              Har du filtrering i båda modulerna och bakom bakgrunden?

                              Ja en öl är du absolut värd
                              Ölen satt fint!

                              Bakgrunden är som ett förfilter till min FX6. Bakom bakgrunden är det filtermatta, filterkuber och sist en massa biobollar. Båda sidomodulerna har filtermatta. Tyvärr väldigt lite massa i dom, mycket mindre än man kan ha i ex BTN:s varianter. På höger sida "bakom" filtermodulen sitter en Tunze nanostream som pumpar 2000 liter/timme.

                              Om alla pumpar går på max enligt tillverkarna ska det flytta ca 7000 liter per timme.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...