Projekt alger...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Projekt alger...

    Ungefär tre år har det tagit att få till denna alg-skog, som bekläder stenar och rötter, skapar en skyddande värld av håligheter för yngel och små organismer till föda. Tänker nu göra mig av med de Lamprologus congoensis som har bott här hela tiden, men spara denna värld till nya innevånare, Vet inte vad ännu.
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 509

    #2
    Berätta mer av hur du har gjort detta?!
    Belysning , vattenbyten , Vattenvärden

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      Snyggt! Kräver tålamod att få ett akvarium att se ut så att man inte kan avgöra om en bild är tagen i akvarium eller i naturen.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Riktigt snyggt!

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Tack!
          Ja tålamod är nog den främsta faktorn. Samt att inte ha några konkurrerande växter. vanligt kranvatten i stockholm, dvs mjukt med neutrlt ph. Sen att låta det ha sin gång, inte rota runt och ändra.
          Belysningen har varit ganska moderat. Just nu en blåvit led och ibland ett aquaglo lysrör. Kraftigare belysning tror jag ökar risken för andra snabbväxande alger att ta över,
          En sak jag märkt. Vill man ha någorlunda fri botten så vlj finkornig sand som algerna inte får fäste så bra på.

          Sen måste man ju gilla alger förstås!

          Kommentar

          • Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • januari 2003
            • 509

            #6
            Ingen belysning utifrån? ifrån fönster . hur många timmar?
            hur ofta byter du vatten?

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Jo dagsljus ingen direkt sol. Belysningen tänd 8-10 timmar och senaste året har jag i regel bytt kanske 80% av vattnet varannan vecka.
              Numera så får algerna en slags underhållsbelysning. Syns på tonen att belysningen inte är den starkaste. Å andra sidan är karet inte mer än 30 cm högt.
              125x50x30.

              Kommentar

              Arbetssätt...