Fiskhuset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias-D
    Hur har det gått i kylan?
    Några nya uppdateringar med troffar eller hästnosar för den delen? Nån lek på dom?
    Det går fint, har börjat sälja av lite grupper faktiskt. När jag var klar så kändes det inte lika spännande längre. Jag ska nog bygga om ena sidan och jag har lite nya fiskar på gång som ska in. Kommer ett par A.Compresiceps "Mandarin" en grupp Enantiopus melanogenus, en grupp Petrochromis sp. Red, Tropheus chipimbi Albino och några Tropheus Golden Kalambo till att börja med. Hästnosarna leker som kaniner men jag har inte många av de vilda kvar. De slaktade varandra och går nu utspridda i väntan på att ungarna ska bli klara för att skapa nya grupper med fler individer. Tror man måste ha minst 10 par om det ska fungera bra

    Lämna en kommentar:


  • Mathias-D
    svarade
    Hur har det gått i kylan?
    Några nya uppdateringar med troffar eller hästnosar för den delen? Nån lek på dom?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av salo
    Hamnade i detta fiskhus lite slumpmässigt tidigare i veckan. Det är ännu mer imponerade i verkligheten! Riktigt snygga lösningar och väldigt cleant med det vita golvet och ställningarna! Kul att läst igenom tråden som jag helt missat tidigare
    Tackar

    Lämna en kommentar:


  • salo
    svarade
    Hamnade i detta fiskhus lite slumpmässigt tidigare i veckan. Det är ännu mer imponerade i verkligheten! Riktigt snygga lösningar och väldigt cleant med det vita golvet och ställningarna! Kul att läst igenom tråden som jag helt missat tidigare

    Lämna en kommentar:


  • JRB
    svarade
    Hoppas du får tur med fisken så de förtjänar den extra kostnaden...

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Länge sedan jag uppdaterade tråden. Egentligen har det inte hänt något nyttnytt. Jag fick lite ny fisk som jag försökt få hem ifrån Polen. Det tog 12 veckor innan vi fick till detet, dels på grund av Coronan och dels för att jag varit borta några dagar som de kunnat leverera fisken. Men tillslut gick den i väg och jag fick möta upp chauffören kl 01:30 i Göteborg. På vägen dit hade jag oturen att krocka med ett rådjur och fick vända hem för att byta bil. Jag klarade mig fint och fisken var i kanon kondition trots 30 timmars transport.
    Fisken jag fick hem var två olika Hästnosar och jag köpte 6 par av varje sort. Jag fick Eretmodus Cyanostictus från Kombe och Spatodus Erethredon Kigoma från Kigoma.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag har några akvarium över om någon e sugen. Annonsen ligger under säljes

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Tackar

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Återigen, stor eloge för detta välhanterade projekt.
    Jösses, underbart!

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Rena proffsliret

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu är kranarna installerade och nästa steg blir att knyta ihop allt med filtret. Alla 16 yngel kar är knök fulla och dessa är väldigt välbehövda
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Hizpaz
    svarade
    Vilket projekt, riktigt imponerad.

    Lämna en kommentar:


  • Lancer
    svarade
    Riktig Smart lösning på att göra genomföringar. kanske man skulle kolla på själv då jag ska borra massa akvarium för smidigare vatten byte,

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har jag byggt mig 12st nya yngelburkar, 3st på 105L 5st på 60l och 4st på 50L. Alla de ska kopplas in på filtersystemet för att få bra vattenkvalité och enkelt vattenbyte. Genomföringar är rätt dyra så jag fick tips från en grossist/odlare som byggt egna genomföringar. Han hade haft sitt system igång i minst 4 år utan missöden. Jag borrade ett 20 mm hål i bakväggen av akvariet där röret går igenom. Röret, pvc plattan och böjen limmade jag ihop med Tangitlim. De små hålen är för att det ska bli silikon "låstappar" så platan inte kan vrida sig. Plattan är limmad mot glaset med silikon. Returen till filtret tog jag av 75mm avlopps rör som jag borrade hål i för returen från karen. Det gör att jag kan plocka bort ett kar utan att stänga ner sytemet.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20200628_140438.jpg Visningar:	0 Storlek:	328.3 kB ID:     	761197Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20200628_142057.jpg Visningar:	0 Storlek:	307.1 kB ID:     	761198
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Pettap; 01 juli 2020, 15:47.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...