Fiskhuset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Bra jobbat ändå med tanke på att du har renoverat hela huset och gjort galet mycket arbete för att få ett bra fungerande hus för akvarium. Hade det bara varit och ställa in burkarna och fylla på vatten däremot så hade det varit under all kritik att inte vara färdig på ett år
    haha så är det

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Bra jobbat ändå med tanke på att du har renoverat hela huset och gjort galet mycket arbete för att få ett bra fungerande hus för akvarium. Hade det bara varit och ställa in burkarna och fylla på vatten däremot så hade det varit under all kritik att inte vara färdig på ett år

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    I dag 1/9 var det exakt ett år sedan jag började med fiskhuset. Trodde då att allt skulle vara klart på ett år men det han jag inte. Huset är ju helt klart men alla akvarium är inte igång

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Då har jag flyttat in fisk i de sista karen också, bara att ge sig på nästa rad. Tolv grupper är flyttade och inget mer manuellt vattenbyte för de

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Tog lite längre tid men nu är denna raden klar för att fyllas

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av mrazster
    Snyggt som alltid kompis !
    Det rycker allt lite i tarmen att dra igång nästa projekt, när man ser ditt bygge. :-) ;-)
    Kul att du tittar in kompis Ja nu är det dax annars tar jag dina kar vi hämtade i Surte

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Snyggt som alltid kompis !
    Det rycker allt lite i tarmen att dra igång nästa projekt, när man ser ditt bygge. :-) ;-)

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    De flesta karen jag har är begagnade men detta har jag haft olimmat i förådet i 2 år då jag hade ett udda kar i källaren som skulle bytas. Kom aldrig till skott då jag inte hade plats att flytta fisken medans bytet skulle ske. Nu fick jag läge att limma ihop det. För att få känslan av två nya kar så tog jag bort den repigaste frontrutan från ett av de gamla karen och satt en ny ruta där. Sen tog jag den gamla rutan och satte som bakruta i det nya karet

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Bumling
    Så snyggt och prydligt!
    Tack, det är ändå ganska stökigt

    Lämna en kommentar:


  • Bumling
    svarade
    Så snyggt och prydligt!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så då är de fyra karen i gång med fisk i saknas belysning och lite sten bara. Om en vecka hoppas jag nästa fyra kar är igång

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så nu har jag mätt temperaturen. Precis innan vattenbytet var temperaturen i akvariet på 24,8 grader och luften 23,8. Värme pumpen står på 24 grader cirkulations pumpen i akvariet är på 25w så den värmer akvariet ytterligare med 1 grad. Efter vattenbytet sjönk temperaturen som lägst innan det började stiga med 0,4 grader (24,4). Jag höjde värmepumpen till 25 grader därför har luft temperaturen stigit till 25,6 grader. Ska se i morgon bitti om tempen har gått upp till 25/26 i karen.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias-D
    svarade
    Tänkte om du hade räkna ut nån formel eller körde på känn och ifall att det finns marginal att öka på % vatten utan att få farliga temp dippar. Vet inte hur mycket kallvattnets temperatur varierar över året och ifall det skulle påverka. Hur lång tid det tar att återfå rätt temperatur efter byte innan nästa börjar "kyla" igen. Antar du kör värmepumpen och inga separata doppvärmare.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Har inte kollat men det kan jag göra, tror knappt det är mätbart faktiskt då % vid varje byte är så liten. Om jag kommer ihåg ska jag mäta precis innan vattenbytet och precis efter, återkommer

    Lämna en kommentar:


  • Mathias-D
    svarade
    Kul att det byggs på!
    Har du mätt upp någon märkbar temperatur dipp med bara kallvatten? Tänkte på upplägget med 3 gånger dag @ 3 min

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...