Fiskhuset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Droppfilter limmat 36x27x100 ca 90 liter

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Finfint

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har jag byggt förfiltret till yngelsystemet. Jag skar ner ett gammalt akvarium och byggde om till rätt mått. vattnet kommer in i vänstra änden. Mellan de fyra första glaslisterna kommer det stå dubbla rader med grov filtermatta. I utrummet mellan sista glaslisterna och de två tvärställda glasskivorna kommer jag instalera en flotör på vattenbytet som fyller upp automatiskt efter jag tömt tex ett kar eller efter strömavbrott. Facket längst in till höger sitter breddavloppet med ytavrinning till avloppet. I den ena kammaren sitter returpumpen till alla yngelkar och i den andra pumpen som kommer mata det biologiska filtret som kommer sitta på väggen ovanför förfiltret. Det biologiska filtret kommer vara i tre steg/kammare. Vattnet kommer att pumpas in i ett Movingbed filter med K1 (Nitrit nedbrytning) I kammare två passerar vattnet genom ganska packad pimpsten (nitrat nedbrytning) och i den sista kammaren blir det ett droppfilter med större bitar av Pimpsten (Nitrit+Nitrat men framförallt syresättning) Returen från det biologiska filtret kommer att mynna ut i kammaren för returen till akvariumen. I mellan den längre snedställda glasskivan och framrutan kommer det att stå en fin filtermatta för att ta det finaste partiklarna innan de biologiska filtret. I retur pumpskammaren kommer även automatiskt vattenbyte instaleras som styrs av en timer.
    Senast redigerad av Pettap; 03 februari 2020, 08:36.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu är retur stammen på plats. Fick göra den lite ledas med böjbar pvc då jag var tvungen att limma den först och sen trixa in den mellan benen på ställningen. Det var alldeles för trångt att limma det under. Det var rätt meckigt men nu är det klart. Nästa är påfyllning med kranar som ska limmas

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu äntligen har jag börjat med yngelkaren. Jag kopplar ihop alla yngelkar med ett central filter. Då byter jag vatten i filtret och har alla olika filter samlade. Det blir filtermattor, movingbed med K1, nitrat filter med pimpsten och nitrit droppfilter med pimpsten.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av JRB
    100 kr var från alla medlemmar borde räcka en bit... Du rapporterar löpande vad som händer... Det blir mycket intressant läsning och fina bilder för oss andra som vore ett billigt nöje...
    Perfekt förslag

    Lämna en kommentar:


  • JRB
    svarade
    100 kr var från alla medlemmar borde räcka en bit... Du rapporterar löpande vad som händer... Det blir mycket intressant läsning och fina bilder för oss andra som vore ett billigt nöje...

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias-D
    Dom där dubbarna är helt galna.
    Du får säga till när det finns yngel!
    De har börjat leka som kaniner nu har 30 yngel och 2 som tuggar. Ska spara av de första för att utöka gruppen (Har bara 18st vuxna) Ska ha 15+25 i gruppen.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av JRB
    Vi borde använda urkraften Pettap till större uppgifter... Skicka honom till Afrika för att stötta Ad Konings i arbetet med Rift Valley-sjöarna på ett stipendium kanske, vi kan samla ihop medel tillsammans... utveckla odling av hotade arter för återutsättning... Vore det inte nåt att bita i Pettap?
    När ska jag åka?

    Lämna en kommentar:


  • JRB
    svarade
    Vi borde använda urkraften Pettap till större uppgifter... Skicka honom till Afrika för att stötta Ad Konings i arbetet med Rift Valley-sjöarna på ett stipendium kanske, vi kan samla ihop medel tillsammans... utveckla odling av hotade arter för återutsättning... Vore det inte nåt att bita i Pettap?

    Lämna en kommentar:


  • Mathias-D
    svarade
    Dom där dubbarna är helt galna.
    Du får säga till när det finns yngel!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av JRB
    Jag tror Pettap mår som bäst när projekten går på högvarv så jag ser fram emot nästa... tror inte han är "sitta i stolen-typen"
    Hur kan du tro det

    Lämna en kommentar:


  • ThomasK
    svarade
    Nej, så är det nog.

    Lämna en kommentar:


  • JRB
    svarade
    Jag tror Pettap mår som bäst när projekten går på högvarv så jag ser fram emot nästa... tror inte han är "sitta i stolen-typen"

    Lämna en kommentar:


  • ThomasK
    svarade
    Ja, jag förstår inte hur du tänkte där..........automatiskt vattenbyte ? Det var väl dumt, när det är så roligt att byta vatten, slaska omkring på hala golv och dra med slangar och annat fram och tillbaka.
    Skämt åsido, det är väl nu du ska inreda med favoritstolen och bara sitta och njuta av allt gediget arbete du lagt ner. Som vanligt när du gör något blir ju allt så jäkla bra.
    Fina fiskar där på bilderna

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...