Bygga egen bänk till 270l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tumla
    Användare
    • april 2018
    • 12

    Bygga egen bänk till 270l

    Jag hade tänkt bygga ett bänk till mitt akvarium. Akvariet är 100x50x50.
    Tanken är att bygga bänken 110x60 och höjden vet jag inte riktigt än.
    Under akvariet vill jag ha två skåp med en skiljevägg i mitten.
    Har tänkt att skaffa ek skivor som man kan köpa på tex Ikea https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70273799/
    tanken är att ha sidorna av samma skiva. Tänker sedan skruva ihop allt och även limma. Plus att ha vinklar på insidan.
    baksidan blir väl någon annan typ av skiva och sedan göra hål för filter osv.

    men jag är orolig över att det kanske inte håller. Blir ju runt 300kg vikt och vill ju gärna inte att allt rasar ihop.

    Så vad tror ni kommer det hålla eller ska jag stärka upp det på något sätt?

  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Ta en titt på akvariebänkar man köper, dom är gjorda av spånskivor.. Du bör dock ha tre stående skivor, alltså en varje kortsida och en i mitten. Du skulle även kunna använda Ikeas bänkskåp, det har jag gjort tidigare. Om du använder två skåp så får du dubbla skivor i mitten. Det finns luckor osv vilket också är positivt! Här är en bild på ett 250 L jag har ställt på Ikea-skåp. Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 187
Storlek: 492,2 KB
ID: 756135

    Kommentar

    • Tumla
      Användare
      • april 2018
      • 12

      #3
      Ok tackar, då borde det ju gå bra så som jag har tänkt göra det =) tack för svaret ska bli kul att bygga ett eget. Alltid roligt när man gör der och det blir bra =)
      snart dags att börja fundera ut vad jag ska ha i akvariet =)

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Det är jättekul att bygga! Glöm inte att lägga upp en tråd här på forumet med ditt bygge och framtida akvarieprojekt. Perfekt om du behöver hjälp med något, allt samlat i en tråd!

        Kommentar

        • Tumla
          Användare
          • april 2018
          • 12

          #5
          Jo visst är det =)
          Det ska jag göra, jag har tänkt göra egen bakgrund och kommer som småningom att ha el del frågor om fiskar och så. Jag försöker just nu läsa på så mycket jag kan om växter, ljus och fiskarna såklart =) men det är en djungel så man hittar ju inte alltid vad man vill veta =) så en del frågor kommer det att bli =)

          Kommentar

          Arbetssätt...