Project: Duality

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    #16
    Ursprungligen postat av elvin
    Jag kanske kapade din tråd genom att ställa frågor om glas i eget utbildningssyfte. Ber om ursäkt i så fall, men...de gröna i din bild ser väldigt gröna ut. Jag tycker man ser tydligt att mitt glas är grönt, men jag är också fotonörd och känslig för färgnyanser. Kanterna ser nästan svarta ut, beroende på vinkeln msn tittar såklart.
    Det är helt OK...det är väl därför forumen finns(för att ta lärdom och hjälpas åt) ! :-)
    Vad gäller den upplevda gröna nyansen i min bild så har du rätt.
    Det upplevs som mer grön..men dels så är glasen ihop buntade sedan är ljuset ganska svagt där dom står, vilket förstärker den gröna tonen. Tar man endast en skiva och håller upp den i "normalt" ljus tillsammans med floatglas och en Diamant/OW skiva så ser man ungefär samma skillnad som i den senare bilden jag delade.
    Senast redigerad av mrazster; 30 november 2017, 16:27.
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #17
      Ursprungligen postat av mikoto
      Kul! Ett spännande projekt. Blir väldigt spännande att se slutresultatet. Jag är lite kluven till att ha akvarier inmonterade i väggar, det största problemet är att de brukar se väldigt små ut, väggen är så stor(och oftast vit) att ögonen ser en massa yta men den som är intressant att titta på känns pluttig och lite ledsen... Den bästa lösningen för dig är såklart att göra framrutorna 3-4 gånger så stora så ytan domineras av akvarier och får väggen att kännas pluttig istället
      Jag har ju en inbyggd burk och jag kan hålla med om att burken ser mindre ut bakom en vägg. Speciellt om man gör som jag gjorde att täcka övre och nedre delen med en list. Å andra sidan är det varken snyggt att se sanden mot rutan eller vattenytan. Jag har dock inget problem med att välja vad jag ska titta på, väggar är rätt ointressanta i jämförelse med att titta in i ett akvarium. Lite som en TV.

      Djupkänslan tycker jag blir bättre när man har vägg. Det blir svårt att se vart det tar slut om man jämför med en burk som står mot en vägg, då vet man vart det tar slut

      Kommentar

      • elvin
        Användare
        • oktober 2005
        • 252

        #18
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Jag har ju en inbyggd burk och jag kan hålla med om att burken ser mindre ut bakom en vägg. Speciellt om man gör som jag gjorde att täcka övre och nedre delen med en list. Å andra sidan är det varken snyggt att se sanden mot rutan eller vattenytan. Jag har dock inget problem med att välja vad jag ska titta på, väggar är rätt ointressanta i jämförelse med att titta in i ett akvarium. Lite som en TV.

        Djupkänslan tycker jag blir bättre när man har vägg. Det blir svårt att se vart det tar slut om man jämför med en burk som står mot en vägg, då vet man vart det tar slut
        Jag har aldrig haft ett inbyggt akvarium, men spontant så känns det som att höjden på akvariet borde upplevas som lägre med inbyggt, då man inte kan se ytan samtidigt. Kanske har något med saken att göra? Men å andra sidan är det väl insidan som räknas, och den blir ju inte mindre.

        Hade inte tänkt på att djupet kan upplevas annorlunda. Det kanske går att lura ögat mer om man har inbyggt, genom att sätta mindre stenar långt bak och större längre fram i karet för att ”simulera” ett större djup. Just eftersom man inte ser var det egentligen slutar.


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        960 liter...snart!

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #19
          Hur går det med projektet? Nyfiken på att se mer!

          Kommentar

          Arbetssätt...