Att lyfta blicken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #46
    Riktigt snyggt, bra jobbat!
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #47
      Grymt fint! Hatten av!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #48
        Imponerande
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • oktober 2013
          • 345

          #49
          Sådär. Då går projektet in i en ny fas Det var lite på tiden, såg nu att tråden skapades i april förra året.

          Akvariedelen fylldes upp ikväll, med anubias på rötterna (ska nog köpa lite mer imorgon), Coffefolia halv-emersed uppetill på rötterna och Bolbitis samt mossa i vattenbrynet. All elektronik inklusive regnsystemet är också ikopplat.

          Man kan tycka att överdelen borde ha varit tät efter 2 lager husfix, 2 lager färg, 2-3 lager lack och 2-3 lager silikon. Men jag har den senaste veckan haft helt sanslöst stora utmaningar med att få överdelen helt vattentät. Man tätar en läcka här så fylls bakgrunden upp inifrån och det börjar läcka där. Fick till och med riva ut lite planteringar innan jag tillslut blev nöjd. Eftersom jag använt styrofoam (möglar inte) så bryr jag mig inte om att bakgrunden är vattenfylld. Snarare fördelaktigt då det tynger ner och dämpar den ganska rejäla flytkraften den har Nu är allt äntligen tätt. Håller tummarna.

          Vattenbrynet. Det ska bli intressant hur övergången mellan vatten - land/luft utvecklar sig i framtiden. Jag vill helst att skiljelinjen så småningom suddas ut, att övergången blir gradvis och att biotoperna binds ihop. Egentligen har ju projektet från början haft som målsättning att leka med och utforska denna del Hittills är jag fantastiskt nöjd med resultatet

          Nästa helg åker de första testpiloterna i, och förhoppningsvis innan februari koppar jag i de första "riktiga" fiskarna.

          (Har hällt i vattenberedningsmedel, därav diset)

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180113_201816.jpg Visningar:	1 Storlek:	591.9 kB ID:     	755285Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180113_201840.jpg Visningar:	1 Storlek:	443.3 kB ID:     	755286Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180113_201848.jpg Visningar:	1 Storlek:	627.8 kB ID:     	755287Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180113_201855.jpg Visningar:	1 Storlek:	671.5 kB ID:     	755288
          Senast redigerad av Trafter; 13 januari 2018, 21:07.
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          • Pettap
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 1385

            #50
            Det blev riktigt fint härligt projekt
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #51
              Det blev riktigt bra, ser fram emot att se det om några månader när det växt till sig och det kommit lite alger och djur i din trevliga skapelse

              Kommentar

              • Trafter
                Användare
                • oktober 2013
                • 345

                #52
                Haha ja eller hur, det ser lite för blankt och fräscht ut. En intressant sak jag märkt är att rötterna i vattnet blir ljusare än de ovanför vattenytan, trots samma färgschema.
                De får gärna bli beklädda av algerna först
                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                Kommentar

                • Trafter
                  Användare
                  • oktober 2013
                  • 345

                  #53
                  Välkomnar cikliderna till projektet

                  Det blev 7 stycken Geophagus Orange head Tapajós, juveniler på 7-8 cm. De släpptes ner igår och jag tror banne mig att två redan rekar inför lek.

                  Video:
                  New Paludarium with drip wall and misting system Residents: 6 Corydoras julii20ish Rummy-nose Tetras7 Geophagus orange head Tapajós (juvenile)

                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp



                  Sidobild:
                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180121_154010.jpg Visningar:	1 Storlek:	519.3 kB ID:     	755418
                  Senast redigerad av Trafter; 21 januari 2018, 15:59.
                  1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #54
                    Nice

                    Kommentar

                    • Trafter
                      Användare
                      • oktober 2013
                      • 345

                      #55
                      Hej! Lite nytt i burken

                      Dripwall-projektet slutade i frustration. Det började läcka någonstans i bakgrunden vilket gjorde att vattnet rann ut bakvägen ner i akvariedelen. Trots tappra försök hittade jag inte läckan. Så jag bestämde mig för att droppa dip-wallen (pun intended). Idag är det istället mer växter, och regnsystemet är kvar såklart.

                      Nedtill har det börjat bildas lite fin algblomning, och ett Geophagus-par är inne på tugg nummer två Inget som hållt hela vägen än.
                      Jo! Just det, har skaffat ett par ödlor också. Så nu ska djungeln (både upptill och nedtill) bara få växa på i egen takt. Klätterväxterna är på väg upp och kommer förhoppningsvis snart att täcka bakgrunden.

                      Filmade lite ikväll



                       
                      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #56
                        Mycket snyggt!

                        Kommentar

                        • Kawasa
                          Användare
                          • september 2012
                          • 840

                          #57
                          Jäklar vad bra och snyggt det blev med terrarium och akvarium i ett och samma Är det en typ av gecko ödla som lever upptill? Kan tänka mig att det är ganska mysigt att höra syrsor spela lite på kvällarna också
                          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...