....and so it has begun !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    ....and so it has begun !!

    Hej hopp !

    Då har det nya akvarieprojektet äntligen kommit igång. Några månader senare än beräknat.
    Jag har under närmar 10års tid funderat över att bygga mig ett större plywoodakvarium.

    Av flera skäl egentligen:

    1. Den största och viktigaste anledningen för mig är att jag finner det otroligt givande att bygga och skapa saker själv. Hantverket helt enkelt.
    2. Man kan hålla nere priset ganska mycket gemfört med glasakvarium. Framför allt om har lite kontakter.
    3. Ett plywoodakvarium är betydligt mindre känsligt när det gäller eventuella ojämnheter i golv och ställning det ska stå på.
    4. Det är betydligt mindre känsligt vid en eventuell flytt.
    5. Se punkt 1
    6. Se punkt 1
    7. ...ja ni fattar !


    Jag bestämde mig i samband med en flytt för att par månader sedan till en större lägenhet att det var dags att göra slag i saken. Det fanns en vägg/plats i mitt vardagsrum som skrek AKVARIUMPLATS !!!

    Till en början hade jag tänkt att måtten skulle vara 200x100x70 (LxBxH) vilket skulle resultera i 1400 liter, men när jag väl kom på plats så insåg jag att det inte skulle funka med 1 meter brett akvarium. Det stal för mycket plats och skulle bli konstigt. Så jag fick tänka om lite. Där fanns mer att ge på längden istället. Så jag bestämde mig för måtten 250x80x60 (LxBXH) vilket ger mig 1200 liter. Dom sista 200 litrarna kan jag leva utan ! ;-) Så när jag väl hade klart för mig hur det skulle se ut så såldes det gamla bygget bort...med blandade känslor kan jag tillägga. För dom av er som inte sett det tidigare så bifogar jag en länk på byggloggen jag hade här på forumet:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71486


    Akvariet
    Jag har tänkt mig att hela bygget ska var DIY alltså jag ska så långt det går tillverka allt själv. Ja förutom materialen så klart ! :-)Akvariet kommer byggas med 18mm furuplywood. Jag hade först tänkt att använda björkplywood. Men det blir så förbannat dyrt och just björkplywood har jag inge bra kontakt på. Invändigt kommer jag använda en 2 komponents Epoxi för vattentätning. Det kommer bli 3 lager av epoxin, där ett av lagren kommer lamineras med kolfiberväv för extra styrka. JAAA, jag vet !! ..jag är en fjolla, men jag kommer sova lugnare på natten om jag gör så här. Gärna både skärp och hängsle så att säga !!


    Filtrering
    Som filtrering hade jag tänkt bygga mig en sump som kommer bli på ca 350 liter och vid sidan av det så kommer jag även tillverka ett s.k. droppfilter.Dessa båda kommer att placeras under akvariet i bänken. Jag kommer göra ett s.k. ”överrinningssytem” inuti karet med borrad botten för in och utlopp och någon form av mekanisk förfiltrering..


    Belysning
    Belysningen är jag inte helt på det klara med hur jag ska göra. Med lite tur så har jag lite saker på G hem. Alternativt så har jag några 4st 60cm LEDstripar hemma som jag från början hade tänkt använda. Skulle allt annat falla så bygger jag något med utomhus/byggarbetsLEDeller ”floodlights” som det också heter, där jag kommer byta ut själva LEDchipen till chip som ger 8000K. Det sistnämnda är en väldigt ekonomisk och prisvärd lösning. Men det återstår att se vad det blir.


    Invånarna
    Vad gäller invånarna så har jag total kaos i skallen. Det finns så mycket man vill ha och med ett kar i denna storlek så öppnas så otroligt många möjligheter. Jag hade en plan tidigare på att jag skulle ha Petrochromis sp. Moshi Yellow som är en otroligt vacker Tanganyikaciklid. Men fan , man får ju börja sälja av kroppsdelar för att ha råd med en större grupp dessa(vilket behövs för att få harmoni i karet). Tankarna har snurrat åt alla möjliga håll.Både Tanganyika, Malawi och Sydamerika. Ett tag var jag även inne och läste på om Victoriaciklider, vilket är något jag aldrig haft. Men det verkar svårt ha flera grupper av dessa i samma kar. Att fylla karet med endast 1 sort vill jag inte heller. Ser gärna att jag kan ha lite diversitet. Även om jag kommer vara ganska strikt i val av biotop och vilka sorter som finns/lever i respektive biotop...oavsett vilken världsdel det landar i. Tiden får helt enkelt utvisa vad det blir.


    Jag vill slutligen även tillägga att detta bygget kommer ta sin tid så förvänta er inte ett färdigt kar om 1 månad eller så. Det kommer antagligen fortlöpa under hela hösten. Dels för att jag har ett jobb som tarupp ganska mycket av min tid. Men jag vill även vara säker på att allting verkligen går rätt till och blir så bra det kan bli när jag gör det.


    Nog tjatat nu...här kommer bilder på hur det ser ut fram tills idag.


    Börjar med att lägga ut några bilder från en 3D ritning/modell jag gjort i Sketchup !



    Klicka på bilden för större version

Namn: 01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,0 KB
ID: 701290



    Klicka på bilden för större version

Namn: 02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,4 KB
ID: 701289



    Klicka på bilden för större version

Namn: 03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,1 KB
ID: 701288



    Klicka på bilden för större version

Namn: 04.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,5 KB
ID: 701287



    Klicka på bilden för större version

Namn: 05.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,6 KB
ID: 701286

    Senast redigerad av mrazster; 06 oktober 2016, 02:11.
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    #2
    Här kommer ytterligare några på själva byggandet !


    Klicka på bilden för större version

Namn: 06.jpg
Visningar: 1
Storlek: 453,9 KB
ID: 694576


    Klicka på bilden för större version

Namn: 07.jpg
Visningar: 1
Storlek: 528,9 KB
ID: 694577


    Detta är tveklöst bästa verktyget EVER!! Det har gjort mitt liv lättare att leva !

    Klicka på bilden för större version

Namn: 08.jpg
Visningar: 2
Storlek: 534,0 KB
ID: 694578


    Klicka på bilden för större version

Namn: 09.jpg
Visningar: 2
Storlek: 532,3 KB
ID: 694579


    Och så själv borrande skruv så klart. Jobbigt att för borra 1000 hål. Är uppe i cirka 350-400 skruv redan.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 466,4 KB
ID: 694580


    Klicka på bilden för större version

Namn: 11.jpg
Visningar: 1
Storlek: 505,6 KB
ID: 694581


    Klicka på bilden för större version

Namn: 12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 476,7 KB
ID: 694582


    Klicka på bilden för större version

Namn: 13.jpg
Visningar: 1
Storlek: 497,3 KB
ID: 694583


    Klicka på bilden för större version

Namn: 14.jpg
Visningar: 1
Storlek: 542,5 KB
ID: 694584


    Limmat på skumplast på undersidan av ställningen för att vara lite snällare mott mitt nylagda laminatgolv.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 15.jpg
Visningar: 1
Storlek: 533,9 KB
ID: 694585


    Klicka på bilden för större version

Namn: 16.jpg
Visningar: 1
Storlek: 525,0 KB
ID: 694586


    Nu kommer dom av er som byggt tidigare fjoll förklara mig men jag lägger här en extra ram på botten för att stärka upp fogarna. Kommer sova bättre på natten !

    Klicka på bilden för större version

Namn: 17.jpg
Visningar: 1
Storlek: 486,7 KB
ID: 694587
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!

    Kommentar

    • Trafter
      Användare
      • oktober 2013
      • 345

      #3
      Åh så kul med mastodontprojekt! Ska bli herrans roligt att följa!

      Den där ställningen klarar en smärre jordbävning så på den punkten kan du ju sova gott alltid
      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Grymt!! Det här ska bli kul som fan, har själv nyligen funderat på plywood men så dök det upp en helglas med rätt pris så det blev det istället. Jag hade tänkt mig måtten 200x100x60 jag också Men det blir nog bra med 80 djupt också, även fast 100 skulle vara riktigt trevlig. Jag fick nöja mig med 180x80x60 nu med helglasburken det känns helt okej!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Coolt!! Kommer bli hur bra som helst
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • KJE
            Användare
            • december 2013
            • 24

            #6
            Det ser väldigt lovande ut!
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • ICC
              Användare
              • maj 2006
              • 243

              #7
              Så jäkla bra, ännu ett projekt som förgyller detta fantastiska forum. Skynda långsamt mrazter, håll oss på sträckbänken. Perfekt tråd att följa i höstmörkret! Kanske blir inkoppning av fisk den ultimata julklappen!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Får mig att minnas tillbaka 40-45 år då jag byggde plywoodkar!
                Kul! Och vilken bänk! Tål en stridsvagn S
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Pettap
                  NCS Medlem
                  • januari 2005
                  • 1385

                  #9
                  Såja blir en smula rörd när jag ser detta. Känns riktigt roligt att ha varit med att inspirerat till ytterligare ett plywood kar. Du ska inte lägga ett lager plywood till för att vara på den säkra sidan i fall de fäller en ny Hiroshima bomb över Halmstad Skämt och sido, du ska göra det som känns rätt och du ska sova gott om natten . Glöm inte trekansläkten jag nämnde för dig, kommer att göra livet enklare för dig
                  //Peter
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                  Kommentar

                  • Pettap
                    NCS Medlem
                    • januari 2005
                    • 1385

                    #10
                    Ursprungligen postat av

                    Nu kommer dom av er som byggt tidigare fjoll förklara mig :D men jag lägger här en extra ram på botten för att stärka upp fogarna. Kommer sova bättre på natten ! :D

                    [ATTACH=CONFIG
                    58160[/ATTACH]
                    Här blir det dubbla trekanslister eller en bred fog
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                    Kommentar

                    • riktlinjer
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 334

                      #11
                      Ursprungligen postat av mrazster







                      Invånarna
                      Vad gäller invånarna så har jag total kaos i skallen. Det finns så mycket man vill ha och med ett kar i denna storlek så öppnas så otroligt många möjligheter. Jag hade en plan tidigare på att jag skulle ha Petrochromis sp. Moshi Yellow som är en otroligt vacker Tanganyikaciklid. Men fan , man får ju börja sälja av kroppsdelar för att ha råd med en större grupp dessa(vilket behövs för att få harmoni i karet). Tankarna har snurrat åt alla möjliga håll.Både Tanganyika, Malawi och Sydamerika. Ett tag var jag även inne och läste på om Victoriaciklider, vilket är något jag aldrig haft. Men det verkar svårt ha flera grupper av dessa i samma kar. Att fylla karet med endast 1 sort vill jag inte heller. Ser gärna att jag kan ha lite diversitet. Även om jag kommer vara ganska strikt i val av biotop och vilka sorter som finns/lever i respektive biotop...oavsett vilken världsdel det landar i. Tiden får helt enkelt utvisa vad det blir.

                      Får väl tipsa om lite störfiskar till yellow moshi, simochromis diagramma

                      Ungefär lika elaka som petrochromis och tar lätt en fight med stora petrohannar när det är dags att muta in revir för parning. Dödar andra hannar och honor men kostar inte riktigt lika blodigt mycket som petrochromis.

                      Och nästa är även om det ligger långt bort, kolla med auquatropik i Sala om yellow moshi. Riktigt bra priser brukar Janne ha, speciellt om du ska ha lite större grupp.

                      Nu är ju inte mitt akvarium lika stort men du kan ju kolla på projekt och Tanganyika algätare hur det har gått för mig.

                      Kommentar

                      • ThomasK
                        NCS Medlem
                        • januari 2013
                        • 286

                        #12
                        Ska bli kul att följa
                        Mvh Thomas

                        Kommentar

                        • dpzOnline
                          Användare
                          • september 2016
                          • 162

                          #13
                          Det ser kul ut och det blir spännande att se när grundmålning + ruta ska på.
                          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                          Kommentar

                          • mrazster
                            Användare
                            • september 2014
                            • 428

                            #14
                            Tack så hjärtligt allihopa !
                            Ser verkligen fram emot denna "resa" själv !
                            Jag har genom åren byggt ett 40 tal glasbaljor i storlek från 20 - 1120 liter. Så den vanan har jag..men just plywood är lite annorlunda och kräver lite mer handpåläggning. Mer hantverk så att säga.
                            1200 liter plywoodkar

                            576 liter Ciklidarium !!

                            Kommentar

                            • mrazster
                              Användare
                              • september 2014
                              • 428

                              #15
                              En liten uppdatering !
                              För att inte behöva ha allt för breda mittstag och ram så förstärker sidorna lite. Dessutom tycker jag det blir ganska snyggt med s.k speglar. Tanken är att köra bänken i samma stil.



                              Klicka på bilden för större version

Namn: 18.jpg
Visningar: 1
Storlek: 520,7 KB
ID: 694595


                              Klicka på bilden för större version

Namn: 19.jpg
Visningar: 1
Storlek: 521,7 KB
ID: 694594
                              1200 liter plywoodkar

                              576 liter Ciklidarium !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...