....and so it has begun !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    #46
    Ursprungligen postat av Pettap
    Det ser ut som du tänkte låta vattnet passera igenom filter mattan via ovansidan? Tror den kommer sätta igen relativt snabbt då. Jag hade tagit in vattnet från sidan. Alternativt sänker du glaset något så vattnet kan passera över mattan om den blir full av skit. Jag hade nog ställt upp flera mattor efter varandra och avslutat i sista facket med moving bed.
    //Peter

    Jag hänger inte riktigt med på hur du menar.
    Utveckla gärna !


    Bara för att vara övertydlig så bifogar jag en bild och en förklaring på hur jag tänkt flödet ska vara !

    Från vänster går vattnet i i sumpen, antigen genom filtersockor eller en filtermatta. Den går sedn genom mattan och ner.

    Sedan vidare upp genom den smala passagen som kallas "bubble trapp" vidare upp och överkanten till sektion 2. Det är denna sektion som jag har lite funderingar kring hur jag ska göra.

    Därifrån går den sedan ner och in i fack 3 som kommer innehålla Ehfi Substrat Pro.

    Vidare upp och över kanten till sista sektionen. Där kommer all teknik med returpumparna och den pump som pumpar upp vatten till droppfiltret som kommer "hänga" över sektion.


    Klicka på bilden för större version

Namn: sump_flöde.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,0 KB
ID: 694657
    Senast redigerad av mrazster; 03 november 2016, 19:52.
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #47
      Riktigt seriöst bygge! Coolt att följa
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pettap
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 1385

        #48
        Jag trodde att vattenflödet gick åt andra hållet Bubbel trapp sektionen är den som oroar mig lite, vad händer när mattan blir igensatt? om det står en matta som det ser ut på skissen. Vart tar vattnet vägen då? Alternativet är att du sänker skivan som sitter innan mattan så att vattnet kan smita över kanten när mattan blir full av skit.
        //Peter
        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

        Kommentar

        • mikoto
          NCS Medlem
          • mars 2014
          • 314

          #49
          Jag hade höjt mattan en 5 cm ovanför botten. Då åker inte lika mycket skräp in i mattan och det samlas på botten istället samt att ytan där vattnet flödar in i mattan ökar dramatiskt.

          Att den skulle sätta igen sig då känns osannolikt :-) Speciellt med sockarna som förfilter som bör hantera de flesta partiklarna. Att ha en skiva som är lägre som Pettap föreslår är dock god design! Det rekommenderar jag med. Hängslen och livrem.

          Överlag tycker jag att vattenivån i sumpen ser ut att komma att ligga väldigt högt, var beredd på att mycket vatten kan åka ner i sumpen om karet stängs av. Jag brukar ha 2 dm "reservnivå" i mina sumpar.

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            #50
            Ursprungligen postat av Pettap
            Jag trodde att vattenflödet gick åt andra hållet Bubbel trapp sektionen är den som oroar mig lite, vad händer när mattan blir igensatt? om det står en matta som det ser ut på skissen. Vart tar vattnet vägen då? Alternativet är att du sänker skivan som sitter innan mattan så att vattnet kan smita över kanten när mattan blir full av skit.
            //Peter


            Ok..då förstår jag din förra frågeställning !

            Vad gäller filtermatta eller filtersockor som mekaniskt förfilter så planerar jag att rutinmässigt göra dom rent i samband med vattenbyte 1 gång i veckan. Så jag tror inte är någon fara med att det sätter igen. Men du har en poäng ! En lösning skulle kunna vara att borra några hål i den första glas/plexiskivan där vattnet kan rinna genom om det skulle behövas. Bifogar en bild på hur jag tänkt mig.


            Klicka på bilden för större version

Namn: nödhål.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,2 KB
ID: 694658
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            • mrazster
              Användare
              • september 2014
              • 428

              #51
              Ursprungligen postat av mikoto
              Jag hade höjt mattan en 5 cm ovanför botten. Då åker inte lika mycket skräp in i mattan och det samlas på botten istället samt att ytan där vattnet flödar in i mattan ökar dramatiskt.
              Att den skulle sätta igen sig då känns osannolikt :-) Speciellt med sockarna som förfilter som bör hantera de flesta partiklarna. Att ha en skiva som är lägre som Pettap föreslår är dock god design! Det rekommenderar jag med. Hängslen och livrem.
              Menar du förfiltret i första facket där vattnet kommer in ?
              I så fall har jag en lösning, om du kollar bilden i inläget jag gjort ovan, där jag svarde på Pettarps inlägg.



              Ursprungligen postat av mikoto
              Överlag tycker jag att vattenivån i sumpen ser ut att komma att ligga väldigt högt, var beredd på att mycket vatten kan åka ner i sumpen om karet stängs av. Jag brukar ha 2 dm "reservnivå" i mina sumpar.

              Så som jag hade tänkt konstruera överrinningsboxen så kommer det vid ett eventuellt pumpstopp endast rinna ner dom få litrar som ryms i boxen. Min gissning är max 10 liter. Så det känner jag mig inte särskilt orolig över. I rören som går från pumparna till akvariet så kommer jag sätta en backventill. Så vattner bara kan rinna ett håll och så vis hindra att vattnet rinnar tillbaka vid ett eventuellt stopp.
              1200 liter plywoodkar

              576 liter Ciklidarium !!

              Kommentar

              • Pettap
                NCS Medlem
                • januari 2005
                • 1385

                #52
                Det är den här jag undrar över, se inringad del. Om det är en filtermatta som står i facket som det ser ut på bilden så med tiden så kommer den att mättas med glägg. Vattnet tas in längst ner till vänster och ska passera igenom ca 40cm filtermatta. Även om man har förfilter och annat material så byggs det upp bakterier som sätter igen filtret tillslut. när det händer så svämmar vattnet över i filtret om inte vattnet kan ta en annan "escape" väg. Då kan du sänka skivan som håller mattan med några cm så när nivån stiger pga. igen satt filter så går vattnet över mattan istället till pump facket. Det blir ganska mycket flöde som ska igenom en ganska smal passage, krävs inte mycket för att det ska proppa igen där.
                //Peter
                Bifogade filer
                4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                Kommentar

                • mrazster
                  Användare
                  • september 2014
                  • 428

                  #53
                  Ursprungligen postat av Pettap
                  Det är den här jag undrar över, se inringad del. Om det är en filtermatta som står i facket som det ser ut på bilden så med tiden så kommer den att mättas med glägg. Vattnet tas in längst ner till vänster och ska passera igenom ca 40cm filtermatta. Även om man har förfilter och annat material så byggs det upp bakterier som sätter igen filtret tillslut. när det händer så svämmar vattnet över i filtret om inte vattnet kan ta en annan "escape" väg. Då kan du sänka skivan som håller mattan med några cm så när nivån stiger pga. igen satt filter så går vattnet över mattan istället till pump facket. Det blir ganska mycket flöde som ska igenom en ganska smal passage, krävs inte mycket för att det ska proppa igen där.
                  //Peter

                  Ahaaa..nu är jag med, sorry för min tröghet !
                  Om du kollar i en av dom tidigare bilderna så förklarade jag vad varje fack ska innehlla.
                  I det facket hade jag tänkt använda Ehfi Substrat Pro. Det blir inte lika tätt packat / svårt för vatten att ta sig genom. Tror det kommer funka bra !
                  Men visst du har en poäng...man skulle kunna göra samma lösning där som på den första glaskivan i första facket. Antingen sänka den lite eller borra håll. Så finns en nödgenomfart om det skulle stoppa igen.
                  1200 liter plywoodkar

                  576 liter Ciklidarium !!

                  Kommentar

                  • Pettap
                    NCS Medlem
                    • januari 2005
                    • 1385

                    #54
                    Härligt att vi förstår varandra
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                    Kommentar

                    • mrazster
                      Användare
                      • september 2014
                      • 428

                      #55
                      Ursprungligen postat av Pettap
                      Härligt att vi förstår varandra
                      Ja det blir så mycket enklare då..!!
                      1200 liter plywoodkar

                      576 liter Ciklidarium !!

                      Kommentar

                      • mikoto
                        NCS Medlem
                        • mars 2014
                        • 314

                        #56
                        Jag trodde också att klumpen var en ordentlig filtermatta! Då var det löst. Men jag rekommenderar ändå en vattenspalt under den om det inte är så det redan är tänkt för att fördela flödet över materialet bättre.

                        Jag tror dock du kommer få ner mer vatten i sumpen än du tror vid avbrott. När man pumpar upp vattnet och det ska rinna över en kam eller kant så gör ytspänningen att vattennivån höjs något över kanten den ska över, den extranivån rinner ner i sumpen när returen stängs av. Då ditt kar har så stor yta så är min erfarenhet att det kan komma mer vatten än du tror :-) det borde bli mellan två till 20(med en höjdökning på 1 till 10 mm) liter vatten av det + boxens volym. Hur mycket beror på kammen/kantens storlek samt flödet. Vet inget vettigt sätt att räkna på det och det kommer ändå variera om det börjar växa lite alger eller så i det. :-)

                        Jag rekommenderar en kam, men gör rent den ofta ifall du vill ha växter eller mycket ljus på karet. För jag har svurit för mycket för nyfikna fiskar och räkor som simmat över kanten. Dock har det blivit bättre sedan jag sänkte flödet.

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          #57
                          Ursprungligen postat av mikoto
                          Jag trodde också att klumpen var en ordentlig filtermatta! Då var det löst. Men jag rekommenderar ändå en vattenspalt under den om det inte är så det redan är tänkt för att fördela flödet över materialet bättre.

                          Jag tror dock du kommer få ner mer vatten i sumpen än du tror vid avbrott. När man pumpar upp vattnet och det ska rinna över en kam eller kant så gör ytspänningen att vattennivån höjs något över kanten den ska över, den extranivån rinner ner i sumpen när returen stängs av. Då ditt kar har så stor yta så är min erfarenhet att det kan komma mer vatten än du tror :-) det borde bli mellan två till 20(med en höjdökning på 1 till 10 mm) liter vatten av det + boxens volym. Hur mycket beror på kammen/kantens storlek samt flödet. Vet inget vettigt sätt att räkna på det och det kommer ändå variera om det börjar växa lite alger eller så i det. :-)

                          Jag rekommenderar en kam, men gör rent den ofta ifall du vill ha växter eller mycket ljus på karet. För jag har svurit för mycket för nyfikna fiskar och räkor som simmat över kanten. Dock har det blivit bättre sedan jag sänkte flödet.
                          Förstår nu vad du menar med en spalt eller tomt utrymme under Subtrat Pro i mittenfacket !!
                          Jag har funderat på lite olika lösningar. För jag tror precis som du antyder att det blir väl trång i den lilla passagen mellan den vertikala skivan och botten glaset. Så någon form av plastnät eller liknande som ger ett par cm tomt under substratet för delar vatten flödet bättre.

                          Hade tänkt mig något i den här stilen först stående på botten och sedan en nätkasse med exakta mått för facket med substratet i.


                          Angående vattennivån i sumpen så ska jag ha det i åtanke. Jag tror fortfarande inte att det är någon fara. Men jag vill heller inte chansa. Så någon cm till kan jag ju utan vidare sänka nivån så det bli mer utrymme vid ett eventuellt stopp.

                          En kam i överrinningsboxen hade jag absolut tänkt ha. Tidigare så har jag sågat fram en kam i materialet jag byggt boxen av. Men jag får se om jag köper en denna gång eller sågar själv.

                          Ett tag var jag inne på att ha filtermatta i överringningsboxen som ett förfilter istället för i första facket i sumpen. Har kört det i tidigare kar men denna balja blir svårjobbad om man ska sträcka sig över för att komma åt. Skulle nästan behöva hoppa i karet. Så det får bli bara en kam i boxen och förfilter i sumpen istället.
                          Senast redigerad av mrazster; 06 november 2016, 20:33.
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • mrazster
                            Användare
                            • september 2014
                            • 428

                            #58
                            Nästa steg i byggandet är nu klart ! :-)
                            Karet är nu invändigt färdigbehandlat. Strök på det sista lagret igår.
                            Nu väntar jag på glaset, som enligt uppgift ska kunna hämtas på torsdag denna vecka. Likaså har jag fått tag på ett 375 liters ramkar med standardmått som ska få bli sump. Det hämtas också på torsdag om allt går enligt planerna.



                            Det här med att slipa för hand är jääävligt överskattat !!
                            Provade först med min lilla slipmus (av modell extra billigt skräp) som hittills har gjort vad den ska till det jag gjort. Men denna gång gick det inte...den var helt enkelt inte kraftfull nog. Så jag fick göra det "the oldfashioned way". Bland det tråkigaste som finns.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 37.jpg
Visningar: 1
Storlek: 574,8 KB
ID: 694676

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 36.jpg
Visningar: 1
Storlek: 477,2 KB
ID: 694677




                            Strök på dubbla lager epoxi med svart pasta. Så totalt 4 lager Epoxi inkl. glasfiber lamineringen.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 39.jpg
Visningar: 1
Storlek: 352,8 KB
ID: 694674

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 38.jpg
Visningar: 1
Storlek: 425,2 KB
ID: 694675
                            Senast redigerad av mrazster; 08 november 2016, 14:01.
                            1200 liter plywoodkar

                            576 liter Ciklidarium !!

                            Kommentar

                            • faltaren
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 341

                              #59
                              Ser fint ut. Jäkla jobb dock

                              Skickat från min E6553 via Tapatalk

                              Kommentar

                              • mrazster
                                Användare
                                • september 2014
                                • 428

                                #60
                                Ursprungligen postat av faltaren
                                Ser fint ut. Jäkla jobb dock
                                Tack för det !
                                Ja nog är det en del jobb med det. Om man vill göra det ordentligt.
                                1200 liter plywoodkar

                                576 liter Ciklidarium !!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...