....and so it has begun !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tapedeck
    Användare
    • februari 2015
    • 22

    ....and so it has begun !!

    Hoppas belysningen funkar bra. Ser riktigt snyggt ut.

    Kollat på att göra något liknande själv då min led-ramp från Kina inte riktigt håller måttet.

    Man kan göra mycket roligt med billiga delar från eBay. Samt kolla tutorials på tuben om hur man löder och drar kablar.

    //Martin

    Kommentar

    • mrazster
      Användare
      • september 2014
      • 428

      Ursprungligen postat av Pettap
      Kanon logg Jag är inte så påläst om de systemen du hänvisar till. ska kolla när jag får tid. Några funderingar bara, spontant känns det som pump kammaren får väldigt låg vatten nivå inte mycket marginal i den, du har ganska starka returpumpar och risken kan finnas att de blir en virvel så de drar luft från ytan? rätta mig gärna om jag tänker fel
      Vad händer om det blir strömavbrott? Hur stoppas vattnet från att fortsätta rinna ner i röret när den inte tar vattnet från ytan, eller innehåller boxen så lite vatten så det finns marginal i sumpen för det vattnet? Och efter att strömmen startas igen tömmer inte pumparna pumpkammaren på vatten då innan boxen levererar nytt vatten?

      Ps. grymt fina Moshi

      Bifogar här en länk till en youtubesökning som plockar fram en hög med videos som beskriver hur "Bean Animal Overflow" metoden funkar: https://www.youtube.com/results?sear...mal%20overflow

      Angående vatten nivån i returpump delen så sitter insuget ganska långt ner jag tror inte är några problem med virvel och luftintag när vatten nivån "rätt". Däremot så kanske det skullen kunna bli det när/om vattnet dunstar lite. Du har helt klart en poäng där. Eftersom jag ändå funderat på att ändra lite så kommer jag nog att höja nivån lite bara för att vara säker.

      Risken att vattnet rinner tillbaka i rören..både ut och inlopp, finns ju alltid såvida man inte sätter en backventil. Men dom drar ner flödet ganska rejält.

      Från karet till sumpen är det inga problem för overflowboxen kommer innehålla runt 10-20:ish liter, så det finns gott om utrymme i sumpen att härbärgera det.

      När det gäller rören från returpumparna så hade jag tänkt lösa det dels genom att ha genomförarna väldigt högt upp..precis vid ytan på det viset så kommer en begränsad mänfa vatten rinna tillbaka. Sedan så ska jag ha en s.k "Siphon Breaker" jag länkar till en video nedan som visar det i ett mer storskaligt format.
      Till ett akvarium kan man enkelt göra en egen genom att borra ett litet hål i utloppsrören stort nog att trycka ner tunn slang, typ en luftslang som vi har till luftfilter. Man klipper av och fixerar slangen så den sticker ner 1 eller ett par cm under ytan. Vid ett eventuellt pumpstopp då vattnet börjar rinna tillbaka i utloppsrören så kommer vatten nivån sjunka ner till den nivå där luftslangen som vi tryckt ner i karet slutar. Systemet börjar då istället suga luft genom det röret och man bryter den "självsugande" effekten. Hur effektivt detta blir beror lite på hur tjock luftslangen är. Under drift när allt funkar som det ska så kommer en del av vattnet vid utloppet gå genom den tunna slangen men det är så lite så det har ingen större inverkan på uteffekten/trycket vid utblåset.

      Siphon Breaker:
      Bedford Pumps' Siphon Breaker Valves take advantage of siphonic recovery to offer a significant reduction in pump head and power.


      Vad gäller efter ett stopp så är det ingen fara eftersom boxen kommer vara så liten så dom litrarna gör varken till eller från !

      Hoppas jag kunnat ge i alla fall någorlunda tillfredställande svar ! ;-)
      1200 liter plywoodkar

      576 liter Ciklidarium !!

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        Ursprungligen postat av mikoto
        Sumpen ser ut att ha gott om reservvolym för när pumpen stängs av. Däremot håller jag nog med Pettap att sista facket är för litet för returpumpen. Det borde helt klart vara högre. För det är i det facket som avdunstningen för att vattennivån sjunker i. Om du höjer nivån i den så lägg raster i botten med som pumpen står på eller strax ovanför. Då borde detritus samla sig på botten under rastret och du kan suga ut det med en slang. Samma princip som en tvätthink för bilar där man har ett nät en bit ovanför botten så lägger sig grus och smuts under där så man inte får med de i tvättsvampen.

        Yes..precis som jag skrev till Peter så kommer jag se över det och höja nivån något. Jag ska fundera lite på det här med rastret. Eventuellt så minskar jag den nästa sista kammaren och minskar lite det utrymme där pumparna står och skapar då ett utrymme till innan pumparna med typ filtermatta och vadd som får agera mekaniskt filter det också.
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • mrazster
          Användare
          • september 2014
          • 428

          Ursprungligen postat av Tapedeck
          Hoppas belysningen funkar bra. Ser riktigt snyggt ut.

          Kollat på att göra något liknande själv då min led-ramp från Kina inte riktigt håller måttet.

          Man kan göra mycket roligt med billiga delar från eBay. Samt kolla tutorials på tuben om hur man löder och drar kablar.

          //Martin
          Ja i och med ebay och tuben så har det öppnats en helt ny värld för oss DIY:ers !!!
          1200 liter plywoodkar

          576 liter Ciklidarium !!

          Kommentar

          • delfin61
            Användare
            • juni 2010
            • 106

            Gillar din tråd! Skulle va kul att få se VVSanläggningen akvariesumpen färdig sen live
            Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

            Kommentar

            • mrazster
              Användare
              • september 2014
              • 428

              Ursprungligen postat av delfin61
              Gillar din tråd! Skulle va kul att få se VVSanläggningen akvariesumpen färdig sen live
              Tack för det ! :-)
              Jag hade tänkt göra en liten video när jag testkör sumpen...mest för att se om dropp-plattan fördelar vattnet
              1200 liter plywoodkar

              576 liter Ciklidarium !!

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                Fått lite mer gjort på karet.
                Har även handlats hem en del under veckan.


                Bakre väggen på ställningen klar och här håller jag på med den bakre innerväggen.
                Det var en del pillande innan man fick den på plats med alla måtten som ska stämma.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 57.jpg
Visningar: 1
Storlek: 411,5 KB
ID: 694987



                Har även varit en sväng hos Kent i Nol och handlat hem lite inredningsmaterial.
                Bl.a deras "ciklidsand"....förbannat jävla tunga säckar att släpa runt på !
                Ska väl förhoppningsvis hålla vattnet i ordning, i alla fall ph och hårdhet.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 58.jpg
Visningar: 1
Storlek: 544,6 KB
ID: 694986


                Klicka på bilden för större version

Namn: 59.jpg
Visningar: 1
Storlek: 565,1 KB
ID: 694985



                Var även sväng nere i "skauneland" och hämta pimpstenen till sumpen/filtreringen.
                Otroligt trevlig personal och lätta att ha och göra med. Billigt var det också så det blev 100liter.
                Dom får lite gratis reklam för fantastiskt bemötande !

                Klicka på bilden för större version

Namn: 60.jpg
Visningar: 1
Storlek: 412,6 KB
ID: 694984

                Klicka på bilden för större version

Namn: 61.jpg
Visningar: 1
Storlek: 350,4 KB
ID: 694983



                Ja nog fasen är den porös så det räcker...gott om plats för goda bakterier att gro.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 62.jpg
Visningar: 1
Storlek: 514,0 KB
ID: 694982
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                • mikoto
                  NCS Medlem
                  • mars 2014
                  • 314

                  Pimpstenen ser kul ut! Den är väldigt kalkrik? Har dålig koll på sådan sten.

                  Kommentar

                  • mrazster
                    Användare
                    • september 2014
                    • 428

                    Ursprungligen postat av mikoto
                    Pimpstenen ser kul ut! Den är väldigt kalkrik? Har dålig koll på sådan sten.
                    Av den info jag kan få fram så är den basisk, alltså runt 7. Men den kan i vissa fall innehålla små mängder kiselsyra/kiseloxid vilket kan ha en lätt ph-sänkande verkan om man använder extremt stora volymer. Vilket man ju generellt inte gör i akvariesyfte. Så jag ser inte det som något problem i malawi/tanganyika syfte. I alla fall inte för mig då jag använder "kalkhaltigt" bottensubstrat och/eller bikarbonat. Mest p.g.a att vattnet vi har här i Halmstad har ca ph 8 och typ 0-0.1 kh.
                    1200 liter plywoodkar

                    576 liter Ciklidarium !!

                    Kommentar

                    • Pettap
                      NCS Medlem
                      • januari 2005
                      • 1385

                      Imponerande Trots avsaknande av lokal och proffsmaskiner så får du ihop grejerna riktigt bra.
                      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        Ursprungligen postat av Pettap
                        Imponerande Trots avsaknande av lokal och proffsmaskiner så får du ihop grejerna riktigt bra.
                        Tack för det Peter!
                        Ja det tar ju onekligen lite extra tid och kräver lite extra noggrannhet.
                        Men det går framåt i alla fall...om än sakta !
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • Trafter
                          Användare
                          • oktober 2013
                          • 345

                          "Resan är målet"

                          Skriver inte så mycket men läser (och avundas) desto mer Kör på, bra lektyr!
                          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                          Kommentar

                          • mrazster
                            Användare
                            • september 2014
                            • 428

                            Ursprungligen postat av Trafter
                            "Resan är målet"
                            Lite så, ja !
                            1200 liter plywoodkar

                            576 liter Ciklidarium !!

                            Kommentar

                            • mrazster
                              Användare
                              • september 2014
                              • 428

                              Då har grundmålningen äntligen påbörjats !
                              Både själva baljan och bänken kommer var till stor del vit med en väldigt svag brytning och luckor samt vissa detaljer i en varmgrå färg/ton. Även belysningen kommer vara i samma gråa ton som luckorna. Det ni ser på bilderna är grundfärgen alltså inte den slutgiltiga färgen.

                              Jag ska börja montera in tekniken till belysningen under morgondagen(söndag).
                              Så fort jag målat klart baljan som den står nu och fått klart med belysning så hade jag tänkt påbörja installation av pvc. Återkommer så klart med bilder på det.


                              Klicka på bilden för större version

Namn: 63.jpg
Visningar: 1
Storlek: 280,7 KB
ID: 695017


                              Klicka på bilden för större version

Namn: 64.jpg
Visningar: 1
Storlek: 347,1 KB
ID: 695016


                              Klicka på bilden för större version

Namn: 65.jpg
Visningar: 1
Storlek: 298,2 KB
ID: 695015
                              Senast redigerad av mrazster; 11 februari 2017, 21:01.
                              1200 liter plywoodkar

                              576 liter Ciklidarium !!

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Proffsbygge
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...