Ställningsbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    Ställningsbygge

    Hej!

    Har sen köp haft mitt akvarium ståendes på lecablock men ska nu flytta och har byggt/bygger en akvarieställning i trä som akvariet får hoppa till i nya lägenheten. Har följt ritningarna Marcus1979 byggt av. Länk: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70125 .Själva bänken är klar och lackad, resultat:

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160224_152804.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,0 KB
ID: 701068


    Men jag har lite problem med vad jag ska använda som skiva. Har tittat på olika material som är olika vattenbeständiga. Problemet verkar vara att ingen har måtten 152x72 eller har tillräckliga mått för att kunna pussla ihop fler skivor. Om jag ska såga i de vattenbeständiga skivorna förtar det ju hela skyddet känns det som. Sen är kostnad en stor faktor. Många skivor hamnar på mellan 200-800 kronor beroende på material.

    Så medan jag monterade ner pergolan på balkongen fick jag den eminenta idén att lägga småreglarna på bänken för att se hur det såg ut. Resultaten blev detta:

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160227_142510.jpg
Visningar: 1
Storlek: 267,8 KB
ID: 701069

    Kan jag limma ihop småreglarna och sen lacka dem? Vore skönt att kunna använda redan befintliga material hemma om det går och är säkert!

    Behöver jag ens limma, utan lackar endast och låter dem ligga "lösa" för att minska eventuella spänningar? De har tjockmåtten 3.5 x 2.5 cm.

    Vad säger de mer erfarna byggarna?
    Senast redigerad av Trafter; 27 februari 2016, 16:54.
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten
  • sluggo
    Användare
    • augusti 2010
    • 22

    #2
    Ursprungligen postat av Trafter
    Hej!

    Har sen köp haft mitt akvarium ståendes på lecablock men ska nu flytta och har byggt/bygger en akvarieställning i trä som akvariet får hoppa till i nya lägenheten. Har följt ritningarna Marcus1979 byggt av. Länk: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70125 .Själva bänken är klar och lackad, resultat:

    [ATTACH=CONFIG]56570[/ATTACH]


    Men jag har lite problem med vad jag ska använda som skiva. Har tittat på olika material som är olika vattenbeständiga. Problemet verkar vara att ingen har måtten 152x72 eller har tillräckliga mått för att kunna pussla ihop fler skivor. Om jag ska såga i de vattenbeständiga skivorna förtar det ju hela skyddet känns det som. Sen är kostnad en stor faktor. Många skivor hamnar på mellan 200-800 kronor beroende på material.

    Så medan jag monterade ner pergolan på balkongen fick jag den eminenta idén att lägga småreglarna på bänken för att se hur det såg ut. Resultaten blev detta:

    [ATTACH=CONFIG]56571[/ATTACH]

    Kan jag limma ihop småreglarna och sen lacka dem? Vore skönt att kunna använda redan befintliga material hemma om det går och är säkert!

    Behöver jag ens limma, utan lackar endast och låter dem ligga "lösa" för att minska eventuella spänningar? De har tjockmåtten 3.5 x 2.5 cm.

    Vad säger de mer erfarna byggarna?
    Vad är det för kar som ska stå på ställningen? Måste du ha nån skiva alls? Ställa karet direkt på reglarna med 20 mm frigolit mellan skulle kanske funka. Mvh Niklas

    Kommentar

    • Trafter
      Användare
      • oktober 2013
      • 345

      #3
      Är ett 525 liters helglas på 150x70x50. Vill helst ha någon typ av viktfördelare är känslan. Frigolit på 3 cm är inhandlat
      Senast redigerad av Trafter; 27 februari 2016, 21:03.
      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #4
        Ska du ändå ha 3cm frigolit kan du nog låta det stå på reglarna. Om du ska limma ihop de eller inte avgör du själv men det är nog inte värt besväret så länge inte reglarna är att helt fantastisk kvalitet och spikraka. Fast hur jämnt blir det ovanpå reglarna? Även om du har frigoliten där så skadar det inte om den har ett så plant underlag som möjligt att ligga på.

        Behöver du ha sådan motståndskraft mot vatten? Du kan ju sätta en list på eller liknande för att skydda mot skvätt. Ska du ha frigolit kommer du väl ändå ha en list för att dölja den?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Jag har alltid kört med byggplyfa, eller som en del säger; marinplyfa, den håller för vatten. Den är väldigt styv också. 12 mm, finns som 1200x2400 eller 600x2400 mm har jag för mig.

          Jag tror det blir svårt att få en jämn yta med dom där småreglarna om du inte hyvlar dom efter du lagt på dom. Typ planslipning. Känns ju inte direkt värt det

          Kommentar

          • Gullberg
            Användare
            • april 2011
            • 55

            #6
            För akvariets skull så behövs ingen skiva alls , däremot så gör skivan att hela ställningen blir stabilare då den inte kan vrida/skjuva sig .

            Kommentar

            • Trafter
              Användare
              • oktober 2013
              • 345

              #7
              Tack för all input!

              Det blev en så kallad OSB-skiva. Marinplywood kostade 4 gånger mer och även om det nog hade varit bäst med en sådan så har jag plånboken att tänka på med alla kostnader inför/efter flytten.

              Blev kvar lite lack från när jag gjorde ställningen, så kanter och 2 decimeter in från kanterna blir lackade på skivan. Borde förhoppningsvis inte tränga in vatten så långt under akvariet (om man nu inte dabbar sig ORDENTLIGT) och OSB verkar vara lite beständig från fukt med allt lim i den.
              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

              Kommentar

              • Ducce
                Användare
                • november 2009
                • 360

                #8
                Obs OSB! suger till sig vatten, och delar sig när den blir fuktig, vill minnas att det inte är mycket lim i, utan den tillverkas i någon process med värme o tryck.

                Kommentar

                • Trafter
                  Användare
                  • oktober 2013
                  • 345

                  #9
                  Lite uppdatering. Tack för tipset Ducce. Blandade vit väggfärg och vanligt trälim (ratio 3:1) och smetade på. Limmet tänkte jag blir vattenskyddande.

                  Ställningen är 67 cm hög och akvariets nederdel börjar på 72 cm med frigolig och akvariumskiva + skiva i botten av ställningen. Så en betydlig höjning av akvariet och jag tycker det blev stor skillnad att få upp det 2 decimeter.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20160315_175857.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,4 KB
ID: 694181

                  Nu ska bara luckor på och även en tvärhand hög överdel som skymmer armaturer.
                  Senast redigerad av Trafter; 15 mars 2016, 18:10.
                  1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Snyggt!!

                    Kommentar

                    • Bengtdata
                      Användare
                      • december 2016
                      • 78

                      #11
                      Hej,
                      mycket snyggt kar och benställning skall göra en likande jag undra hur många vinkeljärn hade du till det bygge

                      Kommentar

                      • Pettap
                        NCS Medlem
                        • januari 2005
                        • 1385

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gullberg
                        För akvariets skull så behövs ingen skiva alls , däremot så gör skivan att hela ställningen blir stabilare då den inte kan vrida/skjuva sig .
                        Den bänken behöver inte vara stabilare

                        Jag ska inte vara negativ då det ser väldigt snyggt ut men jag förstår inte denna överdimensionering av alla akvariebänkar som byggs? Den du har byggt klarar ungefär 30ton i vikt. Tycker det försvinner aldeles för mycket utrymme i bänken med så mycket och grovareglar.
                        Senast redigerad av Pettap; 31 oktober 2019, 17:30.
                        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                        Kommentar

                        • Pettap
                          NCS Medlem
                          • januari 2005
                          • 1385

                          #13
                          Bygger mina ställningar i 45x70mm. Det står 2ben i mellan varje sektion och akvariet ligger på tre st 45x70 med 10mm celplast. varje akvarium är 120cm.
                          Hela ställningen belastas med ca 4500kg fördelat på 16 ben.
                          4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                          900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                          Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                          Kommentar

                          • mrazster
                            Användare
                            • september 2014
                            • 428

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pettap

                            ...men jag förstår inte denna överdimensionering av alla akvariebänkar som byggs?
                            Min vän, vi är inte alla möbelsnickare eller före detta möbelsnickare och har full kunskap i hållfasthetslära vad gäller trä.
                            Better safe than sorry !
                            Senast redigerad av mrazster; 02 november 2019, 01:21.
                            1200 liter plywoodkar

                            576 liter Ciklidarium !!

                            Kommentar

                            • Pettap
                              NCS Medlem
                              • januari 2005
                              • 1385

                              #15
                              [QUOTE=mrazster;n760041]
                              Ursprungligen postat av Pettap

                              ...men jag förstår inte denna överdimensionering av alla akvariebänkar som byggs? QUOTE]

                              Min vän, vi är inte alla möbelsnickare eller före detta möbelsnickare och har full kunskap i hållfasthetslära vad gäller trä.
                              Better safe than sorry !
                              Absolut, tänkte mest på att det kostar massa pengar i onödan som man kan lägga på annat
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                              Kommentar

                              Arbetssätt...