Tanganyika snäckskalslekare multisar + yngel/sjukstuga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    Tanganyika snäckskalslekare multisar + yngel/sjukstuga

    Har ett litet tag funderat på om jag skulle ha ett litet yngelakvarium, men även sjukstuga för utmobbade fiskar som behöver äta upp sig och läka ihop. Och ett litet akvarium på köksbordet med multisar i som kan gräva och gräva och flytta lite snäckor.

    Så när jag var inne på akvarielagret häromdagen frågade jag Christer om han inte hade något litet yngelakvarium för fyndpris.

    Och se, det hade han! Ett 240 liter diversa möbelakvarium köptes. Och så lite tillbehör. Håller det till ett minimum nu till en start. En Tunze streamerpump för cirkulation, och två lysrör. Lysrören lurar kameran mer än ögat med konstiga färger.
    Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1744.JPG
Visningar: 1
Storlek: 106,6 KB
ID: 700879
    Akvariet snabbt uppställt ungefär där det ska stå, bara en fönsterbräda som måste tas bort... Och då råkade jag köpa 4st minismå multisar så när jag kom hem med dem var det bara att sätta full fart.
    Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1745.JPG
Visningar: 1
Storlek: 108,3 KB
ID: 700880
    Här har akvariet kommit på rätt plats, någon bakgrund etc hinns inte med nu. Får väl dra fram akvariet vid senare vattenbyte och applicera blå eller svart film på baksidan är tanken.
    Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1746.JPG
Visningar: 1
Storlek: 105,1 KB
ID: 700881
    En ordentlig snäckskalsbädd för dessa 4 små multisar, bädden är nog närmare 15cm hög i mitten så det finns utrymme för kanske 50 multisar vad det lider. Vattenpåfyllning påbörjad, det rann ut mot alla hörn lika snabbt så golvet var hyfsat rakt just här.
    Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1747.JPG
Visningar: 1
Storlek: 66,9 KB
ID: 700882
    En bild på en multis, de verkade inte riktigt uppskatta att byta akvarium och få åka bil etc.
    Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1748.JPG
Visningar: 1
Storlek: 77,1 KB
ID: 700883
    Ja, usch vad otrevligt det verkar vara ute i världen.
    Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1749.JPG
Visningar: 1
Storlek: 133,1 KB
ID: 700884
    Och precis när jag ikväll bytte vatten i https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=69442 så spottade en petrochromis macrognatushona ut sina yngel så jag lyckades håva upp ett flertal. 9st simmar nu i yngelakvariet. Men en tror jag inte mår så bra. Och på något sätt var det precis vad multisarna behövde för att våga sig fram.
    Just nu när jag skriver detta är första gången alla 4 multisar är ute ur snäckskalen på en gång som jag sett!
    Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1750.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,5 KB
ID: 700885
    Liten iaktagelse på petrochromisyngel, yellow moshi som spottats simmar mot närmaste skydd typ stenröse, bakom värmare etc.
    Macrognatus simmar mot ytan, och där finns det tyvärr få skydd i mitt akvarium. Kan väl hoppas att en 4-5 av dessa överlever, skulle inte vara fel med lite påfyllning i stora akvariet vad det lider.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Kul med lite nytt!

    Snygg bänk med lådor, har jag inte sett innan vad jag minns..

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 335

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Kul med lite nytt!

      Snygg bänk med lådor, har jag inte sett innan vad jag minns..
      Du har inte varit in på akvarielagret de senaste 3 kanske 4 åren? Det stod i korridoren från ytterdörren.Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1772.JPG
Visningar: 1
Storlek: 70,3 KB
ID: 693881
      Ett rejält stenröse byggdes också, så de ska hitta lite skydd och i motstående hörn gentemot multisarnas bo. Någon dag senare var den lite ledsna macrognatusynglet dött, men hittade ytterligare ett yngel i stora akvariet som kämpade hårt för att inte bli mat.
      Så nu simmar det 9 yngel som käkar och bajsar och blir sakta större.

      Gränsfall på lite låg vattentemp, hade räknat med att det skulle vara kallare ute och elementet bakom skulle värma mer. Får väl investera i en doppvärmare.
      Härlig algmatta har det hunnit bli på snäckskalen i alla fall, allra först helt ljusgrön men nu mer grå-mörkgrön. Och multihanenKlicka på bilden för större version

Namn: HPIM1755.JPG
Visningar: 1
Storlek: 109,7 KB
ID: 693882Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1757.JPG
Visningar: 1
Storlek: 131,1 KB
ID: 693883

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 335

        #4
        Tyvärr blir vattnet lite mjölkigt lite väl snabbt, är väl så illa att jag behöver ett filter också. Men det kommer när det kommer, temperaturen ordnade upp sig de sista dagarna när det blev kallare ute och elementet ger mer värme.




        Så precis före jag ska byta vatten idag tyckte jag att jag såg någonting i den stora sandgropen bredvid snäckskalsbädden. Tittade lite närmare men svårt att se, lite algig framruta och mjölkigt vatten. Men så efter en liten stund så var det något som rörde sig igen. Och efter en liten stund såg jag, ett tjugotal multiyngel simmade i gropen och närliggande snäckor.Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1806.JPG
Visningar: 1
Storlek: 54,1 KB
ID: 693944
        Har tyvärr lyckades jag inte få till en bättre bild med ovanstående förutsättningar, men ringade in några yngel...
        Rackarns vad små multiyngel är just när de kommer ut ur snäckan, nu har jag ju vant mig med pettroyngel på ~ 2cm


        Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1807.JPG
Visningar: 1
Storlek: 143,3 KB
ID: 693945
        Och det börjar bli en härlig algmatta på alla snäckor, det gröna har tappats mot lite mer gråbrungröna alger. Och en bild på multihannen.

        9 petrochromis macrognatusyngel har överlevt så här långt, nu är de större än multihonorna. Blir nog intressant när de blir lite större och kaxigare och ämnar skrapa alger från snäckorna

        Kommentar

        Arbetssätt...